Jonas Ferry
Topic Author
Posts: 183
Joined: Wed 20 Mar 2013, 23:43

Verkliga apokalypser

Fri 26 Apr 2013, 10:34

Katastrofen år 536 visar sig i myterna (SvD)
I vår tid är vi besatta av efter-katastrofen-historier, 1900-talets populärkultur är full av berättelser om hur människans påstått sanna natur kommer fram när det samhälle hon vant sig vid raseras. Hur reagerade människorna på 500-talet? Samarbetade de eller blev det ett allas krig mot alla? Eddasångerna talar om en ”yxtid” när inte ens föräldrar och barn skonade varandras liv, men hur det verkligen var kan vi inte veta ...
Ständig kyla, solen som skyms av aska, och oförmåga att odla grödor låter som taget ur The Road. Det behövs inte mycket för att tippa det mänskliga samhället ur balans.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Verkliga apokalypser

Fri 26 Apr 2013, 10:44

Just sett klart Jericho - och där känns det som att bara tappa vissa saker som självklara, utan att ens miljön förstörs (kommunikation, elektronik, ström) - räcker för att skapa en sorts PA.
Fria Ligan
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Verkliga apokalypser

Fri 26 Apr 2013, 10:52

En av flera saker jag fascinerades av med The Road är realismen. Det skulle kunna bli just så. Jag kan se det framför mig. Oerhört skrämmande. The Road är antagligen den mest realistiska skildring av postapokalyps som jag har sett.

Annars är det mytologiska och bibliska inslaget i genren också intressant. Tänker särskilt på Egyptens tio plågor från Gamla Testamentet (se http://sv.wikipedia.org/wiki/Egyptens_tio_plågor). Kanske något jag skulle använda i en kommande M0-kampanj.

EDIT: Jag ska inom kort se båda säsongerna av Jericho. Har sett två trailers av serien på Youtube, den ena lockande, den andra avskräckande.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Verkliga apokalypser

Fri 26 Apr 2013, 12:15

EDIT: Jag ska inom kort se båda säsongerna av Jericho. Har sett två trailers av serien på Youtube, den ena lockande, den andra avskräckande.
Det man ska veta är att andra säsongen kanske inte är så mkt apoklayps el postap, men premisserna är jäkligt coola.
Fria Ligan
 
User avatar
Klaatu
Posts: 291
Joined: Sun 10 Apr 2011, 11:36
Contact:

Re: Verkliga apokalypser

Wed 01 May 2013, 20:31

Är det någon som kommer ihåg filmen Hardware från 1990? I början av denna film får vi se en zonvandrare som vandrar omkring i ett postapokalyptiskt ökenlandskap. Jag har alltid förknippat denna världsbild med Mutant och synnerligen äventyret I Reptilmännens Klor. Långt senare fick jag veta att landskapet ska föreställa the Cursed Earth från Judge Dredd-serien och att staden protagonisterna besöker är Mega-City 1 fast den inte nämns vid namn. För övrigt innehåller filmen en intressant och mycket kapabel robot som nog skulle kunna inspirera Fria Ligan i sitt robotskapande.

En annan tanke har slagit mig nu när jag har börjat titta på 3:e säsongen av The Walking Dead. Människorna i denna apokalyps-värld lever mitt under katastrofen och försöker överleva. Det intressanta är att de karaktärer i serien som under första säsongen var veka och svaga nu har börjat bli tuffa och hårda som spik. De har helt enkelt tvingats anpassa sig eller så skulle de ha dött för länge sedan. Hur skulle då karaktärer som levt i årtionden / århundraden som i M0 se ut där de var dag har fört en kamp för mat, tak och överlevnad? De skulle vara hårda som fan, annars skulle inte de heller överlevt. Skulle det ens finnas plats för folk som inte drog in sitt strå till stacken? Jag tror att i en sådan värld skulle lärdom försvinna då ingen har tid att vara forskare, arkitekt, administratör och liknande. Everyone fights, no one quits!
Become a follower for The Creeping Darkness on kickstarter!
 
User avatar
Klaatu
Posts: 291
Joined: Sun 10 Apr 2011, 11:36
Contact:

Re: Verkliga apokalypser

Wed 01 May 2013, 22:08

Become a follower for The Creeping Darkness on kickstarter!
 
Echo
Posts: 28
Joined: Wed 28 Sep 2011, 19:24
Location: Uppsala

Re: Verkliga apokalypser

Thu 02 May 2013, 10:47

En annan tanke har slagit mig nu när jag har börjat titta på 3:e säsongen av The Walking Dead. Människorna i denna apokalyps-värld lever mitt under katastrofen och försöker överleva. Det intressanta är att de karaktärer i serien som under första säsongen var veka och svaga nu har börjat bli tuffa och hårda som spik. De har helt enkelt tvingats anpassa sig eller så skulle de ha dött för länge sedan. Hur skulle då karaktärer som levt i årtionden / århundraden som i M0 se ut där de var dag har fört en kamp för mat, tak och överlevnad? De skulle vara hårda som fan, annars skulle inte de heller överlevt. Skulle det ens finnas plats för folk som inte drog in sitt strå till stacken? Jag tror att i en sådan värld skulle lärdom försvinna då ingen har tid att vara forskare, arkitekt, administratör och liknande. Everyone fights, no one quits!
Jag skulle nog säga att det hela beror på hur överlevarna prioriterar. är man ständigt på flykt tror jag att enbart överlevnad prioriteras. men om överlevarna istället blir bofasta tex bygger en gård med omkringliggande odlingsbar mark runt, så tror jag att man kommer börja "forska" om omgivningen, vilka växter som kan användas till medicin, hur man förutser vädret etc, allt beror på hur ogästvänlig världen har blivit och överlevarnas kunskaper.
Eftersom människan är nyfiken av sig, tror jag att det kommer uppstå "forskning" och "kunskapare" oavsett apokalyps(förutsatt att det finns människor kvar dvs)
 
User avatar
Klaatu
Posts: 291
Joined: Sun 10 Apr 2011, 11:36
Contact:

Re: Verkliga apokalypser

Sun 05 May 2013, 18:10

En tanke angående apokalypser. Alla apokalypser som människan (hitintills) har deltagit i har varit mindre och bara drabbat enskilda kulturer/kontinenter. Den stora fördelen som människan alltid tidigare haft är att det alltid har funnits nya orörda marker att flytta till. Nästa apokalyps som inträffar kommer att vara en fullständig katastrof och troligast leda till mänsklighetens slut då det inte kommer att finnas någonstans att fly. Dinosaurerna hade ingenstans att fly och dog därför ut. Jag antar att i M0 så flyr inte människan till nya marker utan till nya muterade kroppar. De vanliga människorna (IMM) kommer att dö ut medan de enda som överlever är deras barn (mutanterna). Dagens forskare funderar om mänskligheten, om den inte ändrar på sig, är på väg mot en ny medeltid (dark age på engelska). Alltså en tid där mänskligheten inte går framåt utan står stilla eller till och med rör sig bakåt och det är väl litet av tanken med klassiska Mutant.
Become a follower for The Creeping Darkness on kickstarter!
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Verkliga apokalypser

Sun 05 May 2013, 19:18

IMM frystes väl delvis ner i oupptäckta enklaver, men dessutom fanns det (iaf i MUA) rymdarker där människor flydde till andra världar. Jag tror inte på att IMM skall vara utdöda på något sätt, däremot kanske de inte är så vanliga.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Rutger
Posts: 49
Joined: Thu 04 Aug 2011, 12:23
Location: Uppsala

Re: Verkliga apokalypser

Wed 08 May 2013, 13:48

En annan tanke har slagit mig nu när jag har börjat titta på 3:e säsongen av The Walking Dead. Människorna i denna apokalyps-värld lever mitt under katastrofen och försöker överleva. Det intressanta är att de karaktärer i serien som under första säsongen var veka och svaga nu har börjat bli tuffa och hårda som spik. De har helt enkelt tvingats anpassa sig eller så skulle de ha dött för länge sedan. Hur skulle då karaktärer som levt i årtionden / århundraden som i M0 se ut där de var dag har fört en kamp för mat, tak och överlevnad? De skulle vara hårda som fan, annars skulle inte de heller överlevt. Skulle det ens finnas plats för folk som inte drog in sitt strå till stacken? Jag tror att i en sådan värld skulle lärdom försvinna då ingen har tid att vara forskare, arkitekt, administratör och liknande. Everyone fights, no one quits!
Jag skulle nog säga att det hela beror på hur överlevarna prioriterar. är man ständigt på flykt tror jag att enbart överlevnad prioriteras. men om överlevarna istället blir bofasta tex bygger en gård med omkringliggande odlingsbar mark runt, så tror jag att man kommer börja "forska" om omgivningen, vilka växter som kan användas till medicin, hur man förutser vädret etc, allt beror på hur ogästvänlig världen har blivit och överlevarnas kunskaper.
Eftersom människan är nyfiken av sig, tror jag att det kommer uppstå "forskning" och "kunskapare" oavsett apokalyps(förutsatt att det finns människor kvar dvs)
Sen ska vi komma ihåg att människan är en relativt fysiologiskt svag varelse. Vår framgångsrika överlevnadsstrategi har ju snarare varit vår anpassningsbarhet och uppfinningsrikedom. Det är inte säkert att människor enbart skulle bli hårda som spikar, de skulle nog utvecklas till schweiziska arméknivar också...
;)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests