User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Ögonblicksbilder från Mutant: År Noll

Mon 20 May 2013, 16:19

Bra grejer! Rötan används inte så ofta känns det som, fast att det borde vara en ganska vanlig Zon-företeelse.
Du måste få din spelgrupp att sluta oroa sig och börja älska rötan ;)
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Ögonblicksbilder från Mutant: År Noll

Mon 20 May 2013, 16:33

Arken är en bosättning av något slag. Det är ofta en gammal ruin som bas, men måste inte vara det. Spelet ger en lista med förslag, där ett fartygsvrak är ett. Man skapar detaljerna för sin Ark när man inleder kampanjen med några enkla steg.
Fria Ligan
 
catcaller
Posts: 19
Joined: Wed 02 Jan 2013, 09:28

Re: Ögonblicksbilder från Mutant: År Noll

Mon 20 May 2013, 17:42

Låter bra att det är upp till varje SL/ spelargrupp att bestämma vad just deras Ark är. Tror alla har en egen bild av vad det skulle kunna vara.

Min första tanke var att Arken givetvis är inuti Globen i Stockholm, med taket delvis förstört och Shanty town byggnader runt på läktarna. I mitten finns det ett torg/allmän yta. Tror att det kan vara så att jag tittat på mycket Hocky VM senaste dagarna. Gillar iden starkt dock!

"Min" Zon blir således det förödda Stockholm. Vart ligger er Zon och Ark?
 
Echo
Posts: 28
Joined: Wed 28 Sep 2011, 19:24
Location: Uppsala

Re: Ögonblicksbilder från Mutant: År Noll

Mon 20 May 2013, 20:19

Själv, håller jag på att spåna på en Ark, osäker på placeringen, men som Uppsalabo vill jag åtminstone skriva en zonsektor om "Handelsstationen Aros" med omnejd. även om jag är tveksam till att placera Arken mitt i stan. :D
 
User avatar
deusexmatteo
Posts: 70
Joined: Tue 17 Jul 2012, 19:47

Re: Ögonblicksbilder från Mutant: År Noll

Tue 21 May 2013, 09:10

Åkte en tur till gbg i helgen och såg en massa häftiga ark-kandidater - vattentorn, bergrum och militärskepp i hamnen. Hemma i Möken vet jag inte vad som skulle vara den bästa arken, antagligen Öresundsbron eller det som blir kvar av den. Inne i stan finns en del parkeringshus men de är ju inte så fantastiskt spännande.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Ögonblicksbilder från Mutant: År Noll

Tue 21 May 2013, 09:30

Åkte en tur till gbg i helgen och såg en massa häftiga ark-kandidater - vattentorn, bergrum och militärskepp i hamnen. Hemma i Möken vet jag inte vad som skulle vara den bästa arken, antagligen Öresundsbron eller det som blir kvar av den. Inne i stan finns en del parkeringshus men de är ju inte så fantastiskt spännande.
Tror du inte "Turning Torso" överlevt katastrofen? Lär iaf vara ett hyffsat landmärke om ni skulle använda Möken som bas :)

Bor själv en bit söder om Aspirantstaden och som du säger så finns det en och annan intressant plats att bygga landmärken kring. Hade själv tänkt mig NK-huset, Liseberg, Fiskekyrkan, Bergakungens Bio, Skandinavium, Gasklockan, Gothia Towers, Ullevi-arenorna, Älvsborgsbron, Häktet på Skånegatan eller varför inte Clarion Post Hotel.

Som ark är jag lite sugen på någon ö i skärgården. Det blir lite avskiljt från zonen och ger ett lite förrädiskt lugn. Eventuella angripare får använda flottar eller forntida flytetyg.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Ögonblicksbilder från Mutant: År Noll

Tue 21 May 2013, 09:46

Kul att läsa era idéer! Det är precis så här man startar en kampanj i M0.

Gruppen börjar med att välja sin zon - oftast ruinerna av en svensk stad, gärna spelgruppens egen, och ritar en mycket översiktlig karta. Minst två färdiga zoner (med karta) kommer att ingå i grundspelet för den som inte vill rita själv, och fler ska publiceras vid sidan av.
(En zon måste inte vara en stad - Bengt Petter här på forumet har skrivit en väldigt cool zon baserad på en sträcka förfallen motorväg genom övergiven svensk landsbygd, och jobbar på en annan havsbaserad zon.)

När man valt sin zon skapar man sin ark. Det finns i spelet flera exempel på vad arken kan vara, men man kan också hitta på något eget. Man ritar en enkel karta över Arken (även här kommer det att finnas några färdiga), och går sedan igenom några enkla steg för att skapa Arken tillsammans i spelgruppen.

Det är en designmodell vi tror mycket på när det gäller Mutant: stor frihet för spelgrupper att skapa sin egen spelmiljö - det skapar engagemang och "buy-in" från spelarnas sida - men samtidigt rejält med stöd och färdiga alternativ att välja mellan, om man inte vill/hinner hitta på själv.
Fria Ligan
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Ögonblicksbilder från Mutant: År Noll

Tue 21 May 2013, 10:11

Åkte en tur till gbg i helgen och såg en massa häftiga ark-kandidater - vattentorn, bergrum och militärskepp i hamnen.
Egentligen finns det ju bara ett alternativ i Goteborg - en kapsesjad stenafarja nere vid Danmarksterminalen

Tomas: Grymt, coolt och spelbart upplagg. Paminner lite, utan andra jamforelser, med hur vi brukade spela zombieskrack. Den lokala bensinstationen eller fabriken tvars over gatan blir plotsligt en del av spelvarlden :)
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
deusexmatteo
Posts: 70
Joined: Tue 17 Jul 2012, 19:47

Re: Ögonblicksbilder från Mutant: År Noll

Tue 21 May 2013, 11:03

Åkte en tur till gbg i helgen och såg en massa häftiga ark-kandidater - vattentorn, bergrum och militärskepp i hamnen.
Egentligen finns det ju bara ett alternativ i Goteborg - en kapsesjad stenafarja nere vid Danmarksterminalen
:)
Såklart! Stenafärjorna är ju hur coola som helst - stod och kollade på en där en lång stund och det är ju helt sjukt hur stora de är. Gillar också att utsidan är så detaljlös vilket ger ett kolossalt intryck. Får lite av det där som var bra med skärgården om den ligger en bit ut.

Torson är definitivt det som man skulle vilja ha som landmärket för Möken, dock är det verkligen i zonens hjärta om man håller sig till hur Möken brukar se ut. Dock är det ju ett nytt giv på gång om man gör sin egen zon i år noll. Har varit uppe i det svajande härket och det känns verkligen inte som att det skulle klara sig så bra under ett undergångsscenario - men vad vet jag.

Sitter och kollar lite bilder av Barskebäck med sitt strålverk längre upp längs kusten.
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Ögonblicksbilder från Mutant: År Noll

Tue 21 May 2013, 11:25

Funderar pa olika scenarion har i Edinburgh. Sa har:

Zonens hjarta over Edinburgh Castle. Hela staden (den ar ju inte sa stor) utplanad. Det ar ju inte sa gott om hoghus utan mer trevanings townhouses, sa antagligen ar det ett lagt gruslandskap. Valdsamma mutantklaner bor pa Arthur's seat.

Arken ar Firth of Forth-bron, som star pa ostadiga metallpelare. Gamla jarnvagsbron da forstas. Arkens invanare malar om abaket med jamna mellanrum for att halla rost och muterade fiskmasar borta.

Mojligen ar Oceans Terminal i leith ocksa en Ark. Omradet runt Holyrood Palace, Scottish Parliament och Dynamic Earth ar antagligen befast av olika skrotgravarklaner som anvander ruinerna som befastningar for sina inmutningar men aldrig stannar langre an nagon dag pa grund av rotan.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests