• 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
 
User avatar
Krönikören
Posts: 808
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Robotar

Mon 02 Jun 2014, 21:50

Vad gäller robotar och reparation så kanske många robotar (alla utom de som är tillverkade i glas, är extremt låsta i sin programmering och har en fruktsymbol på bröstet) vet hur de ska byta ut en trasig del, men då är de programmerade att använda originaldelar! :)
Kreativitet bör ju vara robotarnas tveklöst svagaste sida och att laga sig själv (eller robotkompisen) med improviserade delar bör vara ett program som endast finns i de robotar som haft en uppgift där de opererat längre perioder självständigt eller på svåråtkomliga platser (samt givetvis robotar som verkat som mekaniker/tekniker).
 
User avatar
Tant Mu
Posts: 38
Joined: Wed 21 May 2014, 22:38
Location: Ruinstaden på öarna

Re: Robotar

Mon 02 Jun 2014, 21:56

Ja, och använder de en pryl så är det i första handen prylen som tar skada, t ex om de har en skrotpistol och pressar ett slag för att skjuta.
Ursäkta att jag citerar migsjälv, känns lite självupptaget, men jag kom på att detta skulle innebära att roboten inte åsamkar sig trauma lika lätt när den använder högteknologiska vapen med högre prylbonus, vilket skulle kunna förklaras med att dess motoriska och kognitiva programvara är utvecklad för att korrekt hantera avancerad teknologi, men är bristfällig när det kommer till illa konstruerad skrotteknologi.


En bra film som tar upp de existentiella frågeställningar som kan uppstå hos maskiner med artificiell intelligens är "Her" av Spike Jonze. Kanske kan ge lite idéer gällande robotars tankevärld.
 
User avatar
Tant Mu
Posts: 38
Joined: Wed 21 May 2014, 22:38
Location: Ruinstaden på öarna

Re: Robotar

Mon 02 Jun 2014, 22:03

(alla utom de som är tillverkade i glas, är extremt låsta i sin programmering och har en fruktsymbol på bröstet)
Fast de är jäkligt slimmade, det måste du hålla med om; vänder de sig i profil så syns de knappt!
 
User avatar
Rollspelsräven
Posts: 106
Joined: Mon 19 May 2014, 23:05
Location: Stockholmszonen

Re: Robotar

Mon 02 Jun 2014, 23:10

Vad gäller robotar och reparation så kanske många robotar (alla utom de som är tillverkade i glas, är extremt låsta i sin programmering och har en fruktsymbol på bröstet) vet hur de ska byta ut en trasig del, men då är de programmerade att använda originaldelar! :)
Kreativitet bör ju vara robotarnas tveklöst svagaste sida och att laga sig själv (eller robotkompisen) med improviserade delar bör vara ett program som endast finns i de robotar som haft en uppgift där de opererat längre perioder självständigt eller på svåråtkomliga platser (samt givetvis robotar som verkat som mekaniker/tekniker).
Ja originaldelar lär det inte direkt krylla av. Jag gillar tanken av att robotar själv inte har haft i uppgift att reparera andra robotar utan att det skötts av en auktoriserad robotverkstad, där man lämnat in sin robot när servicelampan börjat blinka efter x antal operationer i tänkt syssla. Detta gör roboten lite mera malplacerad i det nya råa karga samhället.
Vi ses i en zon nära dig!
 
_christoffer
Posts: 24
Joined: Sun 11 May 2014, 12:41

Re: Robotar

Mon 02 Jun 2014, 23:42

Varför måste RP-robotar vandra runt i Zonen? Av hintarna från Genlab Alfa så kommer ju djurmutanterna att börja på en separat plats och först när man "löst" deras metaplot kommer de ut i Zonen.

Så varför inte låta robotarna börja i en enklav? Ett underjordiskt komplex där maskinsamhället vakar över en samling nedfrusna människor, men under frånvaron av order har de börjat upptäcka sin frihet och metaplotten kretsar kring frågan om de ska tina upp sina mästare. Med försiktiga expeditioner till ytan försöker man utröna om världen är tjänlig för gamla sortens människor, eller om man gör bäst i att stanna i enklaven ett tag till.

Då kan ju robotar spela på en helt annan skala än levande varelser, varför inte låta dem börja MYCKET närmare katastrofen och låta det gå ett antal ÅR mellan varje expedition upp till ytan? Samma plats får nya hot varje gång man utforskar den, kanske helt annan miljö. Och när det väl börjar dyka upp samhällen kan de ju förändras radikalt mellan varje besök.
 
User avatar
Rollspelsräven
Posts: 106
Joined: Mon 19 May 2014, 23:05
Location: Stockholmszonen

Re: Robotar

Tue 03 Jun 2014, 00:13

Varför måste RP-robotar vandra runt i Zonen? Av hintarna från Genlab Alfa så kommer ju djurmutanterna att börja på en separat plats och först när man "löst" deras metaplot kommer de ut i Zonen.

Så varför inte låta robotarna börja i en enklav? Ett underjordiskt komplex där maskinsamhället vakar över en samling nedfrusna människor, men under frånvaron av order har de börjat upptäcka sin frihet och metaplotten kretsar kring frågan om de ska tina upp sina mästare. Med försiktiga expeditioner till ytan försöker man utröna om världen är tjänlig för gamla sortens människor, eller om man gör bäst i att stanna i enklaven ett tag till.

Då kan ju robotar spela på en helt annan skala än levande varelser, varför inte låta dem börja MYCKET närmare katastrofen och låta det gå ett antal ÅR mellan varje expedition upp till ytan? Samma plats får nya hot varje gång man utforskar den, kanske helt annan miljö. Och när det väl börjar dyka upp samhällen kan de ju förändras radikalt mellan varje besök.
Jo, bara man inte hamnar i samma lösning som förra gången fast i en annan setting. Som Tant Mu på pekade så vill man inte hamna i World of Darknes fällan. Dessutom är det mysigt med radioaktivitet och korrupta fragmenterade minneskretsar. Kanske har enklaverna du pratar om blivit utsatta för en direkt träff av en stridsspets och de livsuppehållande systemen har blivit utslagna, strålningen har ökat radikalt vilket medfört att de forna herrarna har dött. Endast ett fåtal robotar har överlevt med trasiga minneskretsar och förvirrade frågor om vem det är. :-)
Vi ses i en zon nära dig!
 
_christoffer
Posts: 24
Joined: Sun 11 May 2014, 12:41

Re: Robotar

Tue 03 Jun 2014, 09:08

Kanske har enklaverna du pratar om blivit utsatta för en direkt träff av en stridsspets och de livsuppehållande systemen har blivit utslagna, strålningen har ökat radikalt vilket medfört att de forna herrarna har dött. Endast ett fåtal robotar har överlevt med trasiga minneskretsar och förvirrade frågor om vem det är. :-)
Varför inte låta RP aktiveras efter allt det där; en handfull robotar i en serviceverkstad med ny-rensade kretsar, utan en aning om vad som hänt, vart deras mästare finns, hur länge de varit avstänga, varför de aktiverades igen och av vem.
 
_christoffer
Posts: 24
Joined: Sun 11 May 2014, 12:41

Re: Robotar

Thu 05 Jun 2014, 12:22

Just det, en idé jag fick långt tidigare men visst aldrig skrev ner.

Varför inte göra robotar till unika RP för att använda i andra moduler? Då får man kanske inte en origin-story för robotarna som spelarklass, men varje robot kan ha en "egen" liten metaplot att utforska vilket förstärker känslan av att de är unika inte bara jämfört med mutanter utan också jämfört med varandra.

Upplägget skulle kunna vara att varje robot-karaktär har givna egenskaper och färdigheter för spelare, en zonsektor för SL samt ett eller två artefakt-kort som hänger ihop med dess egen metaplot.

Då går man ifrån tanken på att utforska ett robotsamhälle, och praktiskt så blir robot-modulen en "ren" expansion till skillnad Genlab Alfa och (förmodligen) Exodus och Ad Astra vilket kanske inte passar med Fria Ligans vision om M0.

Å andra sidan kan man släppa en eller två robotar redan nu på webbsidan eller i Fenix för att testa konceptet och få tidig feedback :-)
 
Coffe
Posts: 22
Joined: Tue 20 May 2014, 22:19

Re: Robotar

Fri 06 Jun 2014, 00:01

Självklart måste det finnas en typ av människoliknande robot som kallas hubot.
Hehe, mycket möjligt!

Robotmodulens innehåll är långifrån spikat, men personligen vill jag gärna komma bort lite från den klassiska modellen "roboten som människans tjänare". Det har förstås börjat så, men jag är sugen på att utforska vilket sorts samhälle (om det nu kan kallas så) som robotarna utvecklar på egen hand när de har nått självmedvetande och varit övergivna av människorna i generationer...

Vi får se hur det blir!
Låter bra. Något jag också vill slå ett slag för är robotar som inte nödvändigtvis är androider (alltså utformade som människor). Jag kan tänka mig att med tanke på hur mycket ökad processorkraft som man installerar i alla möjliga och omöjliga apparater i dagsläget (tänk bara på smartphones, något som från början bara var till för att ringa med) så är det inte helt omöjligt att vardagsprylar som bilar, dammsugare, gaffeltruckar eller whatever får helt egna artificiella intelligenser.

Kanske kan man med dagens mått tycka att det vore helt onödigt att en gaffeltruck ska besitta sin egen A.I, men kan man verkligen svära på att vi människor tänker likadant om 10 år? Om 20? Om du föreslog att du ville trycka in samma processorkraft du har i dagens smartphones i en mobiltelefon för 20 år sen, så skulle de flesta ifrågasätta dig och undra vad en telefon man bara ska ringa med ska ha sån löjligt hög processorkraft för.

Kretsarna som krävs för hög processorkraft tillverkas trots allt billigt och "på löpande band". Det finns ingen anledning för industrier att använda sig av det mindre avancerade när det dessutom knappt går att få tag på längre.

Det intressanta här då blir att se vad som händer med en gaffeltruck, med egen A.I som tvingas "övervintra" undergången och till slut glömmer bort sina ursprungliga direktiv om att köra lastpallar dagarna i ända.

Och framförallt, hur utmanande blir det inte att försöka rollspela en gaffeltruck med ett "medvetande" och som försöker finna en ny plats i den nya, post-apokalyptiska världen? :D

Det behöver förstås inte vara en gaffeltruck givetvis utan vad som helst. Min poäng är att ni i Fria Ligan ska på intet sätt känna er låsta vid androida robotar. Robotar kan trots allt ha många olika former, som ibland inte är helt uppenbara.
 
User avatar
Krönikören
Posts: 808
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Robotar

Fri 06 Jun 2014, 00:56

Det vore än mer utmanande att rollspela en medveten mobiltelefon. Närverket ligger nere och du ska försöka finna en ny plats i den främmande nya världsordningen... ;)

Skämt åsido, som SLP kan jag absolut tänka mig detta koncept med medvetna apparater, men som RP vill jag nog hålla det närmare androider. Därmed inte sagt att de kan ha larvfötter istället för ben etc.!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests