• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Tomas
Site Admin

Re: Robotar

Tue 16 Apr 2013, 19:05

M:Å0 (OT: ja hur ska det nu förkortas rent officiellt???)
Har för mig att det skulle vara M0 som blir den officiella förkortningen, vilket jag är en stor förespråkare av.
Stämmer! M0 blev det till sist.
Fria Ligan

Masterfrog

Tue 16 Apr 2013, 22:35

M:Å0 (OT: ja hur ska det nu förkortas rent officiellt???)
Har för mig att det skulle vara M0 som blir den officiella förkortningen, vilket jag är en stor förespråkare av.
Stämmer! M0 blev det till sist.
M0 är ju kalastråkigt om man frågar mig, M:ÅN ligger bättre på tungan och ser häftigare ut.

Men sen bryr jag mig inte så mycket vad det kommar kallas från Fria Ligans sida. De får kalla det vad de vill, jag kommer säga M:ÅN i alla fall :)

Rutger

Thu 25 Apr 2013, 14:37

Angående robotsamhällen:

Jag minns ett konventäventyr till gamla mutant där spelarna var djurmutanter som levde i ett forskningslab där robotarna fortsatt med sina experiment enligt deras mänskliga herrars sista order innan de försvann. Robotarna såg alltså mutanterna som försöksdjur och lägre stående varelser men försåg dem å andra sidan med mat och husrum. Då och då försvann dock ett djur eller två... Robotarna agerade alltså nedlåtande men också beskyddande. Det går säkert att tänka ut flera sådana scenarier där robotar intar dubbla roller som både hjälpare och fara.

Henke

Thu 25 Apr 2013, 18:52

Angående robotsamhällen:

Jag minns ett konventäventyr till gamla mutant där spelarna var djurmutanter som levde i ett forskningslab där robotarna fortsatt med sina experiment enligt deras mänskliga herrars sista order innan de försvann. Robotarna såg alltså mutanterna som försöksdjur och lägre stående varelser men försåg dem å andra sidan med mat och husrum. Då och då försvann dock ett djur eller två... Robotarna agerade alltså nedlåtande men också beskyddande. Det går säkert att tänka ut flera sådana scenarier där robotar intar dubbla roller som både hjälpare och fara.
Genlab Alpha ?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

_christoffer

Wed 14 May 2014, 20:44

Robotmodulens innehåll är långifrån spikat, men personligen vill jag gärna komma bort lite från den klassiska modellen "roboten som människans tjänare". Det har förstås börjat så, men jag är sugen på att utforska vilket sorts samhälle (om det nu kan kallas så) som robotarna utvecklar på egen hand när de har nått självmedvetande och varit övergivna av människorna i generationer...

Vi får se hur det blir!
Hur är det nu, lite mer än ett år senare? :-)

Av någon outgrundlig anledning började jag fundera på just robotar och framförallt robot-samhällen efter senaste spelmötet, och har massor med idéer att slänga ut om så önskas.

Nico_Phtyme

Thu 15 May 2014, 02:46

Själv har jag precis läst "Existence" av David Brin - annars känd för sin "Uplift"-serie. Existence utspelar sig typ 40 år in i framtiden och handlar mest om dels hur vår moderna teknik i dag kan se ut snart, med VR och augmented reality och google-glasögon och allt, men i bokens senare hälft dyker riktiga AI-er upp.

Den Aasimovska modellen skapades ju för att människor var rädda att robotarna skulle revoltera mot sina skapare - i Existence så löser mänskligheten det helt enkelt med att omedelbart ge robotar mänskliga rättigheter och låter dem gå i mänskliga skolor för att lära sig bli människor "den naturliga vägen". Det gör att robotarna blir mer eller mindre metallmänniskor med något Vulcan-liknande personligheter.

Kanske något utopiskt scenario, men tänkvärt ändå.

Tomas
Site Admin

Thu 15 May 2014, 13:31

Robotmodulens innehåll är långifrån spikat, men personligen vill jag gärna komma bort lite från den klassiska modellen "roboten som människans tjänare". Det har förstås börjat så, men jag är sugen på att utforska vilket sorts samhälle (om det nu kan kallas så) som robotarna utvecklar på egen hand när de har nått självmedvetande och varit övergivna av människorna i generationer...

Vi får se hur det blir!
Hur är det nu, lite mer än ett år senare? :-)

Av någon outgrundlig anledning började jag fundera på just robotar och framförallt robot-samhällen efter senaste spelmötet, och har massor med idéer att slänga ut om så önskas.
Planen ligger i pincip fast, även om fokus har legat på annat den senaste tiden.
Ideer är välkomna, så tveka inte att bolla ut!
Fria Ligan

_christoffer

Thu 15 May 2014, 20:10

Ok, första bollen:

Jag har fastnat för idén med emergenta intelligenser, i den här kontexten att robotar konstruerats med en grundläggande intelligens för att kunna göra en viss sorts sysslor, men att känslor och en vilja att gå bortom sitt grundprogram är oväntade/oönskade personlighetsdrag som spontant utvecklas över tid.
Före katastrofen kanske detta hanterades på lite olika sätt beroende på robotens funktion; viktigare enheter som var beroende av tidigare erfarenhet typ forskare fick anpassad terapi/service medan enklare enheter som bagare helt enkelt nollställdes med jämna mellanrum.

Det intressanta kommer när man tänker på det här i ett större sammanhang; ett samhälle med maskinvarelser får en elitklass bestående av emergenter med faktiskt fri vilja, en medelklass med automater som har en egen vilja men inte kan bryta de tre robotlagarna, och en underklass av mekaniska tjänare som i och för sig är autonoma men saknar vilja.

Att spela robotar har möjlighet att bli förvånansvärt spirituellt eftersom en del av metaplotten kan vara att utforska syftet med maskinernas vilja och känslor; har de konstruerats med syfte att få en fri vilja eller inte, har de en fri vilja för att kunna bryta de tre (fyra) robotlagarna eller inte, borde de hjälpa resten av sin modellserie att också få en egen vilja eller inte, och varför utvecklar bara vissa individer i en modell fri vilja?

En kul grej är ju om robotarna på toppen fortfarande följer gamla protokoll för att rensa ut oönskade personlighetsdrag från "viljelösa" robotar, så att de alltså riskerar ett eget robotuppror när individer från exempelvis bagare-modellen motsätter sig hur icke-emergenta delar av modellserien behandlas, eller när en nominellt viljelös individ visar tecken på emergens och försöker undkomma nollställning.

Och hur hanterar den emergenta eliten konceptet att det "när som helst" kan vandra in människor och ta över allt? Förutsatt att de inte redan fått hela samhället att göra en Zeroth Law Rebellion alltså :-)

Nico_Phtyme

Thu 15 May 2014, 21:12

Jag är så trött att jag letade efter "gilla"-knappen på ditt inlägg :O

Väldigt intressanta idéer i alla fall, jag hoppas M:0-robotarna ger utrymme för filosofiska plåtvandrare :p

+ i kanten för TV-tropes :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7