Clercon

Malmö efter undergången

Wed 26 Feb 2014, 01:44

Får tacka för ett fantastiskt inspirerande spel. Men då spelet bara innehöll två vackra kartor över zoner och ingen av dessa var över Malmö så lät jag inspirationen flöda lite nu under kvällen.
Image

en större kopia finns att beskåda på min blogg.
http://mappingworlds.wordpress.com/2014 ... r-the-war/

Tomas
Site Admin

Re: Malmö efter undergången

Wed 26 Feb 2014, 01:50

Coolt!
Fria Ligan

Henke

Wed 26 Feb 2014, 06:28

Imponerande. Hoppas du fortsätter med fler trevliga städer. Kanske Jönköping? (Pirit) :)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Bengt Petter

Wed 26 Feb 2014, 10:41

Ja, jag hoppas också att vi får se massor av nya zoner och zonkartor.

Malmö-kartan ovan är riktigt snygg och kan säkert bli en grund för mycket kul spelande. Exempelvis bör bron skapa rätt speciella förutsättningar.

Dock innehåller den kommande SL-skärmen en zon som omfattar både Malmö och delar av Köpenhamn. Zonen kallas Bron över Skrotsundet (och är beskriven av mig, som bor i Malmö). Man kan se på kartan i webbshopen att det är en zon med mycket vatten. Mutanterna som lever där har antagligen tillgång till båtar i någon form. http://frialigan.se/produkt/mutant-ar-n ... stallning/

Att det redan finns en Malmö/Köpenhamn-zon i spelet betyder inte att det är fel eller dumt att själv skapa zoner i och kring städer som finns i spelet. M0 bygger ju, betydligt mer än tidigare versioner av Mutant, på att spelgruppen på egen hand, med vissa stöd, skapar spelvärlden. Därför är ju inte heller de särskilda zonsektorerna bundna till att ligga på nån speciell plats.

Jag tycker dock att det är intressant att fundera över vilka platser i Malmö som hade varit bra som Ark eller särskilda zonsektorer. En byggnad/plats, som inte finns med i SL-skärmen, men som ändå hade varit kul att göra något av, är Kronprinsen. Vad skulle man mer kunna utveckla?

Clercon

Wed 26 Feb 2014, 11:14

Tackar för kommentarerna!
Jag var som sagt mest intresserad av att göra en zonkarta och då jag bor i Malmöområdet (Eslöv där jag bor kändes lite litet) kändes Malmö som en naturlig plats att kartlägga. Hade dock inte en aning om att det kommer en officiell karta framöver. Då kanske valet av zon hade blivit annorlunda. Men som jag skrev på min blogg så blev jag så himla inspirerad av av PDF:erna och kartorna som damp ner i mejllådan igår så jag kände att jag var tvungen att prova och göra en karta själv. Jag jobbar som frilansande kartritare så nya typer av kartor att rita är alltid kul, och bra träning:)

Håller med om att det är intressant att fundera över platser som kan vara bra som en Ark i Malmö, När jag satt och ritade kartan försökte jag också få med hyfsat kända platser på kartan, men det saknas nog en hel del. Och det är ett problem om man ritar framtida kartor över zoner, styrkan i Mutant är igenkänningsfaktorn i ruinerna, vilket kräver en god lokalkännedom om platsen för att rita en karta. Det är viktigt att man får med de där platserna som alla känner till och känner igen sig i. Blir lättare att få till stämningen då.

Och om jag hade haft en Ark i Malmö hade jag lagt den i stadsbiblioteket (som dock inte fick plats på kartan)

Gråskägg

Wed 26 Feb 2014, 13:38

Snyggt!
Som så många andra gamla rollspelsrävar har man ju blivit något av amatörkartograf genom åren. Det ska bli spännande att se det utlovade kartverktyget för att skapa sina egna zonkartor.
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!

Peter

Wed 26 Feb 2014, 13:42

Jäklar vad snyggt - ser ju helt officiell ut! Gillar det tydliga Malmöfokuset
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

ekofest

Wed 26 Feb 2014, 22:08

Snyggt!
Som så många andra gamla rollspelsrävar har man ju blivit något av amatörkartograf genom åren. Det ska bli spännande att se det utlovade kartverktyget för att skapa sina egna zonkartor.
Oj! Det var nytt för mig! Då kan jag göra Örebro :)

ekofest

Malmö efter undergången

Wed 26 Feb 2014, 22:08

Dubbelpost
Last edited by ekofest on Fri 14 Mar 2014, 07:28, edited 1 time in total.

pappa

Tue 04 Mar 2014, 22:47

SJUKT COOL karta och extra roligt att se att min stil så snyggt kan byggas vidare på och snappas upp av andra. Som Bengt Petter nämner kommer det i och med SL-skärmen en officiell karta över Malmö, bron och Köpenhamn, med en något tillskruvad skala i sundet för att rymma allt på samma karta. Kartan innehåller några riktigt balla platser och översvämningen gör att zonrotarens förutsättningar ändras markant jämfört med andra zoner.

Med det sagt så är det ju inget som hindrar att man gör sina egna varianter av zonerna - tvärtom! Ska bli riktigt kul att se fler kartor.
Orädd kartritare och utforskare av de 99 zonerna.
Tsarens formgivare med oktoberländskt blodsarv i ådrorna.
GZIP: Off