Messias

Lite förbryllad över Slav

Mon 05 May 2014, 13:03

Som titeln säger är jag lite tankställd över sysslan Slav i Bok 1: Mutanten. Jag kan inte riktigt se hur detta blivit en syssla i Arken. Nu säger jag inte att slaveri inte passar in i ett post-apokalyptiskt samhälle, tvärtom, men att det är just en klass som RP kan spela ser jag inte. Kanske någon som kan hjälpa mig förstå?

Jag har svårt att se att Den gamle, som älskade Folket som sina egna barn på något vis skulle inrättat någon sorts slaveri. Det känns både onödigt och orimligt att Den gamle vid något tillfälle bara utsåg vissa att ägas av några andra.

Jag har också svårt att se de nya Bossarna inrätta slaveri bara en kort tid efter Den gamle inte längre kan styra effektivt. Nog för att de rekryterar folk runt sig, men att plötsligt deklarera att andra mutanter (som han i ett samhälle på typ 200 känner och har vuxit upp bland hela sitt liv) nu "tillhör" honom tycker jag verkar konstigt. Att plötsligt införa slaveri känns mer som ett Projekt som Folket kan starta i likhet med Kannibalism eller något. Vilka är det som äger slavar i Arken? Vad använder de slavarna till? Arbete? Bara för att Den gamle inte styr längre borde väl alla i Arken fortsätta leva mer eller mindre som förut. Slaveri måste ju folk vara sams om att det finns. Om bara två mutanter av 200 förklarar sig "slavägare" och resten tycker detta är en dålig idé borde det inte fått fäste. Har jag missat något?

Fenhorn
Moderator

Re: Lite förbryllad över Slav

Mon 05 May 2014, 13:34

Man får ju tänka på att detta är en värld där några har och andra inte. Om man är drygt 200 personer som lever ihop (varav tre bossar) som är samhället uppbyggt i en hierarki. De som är i toppen har och de längst ner har inte. De som står bossarna när för fördelar av detta osv. Har man tillräckligt skrupelfria bossar så förekommer nog även slavdriveri.

Sedan kan man ju göra så att ingen spelare får spela slav om inte arken har en slavmarknad eller att slav innebär att man är en befriad slav från en kringresande slavdrivare

24 miljoner nordkoreaner tycker säkert inte deras ledare är särskilt bra men alla mellanleden i befolkningen är rädda för att tappa vad de har och framför allt är de rädda för de med mer makt än de själva.
“I’d say thistles, but nobody listens to me, anyway.” - Eeyore

TheSpaceMan

Mon 05 May 2014, 14:28

Om det i dagens Sverige finns barn på skolor som tvingar varandra till olika saker i hot med våld och elakheter, så har jag inte särskilt svårt att se 200 barn som växer upp med varandra med en enda vuxen som försöker leda dom, bygger upp en pecking order som kanske började med, visst kan du få lite mat eller skydd men då får du vakta dörren när jag sover, till om du vill äta mat så får du odla mat, bära mina grejer, inte störa.

I vissa fall kan ju det i detta fall innebär att man också medvetet söker sig in under någon man vet har makt och styrka i hopp om att om saker går dåligt så är man på rätt sida även om man inte kunde erbjuda mer än hårt arbete och kanske inte är uppskattad.

Det kan också vara, att du rev min lya, käkade upp min mat, så folk tycker att det inte är mer än rätt att du gör saker för mig tills du betalat tillbaka det du förstört.

Kom ihåg att vi pratar om väldigt lågt utvecklade arker, men väldigt lite känsla för moral och ordning om man inte satsar väldigt mycket i kultur.

Arken är ju trots allt från grunden en anarki, där störst vapen och inflytande styr.

Messias

Mon 05 May 2014, 14:55

Mm, tack för det! Jag får mer känslan nu att i grund och botten är du antingen Boss (som leder), Krossare (som ser till att din vilja görs) eller Slav (de som följer och gör slitgörat för en särskild boss). I vissa fall har Folket utsett en slavs Boss (som straff eller botgöring som tidigare nämnts) eller så har mutanten själv valt en stark boss vars ideologi eller ställning slaven sympatiserar med.

Sysslor som Skrotskalle, Krönikör, och Fixare är då lite mer privilegierade sysslor inom samhället (som kan vara något annat än slavar pga deras unika talanger). Sedan tillkommer sysslorna som representerar utanförskapet: Mutant med hund (som är stark och självständig men inte vill ha ansvaret att leda som Bossarna) och Zonstrykarna (som inte vill eller av andra anledning står utanför samhällsstrukturen men motvilligt också accepteras för sina kunskaper).

Gråskägg

Mon 05 May 2014, 15:49

Liknande diskussioner har förts i andra trådar, t ex Folkets sociala uppbyggnad och Sysslor: Slav. SPOILERS! kan förekomma...
Mm, tack för det! Jag får mer känslan nu att i grund och botten är du antingen Boss (som leder), Krossare (som ser till att din vilja görs) eller Slav (de som följer och gör slitgörat för en särskild boss). I vissa fall har Folket utsett en slavs Boss (som straff eller botgöring som tidigare nämnts) eller så har mutanten själv valt en stark boss vars ideologi eller ställning slaven sympatiserar med.

Sysslor som Skrotskalle, Krönikör, och Fixare är då lite mer privilegierade sysslor inom samhället (som kan vara något annat än slavar pga deras unika talanger). Sedan tillkommer sysslorna som representerar utanförskapet: Mutant med hund (som är stark och självständig men inte vill ha ansvaret att leda som Bossarna) och Zonstrykarna (som inte vill eller av andra anledning står utanför samhällsstrukturen men motvilligt också accepteras för sina kunskaper).
Jag har resonerat i ungefär samma banor och har i min Ark lagt till sysslan Knegare - det som i reglerna kallas för "SLP utan syssla" - och som får representera Folkets fria arbetarklass, kanske rent av majoriteten av Arkens befolkning (men inte tillgängligt som syssla för RP).
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!

Tomas
Site Admin

Mon 05 May 2014, 21:47

Vettig diskussion. "Slav" i M0 måste inte betyda ett formellt ägande, det kan vara någon som bara är tvingad till lydnad.
Fria Ligan

Gråskägg

Tue 06 May 2014, 08:51

Arken är ju trots allt från grunden en anarki, där störst vapen och inflytande styr.
Fast är den det? Där finns ju trots allt något slags samhällsstruktur och en form av styre. Är inte det framväxande bossväldet snarare ett slags oligarki där ett fåtal styr på en grund av auktoritet, makt och egendom. Ett slags maffiavälde som erbjuder beskydd i utbyte mot lydnad (under hot om våld).

TheSpaceMan

Tue 06 May 2014, 08:58

Fast är den det? Där finns ju trots allt något slags samhällsstruktur och en form av styre. Är inte det framväxande bossväldet snarare ett slags oligarki där ett fåtal styr på en grund av auktoritet, makt och egendom. Ett slags maffiavälde som erbjuder beskydd i utbyte mot lydnad (under hot om våld).
Det är en intressant tolkning, så som jag sett arken så är det beroende på mer av kultur nivån, om man kommer upp i kultur 10, så skulle jag säga att bossarnas styre handlar mer skydd och lydnad, det finns en tanke och organisation, den föreställning jag har innan dess är väl mer åt hållet... flugornas herre?

Gråskägg

Arkens statsskick eller brist därpå

Tue 06 May 2014, 09:20

Absolut. Nya styrelseformer kan t ex utvecklas som projekt på Utvecklingsnivå 30.
Men de flesta projekt förutsätter också ngt slags struktur/organisation/ledning. Anarki kan väl beskrivas som avsaknad på just det. Antingen bestämmer alla lika mycket och bara över sig själv, eller så uppstår kaos och förvirring i brist på ordning.

Fram tills nu har Den Gamle varit den ledande auktoriteten i ngt slags teknokrati/monarki och när man skapar Arken är några av bossarna redan på plats. De typer av bossar man väljer visar kanske också vilken typ av styre man har tänkt sig och vilken dynamik man vill ha i Arken.

TheSpaceMan

Tue 06 May 2014, 09:32

Självklart är det så, och det finns ju inget rakt svar hur man väljer att implementera det i sin ark eller under sina bossar. Som någon säger med, det kanske inte ens går att vara slav innan man bygger projekt för slavhandel. Men jag gillar att det är tolkningsbart och alla kan forma det enligt hur dom ser att sin ark drivs.

Vad det gäller anarki, så är ju det alltid i grunden att den som har makt och vapen säger vad som händer.
Motorcykelgäng anses var dom största anarkister som finns av många, ändå är dom grovt organiserade i många fall. Den formen av anarki där alla bestämmer lika mycket tror jag är en illusion, och då har man ju i princip mer eller mindre en fullstadgad demokrati. ;)
GZIP: Off