• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Svante Landgraf

Re: Robotar

Wed 10 Apr 2013, 09:37

Jag kanske borde ha sagt att jag gjorde ett antagande att robotarna I M:ÅN kommer att fungera i stort sett som robotarna i M:UA eftersom robotarna i M:UA härstammar från tiden före katastrofen.
Om det blir någon skillnad mellan robotars beteende så är det förmodligen bara att dom är lite fräschare och som det sagts tidigare inte riktigt accepterats av mutanterna.
Fast det är ju inte alls samma värld i M0 som i M:UA. Robotarna kan (förhoppningsvis) fungera helt annorlunda här.

Själv skulle jag gärna se en uppdelning dels i robotarna som fungerar som förr, vemodiga och vilse i en värld de aldrig byggdes för, lätt nedlåtande mot de primitiva människorna de nu möter och kanske sökande efter några NFM som vet hur världen egentligen borde vara, och dels i robotarna som har sagt "fuck this!" till hela tjänarbiten, fulhackat sina säkerhetsspärrar, byggt om sig själva och lever som psykopater eller gudar eller förvridna monster i vildmarken.
(sound of spatiotemporal holocaust)

Magnus Edlund
Topic Author

Wed 10 Apr 2013, 10:23

dels i robotarna som har sagt "fuck this!" till hela tjänarbiten, fulhackat sina säkerhetsspärrar, byggt om sig själva och lever som psykopater eller gudar eller förvridna monster i vildmarken.
Jag tänker soptippen i Perdido Street Station här.
Följ mig på Twitter, eller besök Piruett.

Svante Landgraf

Wed 10 Apr 2013, 11:12

dels i robotarna som har sagt "fuck this!" till hela tjänarbiten, fulhackat sina säkerhetsspärrar, byggt om sig själva och lever som psykopater eller gudar eller förvridna monster i vildmarken.
Jag tänker soptippen i Perdido Street Station här.
Det är bra. Vi borde alla tänka mer på Perdido Street Station.

Henke

Wed 10 Apr 2013, 20:38

Skulle även säga point-n-click spelet "Primordia"

http://www.primordiagame.com/

Ages have passed since legendary Man walked the planet. Now, in the desolate wastelands beyond the city of Metropol, a solitary robot named Horatio jealously guards his freedom and independence. All that is taken away from him when a marauding foe steals his power source, forcing him to leave the safety of his home and set out on a perilous journey into the wastes - and into his own mysterious past.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Helios

Wed 10 Apr 2013, 21:07

Är Robotar tvungna att lyda ?
Varför låter vi dom inte växa fram som andra raser genom evolution där deras Artificiella Intelligens fungerar mer som vårt sinne ? Att blanda in känslor tror jag skulle fungera fint.

Kuvad eller inte tycker jag att RBT ska fungera som vilken klass i sammhället som helst men jag ser dom även indelade i underklasser så som sopmaskiner, industri, millitärt etc.

Detta är bara trötta tankar och jag är egentligen inte så insatt i Sci-fi som jag vill tro och jag har aldrig spelat M:UA utan bara läst och bläddrat i böckerna så jag vet inte heller hur RBT beter sig där.
Att de är indelade i olika "yrken" och inte verkar ha känslor har jag snappat upp.

Rätta mig mer än gärna om jag är ute och cyklar.
Edit: Jag hade visst missat era sista inlägg här där Svante Landgraf är inne på samma spår.

Patrik

Mon 15 Apr 2013, 21:05

Snälla go'a Ligan!

Ge oss nu äntligen ett Mutant där vi slipper Dr Asimovs sunkiga robot-lagar.

Vi kan dem nu. De är tråkiga. Kom på nåt annat. Det är på tiden.

Snälla go'a Ligan, då blir jag så gla' så hälften kunde var't nog!

/Patrik, med mössan i hand.

kjw1

Mon 15 Apr 2013, 21:15

Vad kul om M:Å0 (OT: ja hur ska det nu förkortas rent officiellt???) skulle få med en del av detta! Och då menar jag i princip hela rasket! Verkligen roligt med så mycket engagemang och bra idéer på forumet. Smått bedrövad och klart frustrerad att jag inte hinner ta del mer... Gillar egentligen inte att bara snylt-läsa och inte skriva något...

kjw
[kJw1]
prudentia nostra constatia

Andy Jansson

Tue 16 Apr 2013, 16:37

Jag skulle gärna se, precis som jag uttryckt om muterade djur, en genomtänkt historia för robotarna. Den behöver inte berättas men den bör finnas där. Inom detta område händer det dessutom väldigt mycket just nu i verkligheten och man kan hitta tydliga exempel på vad människan är intresserad av att ha robotar till.

packåsna:
http://www.bostondynamics.com/robot_bigdog.html

Pedagogisk hjälpreda:
http://www.ait.gu.se/aktuellt/nyheter/f ... cid1158632

Man har även kommit skrämmande långt med det människolika utseendet:
http://www.geminoid.dk

Som jag ser det så finns det väldigt mycket inspiration att hämta från forskningsvärlden om vad robotar kan tänkas vara i framtiden och man kan på så vis hitta nya och modernare infallsvinklar på robotars beteende och funktion än Asimov om man vill.

Jag tycker dock att det inte får bli för stort fokus på etiska vinklar a la "äkta människor". Mutant utspelar sig trots allt i en fiktiv framtid där fokuset snarare ligger på det tunna halmstrået som mänskligheten (och mutanterna!) håller sig fast vid till en förstörd värld. Robotarna kan då agera länk till en försvunnen tid antingen som skräckexempel, förebilder eller både och!

Tomas
Site Admin

Tue 16 Apr 2013, 16:52

Bra tips och tankar, tack!
Fria Ligan

Svante Landgraf

Tue 16 Apr 2013, 17:22

M:Å0 (OT: ja hur ska det nu förkortas rent officiellt???)
Har för mig att det skulle vara M0 som blir den officiella förkortningen, vilket jag är en stor förespråkare av.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7