• 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Tant Mu

Re: Robotar

Mon 02 Jun 2014, 17:06

Jag ställer mig tveksam till hela grupper enbart bestående av robotar. Känns lite för plojigt. Skeva robotsamhällen som vuxit fram när de kvarlämnade maskinvarelserna sökt en mening med sin existens är en annan sak; det kan vara ett intressant inslag i kampanjen, men snarare som SLP:er än RP:er, tycker jag. Att ha enskilda robotar som hittar en uppgift och ett syfta i en grupp av människor och mutanter känns inte lika extremt som om de själva skulle vandra runt i någon slags robotisk äventyrargrupp – ett koncept som lutar lite åt White Wolfs World of Darkness, där man upprepar samma tänk på allt levande i världen; vampyrer går runt i små grupper och har sina samhällen och förmågor, varulvar går runt i små grupper och har sina samhällen och förmågor, magiker går runt i små grupper och har sina samhällen och förmågor, älvor går runt i små grupper och har sina samhällen och förmågor, mumier går runt i små grupper och har sina samhällen och förmågor... Ad nauseam. Det blir snabbt tjatigt. Skulle hellre se en annorlunda vinkling när det gäller robotar.

Henke

Mon 02 Jun 2014, 17:23

Som jag nämnt tidigare finns det ett point-n-click spel som heter "Primordia" som man kanske kan ta lite inspiration ifrån.

Set in a post-apocalyptic world strewn with cast-off machines, Primordia tells the story of Horatio Nullbuilt, a stoic robot who values his solitude and independence. Horatio spends his days studying the Book of Man, sparring with his droid companion Crispin, and tinkering with the airship they call home — a peaceful existence that becomes threatened when a rogue robot steals the energy source that the pair needs to survive.

When Horatio and Crispin’s search for energy brings them to the dazzling city of Metropol, the simple quest to recover their stolen power core leads to unexpected discoveries about Horatio’s origins and a new understanding of the legendary humans who walked the earth before him.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Rollspelsräven

Mon 02 Jun 2014, 17:34

Jag ställer mig tveksam till hela grupper enbart bestående av robotar. Känns lite för plojigt. Skeva robotsamhällen som vuxit fram när de kvarlämnade maskinvarelserna sökt en mening med sin existens är en annan sak; det kan vara ett intressant inslag i kampanjen, men snarare som SLP:er än RP:er, tycker jag. Att ha enskilda robotar som hittar en uppgift och ett syfta i en grupp av människor och mutanter känns inte lika extremt som om de själva skulle vandra runt i någon slags robotisk äventyrargrupp – ett koncept som lutar lite åt White Wolfs World of Darkness, där man upprepar samma tänk på allt levande i världen; vampyrer går runt i små grupper och har sina samhällen och förmågor, varulvar går runt i små grupper och har sina samhällen och förmågor, magiker går runt i små grupper och har sina samhällen och förmågor, älvor går runt i små grupper och har sina samhällen och förmågor, mumier går runt i små grupper och har sina samhällen och förmågor... Ad nauseam. Det blir snabbt tjatigt. Skulle hellre se en annorlunda vinkling när det gäller robotar.
Man kankse skulle kunna slå i hop Icke muterade människor och robotar i samma modul?
Vi ses i en zon nära dig!

Rollspelsräven

Mon 02 Jun 2014, 18:23

Som jag nämnt tidigare finns det ett point-n-click spel som heter "Primordia" som man kanske kan ta lite inspiration ifrån.
Menar du detta?

http://www.youtube.com/watch?v=0YvWQi_5fsw
http://store.steampowered.com/app/227000/

Henke

Mon 02 Jun 2014, 19:39

Yes!
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Rollspelsräven

Mon 02 Jun 2014, 19:47

En tanke slog mig att robotar kan ha pryltärningar i stället för grundegenskaps tärningar. När dom pressar sina slag kan dom gå sönder när den lilla explosionen dyker upp. På det viset få trauma som dom nödvändigtvis inte kan laga själva utan måste få hjälp av Arken begåvade Skrotskallar med varierande resultat?
Last edited by Rollspelsräven on Mon 02 Jun 2014, 21:38, edited 1 time in total.

Krönikören

Mon 02 Jun 2014, 20:55

En tanke slog mig att robotar kan ha pryltärningar i stället för grundegenskaps tärningar. När dom pressar sins slag kan dom gå sönder när den lilla explosionen dyker upp. På det viset få trauma som dom nödvändigtvis inte kan laga själva utan måste få hjälp av Arken begåvade Skrotskallar med varierande resultat?
Grymt bra idé! Så får man lite fler Pryltärningar i boxen istället för Grundtärningar, som vi vid det laget lär ha gott om med två boxar och kanske även något extra tärningspaket inköpt!

Tant Mu

Mon 02 Jun 2014, 21:30

En tanke slog mig att robotar kan ha pryltärningar i stället för grundegenskaps tärningar. När dom pressar sins slag kan dom gå sönder när den lilla explosionen dyker upp. På det viset få trauma som dom nödvändigtvis inte kan laga själva utan måste få hjälp av Arken begåvade Skrotskallar med varierande resultat?
Ja, och använder de en pryl så är det i första handen prylen som tar skada, t ex om de har en skrotpistol och pressar ett slag för att skjuta. Då skulle förövrigt problemet med för få pryltärningar lösas för alla som köper robot tillsatsen. ;)

Att robotar inte nödvändigtvis ska kunna reparera sigsjälva (som i M:UA), utan kan behöva hjälp av skrotskallar eller dyligt är skoj! Vore fint med en skrotskalle som får slå ett mecka slag för att reparera roboten på samma sätt som för hemmabyggen och bygger på så vis om roboten med diverse lowtech skrotdelar som de hittar i zonen.

Det är ju rätt rimligt att inte alla robotar är bra på teknik då deras uppgifter inte behöver ha haft med det att göra. Robotens minneskretsar borde vara rätt korrupta och skadade efter hundratals år vandrandes i zonens rötstrålning utan regelbunden service. Dess processor har gjort sitt bästa för att lappa ihop minnet så gott det går men tillslut så har den defragmenteraden röran blivit så omfattande att resulterat är en förvirrad manick med den ständiga frågan "Vad är jag?" surrandes i huvudet. När den snubblar över andra intelligenta varelser känner den plötsligt igen sig i dem och deras intellektuella förmåga. Kanske börjar den identifiera sig mer som en mutant eller människa än som maskin.

Tomas
Site Admin

Mon 02 Jun 2014, 21:32

Kul diskussion här! Mutant: Maskinarium har kommit hyfsat långt i planeringen, men väldigt lite är helt spikat. Så era tankar är är mycket intressanta för oss! :)
Fria Ligan

Rollspelsräven

Mon 02 Jun 2014, 21:49

Med Tant Mu's tillägg så blir det ju en ganska ball grej med pryltärningar i stället för GE tärningar. Och det att rötan kan ha orsakat kalops i minneskretsarna diggar jag skarpt. Radioaktiv strålning brukar synas på film, tex film som spelades in i Tjernobyl hade en massa slumpmässiga vita prickar när den visades i TV och på vita duken. Att detta kan ha påverkat robotens minnes kretsar och orsakat minnes luckor känns ju väldigt rimligt och framförallt ballt och ödesmättat som M0 ska kännas. Sötma, nu är vi på G!
Last edited by Rollspelsräven on Mon 02 Jun 2014, 21:53, edited 1 time in total.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7