Nico_Phtyme
Topic Author
Posts: 72
Joined: Sat 20 Apr 2013, 23:08

Sysslor: Mutant Med Hund

Mon 03 Mar 2014, 01:10

Kände bara att jag behövde få ur mig mitt hitintills enda frågetecken gällande regelboken.

Sysslan "Mutanten med hunden" - känns lite som ett placeholdernamn. Alla andra sysslor är enkla, korta ord. Boss. Fixare. Krossare. Slav. Krönikör, lite längre, men passar, och Zonstrykare är som bekant ett väldigt bra svenskt alternativ till engelska Stalker. Mutant med hund sticker ut lite - kunde man inte ha använt ett ord istället? Hundviskare, Hundpiskare, Hundsman, whatever. Eller - för jag antar att det finns fler asätare, förvildade tamdjur, och dylikt som en mutant kan knyta an till - rätt och slätt Djurvän?

Vilket för mig närmre till min egentliga poäng - vad för andra djur skulle kunna tänkas fungera med settingen utan att ändra "hundmutantens" regler alltför mycket? Vilka har ens överlevt? Rov- och kråkfåglar, duvor, kattdjur och råttor är alla mycket intelligentare än de flesta tror ( särskilt kråkfåglar, där skator, kråkor, kajor och blåskrikor visat sig närma sig chimpansnivå i intellekt ) och borde alla kunna tämjas rätt lätt bara en mutant är tillräckligt enträgen och bjuder på krubb.

Problemet blir väl att motivera hur mindre djur kan vara lika "farliga" som de biffigare hundarna, men det kanska man kan hitta på någon modifikation för.

Vad tycker ni?
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Sysslor: Mutant Med Hund

Mon 03 Mar 2014, 06:54

Kände bara att jag behövde få ur mig mitt hitintills enda frågetecken gällande regelboken.

Sysslan "Mutanten med hunden" - känns lite som ett placeholdernamn. Alla andra sysslor är enkla, korta ord. Boss. Fixare. Krossare. Slav. Krönikör, lite längre, men passar, och Zonstrykare är som bekant ett väldigt bra svenskt alternativ till engelska Stalker. Mutant med hund sticker ut lite - kunde man inte ha använt ett ord istället? Hundviskare, Hundpiskare, Hundsman, whatever. Eller - för jag antar att det finns fler asätare, förvildade tamdjur, och dylikt som en mutant kan knyta an till - rätt och slätt Djurvän?

Vilket för mig närmre till min egentliga poäng - vad för andra djur skulle kunna tänkas fungera med settingen utan att ändra "hundmutantens" regler alltför mycket? Vilka har ens överlevt? Rov- och kråkfåglar, duvor, kattdjur och råttor är alla mycket intelligentare än de flesta tror ( särskilt kråkfåglar, där skator, kråkor, kajor och blåskrikor visat sig närma sig chimpansnivå i intellekt ) och borde alla kunna tämjas rätt lätt bara en mutant är tillräckligt enträgen och bjuder på krubb.

Problemet blir väl att motivera hur mindre djur kan vara lika "farliga" som de biffigare hundarna, men det kanska man kan hitta på någon modifikation för.

Vad tycker ni?
Vet inte om du redan känner till bakgrunden, men arketypen hette från början "Mannen med hunden" (med koppling till den postapokalyptiska filmen "A Boy and His Dog"). Efter en del jämlikhetsdiskussion ändrades detta till "Mutanten med Hunden". Jag håller med om att sysslan här känns lite vag, men samtidigt gillar jag arketypen som sådan. Diskussionen har också tidigare handlat om att en hund i M0 inte är synonymt med dagens hundar utan förmodligen en variant som anpassats eller skadats av miljön (som "dumdjur" i MUA). Vore kul med "Mutanten med fjäderfäet". :)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Sysslor: Mutant Med Hund

Mon 03 Mar 2014, 10:50

Japp, precis som Henke säger är ursprunget till namnet filmen "A Boy and his Dog". Rollen (som det hette då) hette först "Mannen med hunden", vilket sen blev "Mutanten med hunden" och till slut "Mutant med hund" när roller byttes till sysslor och fick obestämd form.

Jag håller med om att det är det kanske svagaste namnet av de åtta. Vi har klurat på alternativ - "Hundförare" var uppe ett tag, men slopades eftersom det kändes lite för tekniskt och yrkesmässigt. Hundviskare för tankarna till en gammal film med Robert Redford, och ger i alla fall mig lite fel vibbar. "Djurvän" likaså - Mutanten med hunden är ju ingen "djurvän" i nutida mening, utan lever snarare i symbios med sin hund. Andra djur har han inget till övers för. :)

Nu heter sysslan som den gör i boken, men det går förstås att husregla om namnet. Fler förslag?

Vad gäller att ha andra djur än hund - det har också varit uppe, men ströks för att undvika ett komplicerat subsystem. Men det är definitivt en möjlighet! Bra läge för husregler även där - posta dem gärna på forumet!
Fria Ligan
 
User avatar
Carrot
Posts: 259
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:44

Re: Sysslor: Mutant Med Hund

Mon 03 Mar 2014, 11:01

Jag har en fråga angående "Mutant med Hund" - kan man ha mer än bara en hund, och hur gör man isåfall för att kirra en till?
Det står ju beskrivet att man, om ens hund råkar dö, kan skaffa sig en ny hund genom att lägga tid på att tämja en av arkens hundar och genom att slå "Bussa på". Skulle man då kunna göra samma sak för att få en till hund? Det hade ju varit väldigt fett att ha 2-3 hundar att bestämma över och ta hand om.
 
Akhôrahil
Posts: 66
Joined: Tue 28 Jan 2014, 13:58

Re: Sysslor: Mutant Med Hund

Mon 03 Mar 2014, 13:23

Jag har en fråga angående "Mutant med Hund" - kan man ha mer än bara en hund, och hur gör man isåfall för att kirra en till?
Det står ju beskrivet att man, om ens hund råkar dö, kan skaffa sig en ny hund genom att lägga tid på att tämja en av arkens hundar och genom att slå "Bussa på". Skulle man då kunna göra samma sak för att få en till hund? Det hade ju varit väldigt fett att ha 2-3 hundar att bestämma över och ta hand om.
Så länge det inte får en spelteknisk effekt utan är rent fluff borde det väl gå bra? Eller kanske en ny talang, om man vill att det ska spela roll regeltekniskt också.
"Those who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night."
―Edgar Allan Poe, Eleanora
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Sysslor: Mutant Med Hund

Mon 03 Mar 2014, 13:49

Tillåt mig att anmäla avvikande åsikt. Mutanten med hunden är bland de fräckaste av namnen - enkelt, tydligt och med en snygg blinkning. Hundförare hade låtit för disciplinerat, tycker jag.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Gråskägg
Posts: 238
Joined: Wed 29 Jan 2014, 00:26
Location: Territorierna

Re: Sysslor: Mutant Med Hund

Mon 03 Mar 2014, 14:28

Tillåt mig att anmäla avvikande åsikt. Mutanten med hunden är bland de fräckaste av namnen - enkelt, tydligt och med en snygg blinkning. Hundförare hade låtit för disciplinerat, tycker jag.
Tack Peter, jag tänkte precis fråga om det bara är jag som faktiskt gillar Mutant med hund, men vi är visst flera. Tycker att namnet har en skön ton, lite lagom lakonisk och med en känsla av outsider.

- Lenny är Krossare och Zonstrykaren heter Tula, sa Krönikören Silas.
- Och vem är det där borta? frågade jag.
- Åh, sa Silas, det är Mutanten med hunden.
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Sysslor: Mutant Med Hund

Mon 03 Mar 2014, 14:53

Jag tycker också att Mutanten med hunden är en cool syssla. Mest för att den gör settingen i M0 speciell. Hundar är helt enkelt så vanliga i Zonen att det är hyfsat vanligt att en mutant kan bygga sin identitet kring att ha en. Det känns trovärdigt och borde bli en intressant karaktär att spela. Lite som en postapokalyptisk variant på fantasyns spiritus familiaris. Borde också kunna uppstå intressanta situationer när det dyker upp andra, mer eller mindre förvildade och muterade hundbestar i Zonen. Man kan till exempel tänka sig stora flockar som stryker omrkring i gamla t-banegångar eller längsmed gamla spruckna gator.

I vår egen, mer preapokalyptiska verklighet är jag en man med hund. Det påverkar definitivt hur jag upplever saker och ting. När jag är ute med hunden ser jag mig automatiskt om efter saker hon kan reagera på. Av gammal vana gör jag ofta det även när hon inte är med. Eftersom både hundar och människor är flockvarelser får man speciella och djupa band till varandra.
 
Akhôrahil
Posts: 66
Joined: Tue 28 Jan 2014, 13:58

Re: Sysslor: Mutant Med Hund

Mon 03 Mar 2014, 15:27

Tillåt mig att anmäla avvikande åsikt. Mutanten med hunden är bland de fräckaste av namnen - enkelt, tydligt och med en snygg blinkning. Hundförare hade låtit för disciplinerat, tycker jag.
Jag håller helt med, jag tyckte det var ett fantastiskt namn ("Mutanten med hunden" ännu bättre än "Mutant med hund", men jag förstår att ni vill ha enhetlighet angående bestämd form).

Och det är alltid bra när RP har husdjur. Nästan lika tufft som jycken som Ratcatchern får i WHFRP - "Small But Vicious Dog". :)
"Those who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night."
―Edgar Allan Poe, Eleanora
 
User avatar
Mekanurg
Posts: 101
Joined: Tue 02 Apr 2013, 16:06
Location: Port Kad, the Rim

Re: Sysslor: Mutant Med Hund

Mon 03 Mar 2014, 17:09

Tillåt mig att anmäla avvikande åsikt. Mutanten med hunden är bland de fräckaste av namnen - enkelt, tydligt och med en snygg blinkning. Hundförare hade låtit för disciplinerat, tycker jag.
Jag håller med här. Namnet ger mig en tydlig signal om vad det handlar om, även om djuret ifråga skulle vara en muterad tvättbjörn.
The Dream Forge Blog http://gondica.wordpress.com

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests