User avatar
toha73
Topic Author
Posts: 15
Joined: Mon 28 Nov 2016, 17:39

Waba och Akbar?

Mon 05 Oct 2020, 23:14

Jag ser benämningen Waba lite här och där i regelboken. Verkar vara ett yrke eller titel. Vad är det egentligen?

Akbar är en annan benämning jag inte har koll på.
 
User avatar
Rymdhamster
Posts: 296
Joined: Sat 11 Jan 2014, 16:40

Re: Waba och Akbar?

Mon 05 Oct 2020, 23:32

Akbar är en höjdare.

Typ, "det dök upp nån jäkla akbar på bazaren och strödde birr omkring sig. Han blev rånad på tre sekunder."

Eller, "polischefen är bara en lojal hund. Det är nån akbar som håller i hans koppel."
Planning on testing Star Ctizien?

Referral code STAR-WVBX-F6QB gives you 5000 extra space bucks to start with (and me a chance of getting a new ship).
 
User avatar
Rymdhamster
Posts: 296
Joined: Sat 11 Jan 2014, 16:40

Re: Waba och Akbar?

Mon 05 Oct 2020, 23:42

Waba verkar inte ha särskilt positiv innebörd

Skulle gissa på att det betyder typ "drägg" eller "oönskade".
Planning on testing Star Ctizien?

Referral code STAR-WVBX-F6QB gives you 5000 extra space bucks to start with (and me a chance of getting a new ship).
 
User avatar
toha73
Topic Author
Posts: 15
Joined: Mon 28 Nov 2016, 17:39

Re: Waba och Akbar?

Mon 05 Oct 2020, 23:51

Tack för utförliga svar! Det låter som det passar väl in när jag läser:

"Folk skyr drönarna som pesten och otaliga ruttna frukter och skräp har kastats på dem av gatubarn, wabas och sura coriolisbor när de kommer svävande förbi."
"Gamla leende gubbar, rynkiga gummor och skäggiga wabas sitter ofta på tavernorna och spelar tavli, shah eller andra brädspel."
"Skeppsgasten som en rackarunge som saboterar för affärerna, förstör elektronik i skepp inför avresa eller ser till så hyllor hänger snett i butiker. Denna mörkare aspekt av ikonen kallas ofta för Waban, eller Räven."

Det är lite konstigt att det inte förklaras i någon av böckerna kan jag tycka.
 
User avatar
Rymdhamster
Posts: 296
Joined: Sat 11 Jan 2014, 16:40

Re: Waba och Akbar?

Tue 06 Oct 2020, 00:36

Mjo... det är en inställning jag sett på flera håll nu för tiden att man inte behöver förklara såna detaljer. Antingen listar man ut vad de betyder från de sammanhang de nämns i, eller om man inte listar ut det så spelar det ändå ingen större roll.

Jag förstår i och för sig tankegången och kan till viss det hålla med om den, men jag tycker också att det kan blir lite frusterande när det blandar in ett språk man inte har någon koppling till. För då måste jag ändå gå och slå upp ordet online för att se vad det betyder, och sen försöka lista ut vad det betyder i sammanhanget. Då hade jag hellre slagit upp det direkt i en ordlista i spelet, och fått spelskaparens tilltänkta betydelse direkt.
Planning on testing Star Ctizien?

Referral code STAR-WVBX-F6QB gives you 5000 extra space bucks to start with (and me a chance of getting a new ship).
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Waba och Akbar?

Mon 19 Apr 2021, 15:41

Jo, ni har landat rätt - det används oftast nedsättande för typ lantisar, men kan även stå för gamla arbetare eller bönder.

Inte att förväxla med walal, som är en herde.

Jag vet, 6 månade senare...
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests