Shenordak
Topic Author
Posts: 3
Joined: Mon 27 Sep 2021, 18:56

Astronomi - eller mysteriet med Rigel

Mon 27 Sep 2021, 19:54

Nu är jag kanske lite tråkig, men jag undrar hur tanken är med den olika stjärnorna som utgör Tredje Horisonten, rent astronomiskt. Rigel, Aldebaran (som Dabaran uppenbarligen är), Algol och Menkar är ju alla välkända riktiga stjärnor, men ligger de där de ska?

Dabaran är en röd jätte både i Coriolis och i verkligheten, så om vi utgår från att det är samma stjärna så ligger den ca 60 ljusår från jorden. Menkar ligger ca 250 ljusår från oss, och stämmer i grova drag geometriskt med sin position i förhållande till Dabaran. Algol är ca 90 ljusår bort, och stämmer relativt bra med positionen på Dabaran och Menkar. Både Algol och Menkar ligger ca 30 grader från Aldebaran, vilket med lite trigonometri ger att det är ca 45 ljusår mellan Aldebarna och Algol, och 200 mellan Dabaran och Menkar. vilket stämmer någotsånär med Coriolis stjärnkarta, dvs avstånden mellan system är hyfsat skalenliga.

Men vad är då grejen med Rigel? Rigel, en imponerande blåvit hyperjätte som ligger ~800 ljusår från jorden, är granne med Dabaran i Coriolis, men ca 25-30 grader ifrån den på jordens stjärnhimmel. Portalen överbryggar alltså nästan 900 ljusår. Det går inte att rycka in Rigel på det stället den ligger på i Coriolis, varken avstånds eller lägesmässigt. Är det en annan stjärna än vår Rigel? Kanske, Rigel består av fyra stjärnor, eller egentligen en jättestor, och tre något mindre som ligger en mindre distans därifrån.

Min fundering är alltså: Finns det en tanke bakom detta? Är det tänkt att finnas en relation mellan portalkopplingarna och det faktiska läget för olika system, eller inte? Det verkar ju finnas en uppenbar tanke bakom att Menkar, Algol och Dabaran ligger rätt i förhållanmde till varandra, så känns märkligt om det bara är en slump. Så återigen, vem flyttade Rigel? Vad finns på Rigel? Är detta kanske horisontens allra största mysterium, för vem kan flytta en enorm jättestjärna.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Astronomi - eller mysteriet med Rigel

Mon 27 Sep 2021, 20:43

Det ligger nog dolt i Mörkret innan Portalkrigen varför kartan över Horisonten ser ut som den gör. Men visst vore det ett spännande mysterium om någon entitet kunnat flytta Rigel :)
Fria Ligan
 
Shenordak
Topic Author
Posts: 3
Joined: Mon 27 Sep 2021, 18:56

Re: Astronomi - eller mysteriet med Rigel

Mon 27 Sep 2021, 21:26

Men om man ställer frågan lite annorlunda: illustrerar kartan över horisonten stjärnornas läge i förhållande till varandra, eller är det bara portalanslutningarna som ritas ut schematiskt? Dvs, ligger två system som är nära varandra på kartan även "nära" varandra rent fysiskt?

Och nu frågar jag både in game och off, så att säga. Det är helt okej om det har en väldigt naturlig förklaring, jag gillar också kända stjärnor.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Astronomi - eller mysteriet med Rigel

Mon 27 Sep 2021, 22:32

Hehe, jo jag fattade men det var de gamla järnringarna som hittade på det hela - så det är nog glömt i historiens dunkel och när vi gjorde Fria ligans version så la vi till en massa stjärnamn - bla Rigel - så det finns ingen fysisk koppling på det viset på bilden. Vi ändrade även dimensionerna på den för att den skulle se maffigare ut.
Fria Ligan
 
Shenordak
Topic Author
Posts: 3
Joined: Mon 27 Sep 2021, 18:56

Re: Astronomi - eller mysteriet med Rigel

Tue 28 Sep 2021, 10:56

Tack för klargörandet! Blir dock lite kittlad av tanken att några av portalerna inte leder till närmaste stjärna, utan till helt andra delar av galaxen. Det vill säga, horisonten hänger inte ihop pga fysisk närhet utan pga att portalerna kopplar den samman. Där kan man verkligen ana portalbyggarnas hand. Fysiska avstånd har ju ingen mening om man har portaler som överbryggar rum och tid. Det kan ju ligga något djupare bakom vilka stjärnor som är kopplade till vilka. Kanske ligger någon i en annan galax, eller annan tid miljoner år före eller efter de andra?

Vet inte vilket mysterium jag vill köra på, att horisontens delar inte hänger ihop, eller att portalbyggarna flyttat på Rigel och kanske andra stjärnor(med en stor jävla portal?). Båda blir bra mysterier!
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Astronomi - eller mysteriet med Rigel

Tue 28 Sep 2021, 18:52

Håller med! Kan höra mkt spännande med det - t.o.m. lägga dem inom slower than light avstånd om portaler kraschar.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests