• 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Rollspelsräven

Re: Robotar

Tue 10 Jun 2014, 16:31

Självklart måste det finnas en typ av människoliknande robot som kallas hubot.
Hehe, mycket möjligt!

Robotmodulens innehåll är långifrån spikat, men personligen vill jag gärna komma bort lite från den klassiska modellen "roboten som människans tjänare". Det har förstås börjat så, men jag är sugen på att utforska vilket sorts samhälle (om det nu kan kallas så) som robotarna utvecklar på egen hand när de har nått självmedvetande och varit övergivna av människorna i generationer...

Vi får se hur det blir!
Låter bra. Något jag också vill slå ett slag för är robotar som inte nödvändigtvis är androider (alltså utformade som människor). Jag kan tänka mig att med tanke på hur mycket ökad processorkraft som man installerar i alla möjliga och omöjliga apparater i dagsläget (tänk bara på smartphones, något som från början bara var till för att ringa med) så är det inte helt omöjligt att vardagsprylar som bilar, dammsugare, gaffeltruckar eller whatever får helt egna artificiella intelligenser.

Kanske kan man med dagens mått tycka att det vore helt onödigt att en gaffeltruck ska besitta sin egen A.I, men kan man verkligen svära på att vi människor tänker likadant om 10 år? Om 20? Om du föreslog att du ville trycka in samma processorkraft du har i dagens smartphones i en mobiltelefon för 20 år sen, så skulle de flesta ifrågasätta dig och undra vad en telefon man bara ska ringa med ska ha sån löjligt hög processorkraft för.

Kretsarna som krävs för hög processorkraft tillverkas trots allt billigt och "på löpande band". Det finns ingen anledning för industrier att använda sig av det mindre avancerade när det dessutom knappt går att få tag på längre.

Det intressanta här då blir att se vad som händer med en gaffeltruck, med egen A.I som tvingas "övervintra" undergången och till slut glömmer bort sina ursprungliga direktiv om att köra lastpallar dagarna i ända.

Och framförallt, hur utmanande blir det inte att försöka rollspela en gaffeltruck med ett "medvetande" och som försöker finna en ny plats i den nya, post-apokalyptiska världen? :D

Det behöver förstås inte vara en gaffeltruck givetvis utan vad som helst. Min poäng är att ni i Fria Ligan ska på intet sätt känna er låsta vid androida robotar. Robotar kan trots allt ha många olika former, som ibland inte är helt uppenbara.
Jag anar en aning Wall-E som från början är en sop/skräp komprimerare och nu mera är en egen självmedveten romantisk skrotsamlare. Gillar ditt tänk och om jag inte mins fel så såg jag något på vetenskapens värld om AI i telefoner som kunde prata med ägaren och hålla ordning på möten samt ge förslag på vad ägaren kunde tänkas vilja göra på semester och ute på stan. En sådan AI kan man ju spela, fast det gäller att den kommer i kontakt med Arken på något vis efter som den inte har förmågan att röra sig själv. Kanske kan den till och med vara maktgalen och försöka bi en boss i Arken. :-)
Vi ses i en zon nära dig!

Syntex

Wed 06 Aug 2014, 13:52

En robot som går omkring med en mycket gammal iPhone som är konstant inpluggad för att den ska få närhet av Siris röst under sin färd.

Thomas

Wed 06 Aug 2014, 16:15

...eller så har Siri blivit intelligent på riktigt och försöker desperat reda ut varför inga kaféer finns i närheten med hjälp av sin trogna robottjänare. ;)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7