Nico_Phtyme
Topic Author

Re: Sv: Sysslor: Mutant Med Hund

Sat 08 Mar 2014, 02:05

Men hur är det nu ifall jycken kolar, måste man köpa om talangerna för hunden då?
Näh, du får bara offra "lite" tid och krubb för att hitta, tämja och träna upp en ny.

Krönikören

Re: Sysslor: Mutant Med Hund

Sat 08 Mar 2014, 12:54

Fast vid Mutanten med hundens talanger så står det faktiskt "Om hunden dör mister du denna talang". Det skulle nog behövas ett klargörande här om det är så att man mister talangen tillfälligt tills en ny hund är anskaffad?

Gråskägg

Sat 08 Mar 2014, 13:23

Fast vid Mutanten med hundens talanger så står det faktiskt "Om hunden dör mister du denna talang". Det skulle nog behövas ett klargörande här om det är så att man mister talangen tillfälligt tills en ny hund är anskaffad?
Just så. Att skaffa en ny hund kräver bara lite tid och färdigheten Bussa På (Bok 1, sid 67). De tre talangerna däremot förefaller gå förlorade om hunden dör (Bok 1, sid 75). Det verkar iofs logiskt att en ny hund måste tränas upp på nytt, dvs talangerna införskaffas på nytt med ERF. Men visst vore det bra med ett klargörande. Som regel kan man bara välja samma talang en gång, men det finns undantag. Detta är kanske ett av dem?
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!

Krönikören

Sat 08 Mar 2014, 13:29

Talangerna ska förhoppningsvis ses som "kunskap om hur man tränar en hund". Det sänker sysslan rätt kraftigt om man kan förlora sina investerade talanger! (Tror inte Bossen kan förlora talanger för sitt gäng?)

Tomas
Site Admin

Sat 08 Mar 2014, 13:33

Tanken är att du mister talangerna (de som hör till hunden) om hunden dör, och de måste läras om. Det är en liten nackdel för Mutanten med hund, som annars är rejält kraftfull. RP med denna syssla är väldigt effektiva med sin hund i släptåg, men tappar sin udd om hunden förloras (tills de har skaffat en ny hund och lärt upp den).
Fria Ligan

Krönikören

Sat 08 Mar 2014, 14:26

Ok, jag litar på er som faktiskt speltestat! :)

Akhôrahil

Sat 08 Mar 2014, 14:43

Tanken är att du mister talangerna (de som hör till hunden) om hunden dör, och de måste läras om. Det är en liten nackdel för Mutanten med hund, som annars är rejält kraftfull. RP med denna syssla är väldigt effektiva med sin hund i släptåg, men tappar sin udd om hunden förloras (tills de har skaffat en ny hund och lärt upp den).
Jag gillar inte den regeln - de här förmågorna är balanserade gentemot andra, förutom att de dessutom har den här svagheten.

Skulle själv spela med att det tar en liten stund för den nya hunden att få nytta av de talangerna medan man lär upp den (typ en spelsession, eller en spelsession per talang).
"Those who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night."
―Edgar Allan Poe, Eleanora

Tomas
Site Admin

Sat 08 Mar 2014, 15:32

Det är självfallet fritt fram att husregla. :)

Tanken bakom regeln som den står är att Mutanten med hundens FV i Bussa På (och KYL) ersätter flera andra färdigheter (och ännu fler med hjälp av talanger), vilket är en rejält stark effekt. För att väga upp den effekten finns svagheten att hunden kan dö - och ju mer uppgifter man lägger på hunden, desto större bakslag blir det om den dör.
Fria Ligan

Masterfrog

Wed 12 Mar 2014, 02:09

Jag lutar personligen åt att husregla det så att RP får välja och behålla hälften av hundens talanger, avrundat nedåt och sedan föra över dessa till nästa hund. Kanske med en viss tidsfrist innan de kan användas. Dels för att inte penalisera klassen för hårt om hunden dör, det vore tråkigt om spelaren var FÖR försiktig med sin hund till den grad att den aldrig utnyttjas, och dels för att symbolisera att RP har växt i sin förmåga att hållas och lära upp byrackorna.

Sen kanske jag ändrar mig när jag väl ser systemet i spel ;)