Hevane

Psi mutanters ställning i samhället

Tue 09 Apr 2013, 12:10

Jag funderar lite på hur psi mutanter ses av samhället i M:ÅN.
I M:UA så fruktades och hatades psi mutanter och det var en hel del skrock kring dom.
MMD å andra sidan var respekterade till en viss del av MD, även om dom ändå var fruktade på samma sätt som psi mutanter av människorna.

Något som gick emot den bilden av psi mutanter var hur dom sågs på landsbygden där dom fick respekt och ibland även blev omtyckta.

Kommer psi muterade att ha ungefär samma ställning kring muterade som på landsbygden och MMD kring MD i M:UA eller är hatet och fruktan något som var närvarande redan då?

Echo

Re: Psi mutanters ställning i samhället

Tue 09 Apr 2013, 12:56

Mycket av Psi-hatet byggde ju på psipos utrensningar och ryktesspridningar, jag misstänker att de med Psi mutationer rimligtvis inte borde vara lika hatade som i MU:A, men uppfattningen borde rimligtvis variera mellan Bosättningarna

Tomas
Site Admin

Tue 09 Apr 2013, 13:14

Precis, i bosättningen där RP börjar spela i M0 har den djupa misstron mot psioniker inte hunnit utvecklas ännu - men det finns frön till den i kampanjsettingen. Och den kan som sagt variera mellan olika bosättningar.
Fria Ligan

Magnus Edlund

Tue 09 Apr 2013, 15:08

"Alla är rädda för telepater" är så jäkla gjort. Jag tänker att man i de flesta mutant-samhällen inte gör skillnad på fysiskt- och psykiskt muterade personer. Dels för att alla behövs för att gruppen ska överleva, men kanske främst för att alla är freaks. Vissa kan spotta syra, andra kan tända lägerelden med tankekraft. Det spelar ingen roll, allt tillhör det normala, till vardagen. Jag gissar dessutom att Arken har så pass liten befolkning att alla boende känner – ja till och med har vuxit upp med – någon som har mentala mutationer.

Det intressanta inträffar när vanliga icke-muterade människor gör entré. Det är där psi-paranoian kommer in i bilden, för självklart så är IMM livrädda för krafter som inte syns, som kan påverka tankar och känslor. En mutant som kan hoppa långt, ja en sån kan man lätt hitta ett användningsområde för, men en telepat är ett reellt hot.

Om man förutsätter att IMM kommer vilja annektera Arken och andra mutantsamhällen och utnyttja deras resurser – så som människor alltid gjort – så är psi-mutanterna det största hindret. Det är svårt att lyckas köpa ett markområde med gamla batterier och trasiga dvd-skivor när det sitter en person på andra sidan bordet som vet att du försöker luras.
Följ mig på Twitter, eller besök Piruett.

Peter

Tue 09 Apr 2013, 15:19

Om man förutsätter att IMM kommer vilja annektera Arken och andra mutantsamhällen och utnyttja deras resurser – så som människor alltid gjort – så är psi-mutanterna det största hindret.
Menar du att IMM av naturen ar mer cyniska maktpolitiker an mutanterna?

Jag tycker det finns ett "Den Adle Vilden" feltank i IMM-mutantrelationen f.n. IMM ar inte (nodvandigtvis) koloniserande europeer. Jag hade garna sett lika stora hot, och lika goda ansatser, fran alla typer av invanare. Detta tyckte jag iofs att aven Jarnringen lyfte fram pa sin tid.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Magnus Edlund

Tue 09 Apr 2013, 15:46

Menar du att IMM av naturen ar mer cyniska maktpolitiker an mutanterna?

Jag tycker det finns ett "Den Adle Vilden" feltank i IMM-mutantrelationen f.n. IMM ar inte (nodvandigtvis) koloniserande europeer. Jag hade garna sett lika stora hot, och lika goda ansatser, fran alla typer av invanare. Detta tyckte jag iofs att aven Jarnringen lyfte fram pa sin tid.
Ja du, nu vet jag inget om hur Fria ligan tänkt sig imm - deras ursprung, hur många de är, förutsättningar, hur de är organiserade - men det är väl inte orimligt att det finns grupperingar som har koloniala/kapitalistiska ambitioner?

Magnus Edlund

Tue 09 Apr 2013, 15:50

Men oavsett så tycker jag det gör för roligare spel om det från början inte finns något psi-hat.

Sen kanske det visar sig att psi-mutanterna är livsfarliga och måste utrotas, vem vet?

Peter

Tue 09 Apr 2013, 16:00

Ja du, nu vet jag inget om hur Fria ligan tänkt sig imm - deras ursprung, hur många de är, förutsättningar, hur de är organiserade - men det är väl inte orimligt att det finns grupperingar som har koloniala/kapitalistiska ambitioner?
Grupperingar kanns helt ratt. Samtidigt kan det ju finnas motsvarigheten till Osterhavets Otamjda Rikens IMM-forslavande mutanter. Vill bara inte fastna i logiken att en grupp ar offer, en annan grupp forovare. Tror inte heller det kommer bli sa. Tror dessutom mycket mer fokus kommer ligga pa maktkamper inom bosattningen istallet for samhallsklyftor (lar ju inte finnas ett samhalle per se)

Haller dessutom helt med om PSI-mutanter

- Obs - Spekulationer - Vanl. anvand ej for att undergrava min trovardighet om ett ars tid...
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Hevane

Tue 09 Apr 2013, 16:11

"Alla är rädda för telepater" är så jäkla gjort. Jag tänker att man i de flesta mutant-samhällen inte gör skillnad på fysiskt- och psykiskt muterade personer. Dels för att alla behövs för att gruppen ska överleva, men kanske främst för att alla är freaks. Vissa kan spotta syra, andra kan tända lägerelden med tankekraft. Det spelar ingen roll, allt tillhör det normala, till vardagen. Jag gissar dessutom att Arken har så pass liten befolkning att alla boende känner – ja till och med har vuxit upp med – någon som har mentala mutationer.

Det intressanta inträffar när vanliga icke-muterade människor gör entré. Det är där psi-paranoian kommer in i bilden, för självklart så är IMM livrädda för krafter som inte syns, som kan påverka tankar och känslor. En mutant som kan hoppa långt, ja en sån kan man lätt hitta ett användningsområde för, men en telepat är ett reellt hot.

Om man förutsätter att IMM kommer vilja annektera Arken och andra mutantsamhällen och utnyttja deras resurser – så som människor alltid gjort – så är psi-mutanterna det största hindret. Det är svårt att lyckas köpa ett markområde med gamla batterier och trasiga dvd-skivor när det sitter en person på andra sidan bordet som vet att du försöker luras.
Personligen tror jag att psi hatet i M:UA stammar från att psi mutanter är fysiskt identiska med IMM och därmed mycket svåra att identifiera.
Jag tror också att det kan ha stammat från en period strax efter tiden då IMM kom ut ur sina enklav.
Förmodligen hatade dom då alla mutanter men psi mutanter var dom enda som inte lätt kunde identifieras för vad dom var.

I och med denna svårighet att identifieras så hölls hatet mot psi mutanterna vid liv eftersom folk fruktade att dom när som helst kunde infiltrera enklaven och förstöra den inifrån, vilket förmodligen kan ha skett vid någon tidpunkt

Hat är något som oftast föds av fruktan och jag kan föreställa mig att psi mutanterna gjorde IMM paranoida.

Masterfrog

Tue 09 Apr 2013, 16:22

En annan anledning till häxjkten kring PSI i M:UAs setting var just att PSI är riktigt farliga. Att individer kan gå runt och dödsknäppa andra utan att det går att spåra som med de allra flesta andra mordverktyg är ju bara det en anledning till viss fruktan. Lägg till att PSI kunde ha väldigt, väldigt hemska förmågor som att ta över någons sinne, sätta eld på folk eller suga ut själva livskraften ur andra. Sedan fanns det ju historiska berättelser hur mordiska PSI löpt amok och mördat hela samhällen. Hatet och fruktan börjar te sig ganska förståeligt ur en sådan synvinkel, tycker iaf jag.
GZIP: Off