• 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10
 
simon
Posts: 58
Joined: Sat 07 Jun 2014, 17:18

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Tue 09 Sep 2014, 23:00

I vår grupp gäller det hela mutationen. Inte sett någon anledning att göra på annat sätt.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Wed 10 Sep 2014, 10:26

Tanken är att det gäller hela mutationen, ja. Det ska kännas hårt! :)
Fria Ligan
 
User avatar
lupmet
Posts: 19
Joined: Sun 20 Apr 2014, 16:26
Location: Göborg

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Thu 09 Oct 2014, 18:06

En fundering kring snedtäningstabellen och resultatet om man slår en fyra.
Det står ju följande:
"Mutationen du just använt går i
baklås – du kan inte använda den
igen under resten av spelmötet."
När vi spelade häromveckan kom det här resultatet upp, den här gången för mig, och vi diskuterade det ganska kort men konsensus var nog att det är väl hårt. I mitt fall så fick jag den ganska tidigt under spelmötet, vilket gör att det blir lite ojämnt hur resultatet slår. Det jag framkastade då var att mutationen fungerar - det finns inget "nollresultat", där inget händer, så man skulle kunna ändra det till att mutationen faktiskt inte fungerar - men alla resterande aktiveringar kostar dubbelt så många mutationspoäng. Det går att göra tillägget att den inte fungerar under resten av innevarande scen.

Mutationens krafter rasar i din kropp och något går snett, energin går bara ur dig. Du kan inte använda samma mutation igen under den här scenen. Varje aktivering efter det kostar dubbelt så många mutationspoäng som normalt fram tills du har sovit samt ätit en portion krubb. (SL kan välja att ändra till andra resurser baserat på vilken mutation det är.)
M0-kampanj: MØlndal

Katastrofens barn har fostrat många rollpersoner, men Erik Silverstolpe är ändå skapelsens krona.
 
User avatar
Jurij 1138
Posts: 329
Joined: Fri 29 Apr 2011, 09:15
Location: Zonen på Öarna

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Fri 10 Oct 2014, 07:48

Mjä, det känns lite för bra för spelarna. Som Tomas skriver ovan - det ska kännas hårt!
________________________
Meka Extraordinaire
 
Prisoner13
Posts: 68
Joined: Fri 02 Jan 2015, 11:54

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Sat 14 Feb 2015, 10:14

Hej!

En fråga angående hyperreflexer.

En av mina spelare fick den nyligen och började mosa på med sin pilbåge. Han blåste i väg tre pilar i en runda. Vi är osäkra på mutationens begränsning. Jag är mer inne på att omladdningen kräver en manöver men att mutationen inte ger en sådan. Själva förmågan ser jag som en reaktiv effekt som inte kräver tid att aktivera. Mutationen kändes väl kraftfull samtidigt som mutationerna i allmänhet är riktigt hårda

Hur ser ni på begränsningarna kring mutationen. Vad är möjligt?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Sat 14 Feb 2015, 10:34

Hej!

En fråga angående hyperreflexer.

En av mina spelare fick den nyligen och började mosa på med sin pilbåge. Han blåste i väg tre pilar i en runda. Vi är osäkra på mutationens begränsning. Jag är mer inne på att omladdningen kräver en manöver men att mutationen inte ger en sådan. Själva förmågan ser jag som en reaktiv effekt som inte kräver tid att aktivera. Mutationen kändes väl kraftfull samtidigt som mutationerna i allmänhet är riktigt hårda

Hur ser ni på begränsningarna kring mutationen. Vad är möjligt?
Som jag ser det så är det bara ytterligare en attack du får, inte en hel runda. Så om du ska skjuta flera gånger i samma runda så behöver du ha en fornpistol (med mag) eller ett skrotskjutvapen med flera pipor.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
soda
Posts: 166
Joined: Thu 24 Oct 2013, 10:54
Location: Göteborg

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Sat 14 Feb 2015, 10:55

Som jag ser det så är det bara ytterligare en attack du får, inte en hel runda. Så om du ska skjuta flera gånger i samma runda så behöver du ha en fornpistol (med mag) eller ett skrotskjutvapen med flera pipor.
Precis så här ser jag det också. Den blir bara riktigt kraftfull i kombination med fornvapen.
 
Prisoner13
Posts: 68
Joined: Fri 02 Jan 2015, 11:54

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Sat 14 Feb 2015, 10:58

Det var min tanke med vapnets begränsningar som spärr. Men pilbågen har ju knappast samma begränsningar som pistolen samtidigt som det verkar konstigt om man plötsligt har en autofire på sin pilbåge.
Laddar man däremot rundan innan och har en pil på strängen borde man ju rimligen kunna skjuta två gånger i samma runda.

Skjut. Ladda. Mutation aktiveras. Skjut.

Verkar det som en rimlig tolkning? Det var nog det vettigaste vi kom fram till i går när vi spelade.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Sat 14 Feb 2015, 11:20

Det är en manöver att "ladda om" en pilbåge/slunga med en ny pil/sten.
<> Även pilbågar och slungor måste förberedas med en manöver innan de kan avlossas på nytt.
I Mutant Genlab Alfa så kommer det finnas en talang (Snabbskytt) som gör att man kan avlossa pilbågar/slungor utan att behöva förbereda pilbågen/slungan mellan varje attack.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Xunin
Posts: 41
Joined: Mon 18 Aug 2014, 12:32

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Sun 15 Feb 2015, 00:00

Skjut. Ladda. Mutation aktiveras. Skjut.

Verkar det som en rimlig tolkning? Det var nog det vettigaste vi kom fram till i går när vi spelade.
Ja, det är även hur jag tolkar det.

I det engelska regelverket har mutationen märkts med ett (E) vilket för tydlighetens skull innebär att man kan poppa den samtidigt som en handling eller manöver utan extra kostnad (förutom MP förstås).

---

Apropå hyperreflexer förresten... Någon mer som noterat hur mycket bättre den är än fyrarmad?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest