User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Hög- och lågteknologi?

Sun 14 Apr 2013, 10:59

Jag tycker som sagt lite tvärtom. Hemmabyggen skall vara dödliga (ungefär lika dödliga som högteknologiska vapen), men skillnaden är just att högteknologiska vapen är riktigt sällsynta och håller god kvalitet medan hemmabyggen är lite mer oberäkneliga.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Magnus Edlund
Posts: 27
Joined: Sun 14 Aug 2011, 19:03
Contact:

Re: Hög- och lågteknologi?

Sun 14 Apr 2013, 21:16

Jag tycker som sagt lite tvärtom. Hemmabyggen skall vara dödliga (ungefär lika dödliga som högteknologiska vapen), men skillnaden är just att högteknologiska vapen är riktigt sällsynta och håller god kvalitet medan hemmabyggen är lite mer oberäkneliga.
Jag kan tänka mig ett system där man får prioritera mellan en handfull olika faktorer, till exempel "hållbarhet" och "kraft". Man kan bygga ett vapen som är extremt dödligt, men som troligen bara kommer att fungera att använda en gång, eller så kan man tillverka ett som håller hur länge som helst men inte ger så mycket skada.
Följ mig på Twitter, eller besök Piruett.
 
Hevane
Posts: 19
Joined: Mon 08 Apr 2013, 20:29
Location: Umeå

Re: Hög- och lågteknologi?

Sun 14 Apr 2013, 22:12

Jag kan tänka mig ett system där man får prioritera mellan en handfull olika faktorer, till exempel "hållbarhet" och "kraft". Man kan bygga ett vapen som är extremt dödligt, men som troligen bara kommer att fungera att använda en gång, eller så kan man tillverka ett som håller hur länge som helst men inte ger så mycket skada.
Det skulle kunna ge en rolig grad av rollspel.
Om kraft räknas som en faktor på hur hemskt ett vapen kan gå sönder så kommer det intressanta valet fram om det är värt att ta risken och använda ett vapen som om man har otur exploderar rakt i ansiktet på en.
Jag föreställer mig att det som kan gå fel med ett vapen har olika grader på hemskt där det minst hemska är att vapnet bara inte fungerar och det värsta som kan hända vilket förmodligen skulle variera beroende på vapnets kraft.
 
User avatar
deusexmatteo
Posts: 70
Joined: Tue 17 Jul 2012, 19:47

Re: Hög- och lågteknologi?

Thu 23 May 2013, 13:26

Har snöat in lite på sten-guns på sistone - de extremt enkla kpistarna england tillverkade under andra världskriget. I början såg de visserligen ganska fancy ut med stock i ädelträ och detaljer av brons, men sen när man inte hade tid med att tillverka dem för att de skulle se fina ut så blev det verkligen hemmabyggesstuk över dem!

Image

Dock kanske det är en ganska stor miss med mutantvärlden att låta bosättningar tillverka sina egna automatvapen, även om det skulle vara möjligt så skulle det ju minska värdet på de som hittas i ruinerna. Kanske är det bristen på ammunition och reservdelar (typ fjädrar av stark metall osv) som gör det svårt att tillverka avancerade hemmabyggen.

Mins att jag läste om automatkarbiner som tillverkades inuti Stalingrad under nazisternas belägring, och mycket närmare en postapokalyptisk plats än så går väll knappast att komma.
 
Nico_Phtyme
Posts: 72
Joined: Sat 20 Apr 2013, 23:08

Re: Hög- och lågteknologi?

Thu 23 May 2013, 23:06

Vet att det nämts tidigare i tråden, men hemmabyggena i Metro 2033 och Metro: Last Light tycker jag är exemplariska. Visst, volt-drivern kanske är lite väl fantasifull, men i övrigt är det väldigt låg tech på allt. Två pipor ihopbundna med en primitiv tändanordning och en trästock fungerar som ett enkelt dubbelpipigt hagelgevär. Bitar av en trasig revolver, en lufttryckbehållare och en pump blir ett 6-cylindrigt luftgevär som skjuter pilar. Etc.

Dessutom är luftgevär väldigt lätta att göra, och det första påträffade luftgeväret är faktiskt svenskt, daterat 1580, och finns att beskåda i livrustkammaren i stockholm.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Hög- och lågteknologi?

Fri 24 May 2013, 09:15

Spännande tankar -inflikar jag bara :)
Fria Ligan
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Hög- och lågteknologi?

Fri 24 May 2013, 14:05

Vet att det nämts tidigare i tråden, men hemmabyggena i Metro 2033 och Metro: Last Light tycker jag är exemplariska. Visst, volt-drivern kanske är lite väl fantasifull, men i övrigt är det väldigt låg tech på allt. Två pipor ihopbundna med en primitiv tändanordning och en trästock fungerar som ett enkelt dubbelpipigt hagelgevär. Bitar av en trasig revolver, en lufttryckbehållare och en pump blir ett 6-cylindrigt luftgevär som skjuter pilar. Etc.

Dessutom är luftgevär väldigt lätta att göra, och det första påträffade luftgeväret är faktiskt svenskt, daterat 1580, och finns att beskåda i livrustkammaren i stockholm.
Precis sådär tycker jag att det ska se ut! :)
Fria Ligan
 
User avatar
deusexmatteo
Posts: 70
Joined: Tue 17 Jul 2012, 19:47

Re: Hög- och lågteknologi?

Sun 26 May 2013, 10:27

Vet att det nämts tidigare i tråden, men hemmabyggena i Metro 2033 och Metro: Last Light tycker jag är exemplariska. Visst, volt-drivern kanske är lite väl fantasifull, men i övrigt är det väldigt låg tech på allt. Två pipor ihopbundna med en primitiv tändanordning och en trästock fungerar som ett enkelt dubbelpipigt hagelgevär. Bitar av en trasig revolver, en lufttryckbehållare och en pump blir ett 6-cylindrigt luftgevär som skjuter pilar. Etc.

Dessutom är luftgevär väldigt lätta att göra, och det första påträffade luftgeväret är faktiskt svenskt, daterat 1580, och finns att beskåda i livrustkammaren i stockholm.
Jag spelade lite Metro för ett tag sen och mins också att vapnen stod ut som väldigt coola. Hittade en wiki där de är listade med bilder och kommentarer http://metrovideogame.wikia.com/wiki/Category:Weapons

Bastarden påminner ganska mycket om en Sten, vilket jag inte visste när jag spelade spelet. Dock har den lite extrafinesser som tex. vattenkyld pipa och ett magasin som gör det möjligt att se hur många skott man har kvar.

Fick aldrig tag i Helsing-luftgeväret men det verkar ju som en av de saker som faktiskt skulle gå att bygga själv. Armborst känns också som någonting som man skulle kunna bygga av skrot. Det är när man börjar mecka runt med explosiv ammunition som haverier blir riktigt farliga, samtidigt som skadan blir högre och vapnen kan bli mindre skrymmande och snabbare att ladda om.

Känn som att det skulle finnas två stora sätt att göra vapen av metall i mutants värld. I samhällen med lägre teknologisk nivå sammanfogas skrot som man hittar för att få fram enkla hemmabyggen, medan mer avancerade bosättningar kan smälta ner och gjuta metall till vapen så att de får bättre kontroll över resultatet. Forntida verktyg och tillgång till el borde också höja kvalitén och tillverkningstiden för det man tillverkar rejält.
 
User avatar
deusexmatteo
Posts: 70
Joined: Tue 17 Jul 2012, 19:47

Re: Hög- och lågteknologi?

Sun 26 May 2013, 10:31

Självklart finns det annan teknologi än vapen som är viktig. Hörde exemplet med stigbygeln som används inom idéhistoria för att visa hur en liten teknisk förbättring kan ha stor inverkan på samhället, i det fallet genom att folk kunde röra sig mycket snabbare och strida med hästar.

Det får mig att tänka på teknologiträd som man brukar se i strategispel - är det någonting som kommer finnas i Mutant i någon form?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Hög- och lågteknologi?

Sun 26 May 2013, 12:13

Det får mig att tänka på teknologiträd som man brukar se i strategispel - är det någonting som kommer finnas i Mutant i någon form?
Japp, något åt det hållet är precis vad vi jobbar på. :)
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests