Page 1 of 1

Ikonberättelser, folktro, myter och legender.

Posted: Wed 27 Jul 2011, 18:52
by Radioaktiv
Personligen kan jag aldrig få nog av folklore, och jag älskar att slänga in berättelser i rollspel. Det är en enkel och effektiv stämningshöjare, och man kan förmedla en plats eller knacka in lite allmänbildning i spelarna utan att det blir torrt och faktaboksaktigt. (Fast ibland undrar jag om jag inte mest gör det för mitt eget nöjes skull... :D)

Re: Ikonberättelser, folktro, myter och legender.

Posted: Wed 27 Jul 2011, 21:02
by Radioaktiv
En gång för länge sedan, i den yttersta delen Kawkasektorn, så bodde det en familj som alla var gruvarbetare. De arbetade hårt, hade gott rykte, och var lojala mot sin gruvakbar. Föräldrarna var mycket stolta över sina fyra barn, både söner och döttrar var friska och starka och gjorde rätt för sig.

När det femte syskonet kom så ändrades stämningen i huset. Barnet som fötts var klent och sjukligt, och trots att den lilla pojken växte så blev han aldrig så robust och stark som sina syskon. Detta var både ett orosmoment för föräldrarna, och trots att man aldrig sade det högt så var det som en skam för familjen.

Ett barn känner av mer än vad man tror, och den lilla pojken gjorde alt för att göra sin familj stolt. Han arbetade och slet redan från en tidig ålder, och bad till ikonerna morgon och kväll. Ändå verkade det aldrig som om något blev bättre för honom.

Den ikon som hörde hans böner och såg hans offer var Krämaren, ikonen för allt som växer i horisonten. Han tyckte synd om pojken, men mest för att pojken inte själv insåg sin egen storhet i att vara just liten, och därför räckte han ut en hjälpande hand.

En kväll när pojken kom till jobbet för att börja sitt skift så upptäckte han att allt inte stod rätt till. Alla arbetare hade samlat sig runt gruvportens öppning, men porten var helt stängd och låst. Varningslamporna var påslagna, men inget larm hördes. Det visade sig att portens säkerhetssystemet hade gått i baklås: portarna hade stängts för som om en giftig gasficka hittats, men enligt mätarna var det inget som var fel. Låset var gamalt och hade havererat, och nu var de övriga arbetarna instängda.

Utifrån fanns det inget kvar att göra utom att spränga upp porten, och det var väldigt riskabelt med tanke på rasrisken inne i gruvan, dessutom stod det mycket dyr utrustning där som man helst inte blev av med. Det var nästintill omöjligt att skära upp porten, och det skulle ta dagar att laga ett så gammalt och omodernt lås, och den tiden hade man inte. Det skulle kanske fungera ifall man skickade in någon att manuellt försöka programera om låser från insidan, förutsatt att huvuddatorn inne i gruvan fortfarande fungerade, men det fanns bara trånga lufttrummor att ta sig in genom, och det var en farlig klättringsfärd ner i det mörka djupet.

Och då lät Krämaren sin plan gå i lås, och den lille pojken kom springande mot porten. Det bestämdes att han skulle få försöka sig på att ta sig ner till insidan, och med sig skulle han ta en kodplatta att ge till den huvudansvariga datateknikern. Ifall inget hänt på tolv timmar så skulle man få försöka med ett annat alternativ.

Självklart blev det som Krämaren bestämt, och fastän det var farligt och pojken många gånger var nära på att halka och bli hängandes i sitt säkerhetsrep, så kom han tillslut fram och dörren öppnades.

Efter det så var det ingen som såg ner på pojken längre, men framför allt så hade han själv lärt sig att det är bäst att acceptera sig själv som man är och ta vara på de gåvor man har fått. Att inte gå runt och önska att man var någon annan, (eller som alla andra heller), utan att inse att det är bra att människor är olika. Som i detta fallet, det stora i att vara liten.

Slut

--------------------------------

Denna berättelse är en klassisk godnattsaga, och återfinns i otaliga sagosamlingar. Den kan berättas för barn som vill skynda sig att växa upp, och kanske för dem som känner sig lite nere. I vissa versioner av berättelsen så är den unge pojken skeppsgasten själv, och då är det mer barnets atbetsamhet som man vill betona, eller kanske lägger man stor vikt vid att man inte skall dra skam över familjen. Berättelsen är ganska gammal, och förekommer i olika versioner över större delen av horisonten.

Meningen 'Det stora i att vara liten' används som slogan av företaget Walad, som tillverkar leksaker och publicerar barnböcker.

Re: Ikonberättelser, folktro, myter och legender.

Posted: Fri 07 Oct 2011, 22:56
by Kosta
Predikanten och Baboaträdet

Utdrag ur "Sogoiernas sagor, sanning eller myt?"

... och predikanten gick fram till trädet med yxan i hand - Baboaträdet som stått sen innan kolonisterna anlände till Kua. Trädet som många skogsmän försökt hugga ner, men som skyddades av skogens andar. Han lyfte yxan och högg. Klingan studsade på den grova stammen och slog upp ett sår i hans ben. [...]

En vecka senare var predinkanten död i en kallbrand som inte ens Monolitens traumateupter kunde bota - och skogsfolket fortsatte be till sian skogandar - andrar starkare än nykomlingarnas Ikoner.

Re: Ikonberättelser, folktro, myter och legender.

Posted: Wed 02 Nov 2011, 15:36
by Aqua
Underbart bra!! Sådant här vill vi ha mer av!

Re: Ikonberättelser, folktro, myter och legender.

Posted: Wed 02 Nov 2011, 17:32
by Kosta
Det är bara att fylla på - då blir alla mer och mer inspirerade :D