User avatar
Henke
Posts: 1615
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Förslag på språk efter undergången

Tue 02 Jul 2013, 06:05

Har ett förslag kring hur skriftspråket skulle kunna fungera för mutanterna i År Noll. Vad tror ni om att all skrift utgår ifrån runskrift/symboler? Tycker det vore intressant med ett annorlunda grepp kring skrift i M0 (eftersom det i tidigare upplagor ofta varit en skruvad variant på fornspråket). Tanken skulle i så fall vara att gemene mutant känner till vanliga symboler, men de mer avancerade måste man ta hjälp av speciellt kunniga för att tyda. Det är också dessa personer som krävs för att skapa mer avancerade symboler (t.ex. för att berätta mer detaljerat eller hela händelseförlopp.)

En annan tanke är att de speciella personerna skulle kunna tatuera in symboler på sina medmutanter. Kanske berättar t.ex. symbolerna saker om den tatuerade och vad denne varit med om. Kanske berättar de om mål för den tatuerade, en fara som behöver varnas för, hans åsikter, en fornpryl han haft i sin ägo, en plats han besökt (med gott om en bristfällig resurs) etc.

Äventyrsfrö: RP hittar en okänd och död mutant på sin zonvandring. Endast krönikörerna kan med svårighet tyda hans intatuerade symboler som berättar något som visar sig viktigt för RP.

Ett problemet som jag kan se spontant med detta är att RP med runspråk är helt frånkopplade skrifter från de gamlas tid. Men är den kopplingen viktig och finns det i sådana fall inga alternativa sätt att nå den informationen?

Vad tror ni?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Nico_Phtyme
Posts: 72
Joined: Sat 20 Apr 2013, 23:08

Re: Förslag på språk efter undergången

Wed 03 Jul 2013, 10:02

"Luffarsymboler" vore iofs coolt. Zonstrykare som karvar in en stiliserad tand, tre prickar och en pil nedåt på en påle utanför en ruin, säger till andra zonstrykare att "här finns farliga djur/monster, ungefär tre stycken, verkar bo i källaren".

Annars känns det inte riktigt som tidsramen är tillräckligt stor för att ett helt nytt skriftsystem skulle ha utvecklats sen katastrofen?
 
Echo
Posts: 25
Joined: Wed 28 Sep 2011, 19:24
Location: Uppsala

Re: Förslag på språk efter undergången

Wed 03 Jul 2013, 16:07

Luffarmärken ("strykare-symboler?") vore väldigt nice, man kanske kan skapa roliga(?) missförstånd med dessa, om olika bosättningar använder olika symboler för t.ex. fara, skydd, osv
 
User avatar
Henke
Posts: 1615
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Förslag på språk efter undergången

Wed 03 Jul 2013, 19:29

"Luffarsymboler" vore iofs coolt. Zonstrykare som karvar in en stiliserad tand, tre prickar och en pil nedåt på en påle utanför en ruin, säger till andra zonstrykare att "här finns farliga djur/monster, ungefär tre stycken, verkar bo i källaren".

Annars känns det inte riktigt som tidsramen är tillräckligt stor för att ett helt nytt skriftsystem skulle ha utvecklats sen katastrofen?
Jo, kanske. Men vad skulle det innebära för språk i allmänhet? Skulle samtliga rollpersoner vara analfabeter? Att man återuppfunnit ett symbolspråk är väl större chans än att man skapat motsvarande "Skrofmål" i MUA?

Runskrift var nog fel uttryckt. Snarare menar jag en motsvarighet till hieroglyfer och kilskrift. Tycker absolut att luffarsymboler skulle kunna vara en del av det, men hade nog gärna sett det aningen mer utvecklat än så. Kanske inte alltför avancerade meningsbyggnader men ändå så man kan förstå att det finns en koppling mellan de olika symbolerna.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
GZIP: Off