User avatar
holmstrom
Posts: 41
Joined: Fri 18 Apr 2014, 14:18

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Thu 10 Jul 2014, 11:35

Tycker också Rötätare är riktigt vass - praktiskt taget immun mot röta och kan dessutom läka dig själv. Det vill säga du sänker behovet av krubb/vatten/sömn/närhet OCH minskar risken för att vandra ute i zonerna = riktigt jädra kraftfullt. Att dessutom ge dem en permanent MP-attack skulle vara för bra tycker jag.

Dock kan jag se att en spelare blir besviken på Rötätare eftersom den kanske inte ses som "så cool", men det lär förändras fort när deras vänner söndertrasas av röta och inte kan läka sina skador. :)

Tillägg: skulle dock kunna tänka mig att en rötätare kan spendera MP för att bli av med röta utan att göra skada/läka GE, detta för att undvika beteenden där en RP letar upp en fight så att de kan utsöndra in röta innan de ska saneras (och därför inte riskera permanenta rötpoäng). Något i stil med:

Absorbera röta - Spendera 1 MP för att bli av med en poäng röta (utan att behöva slå för att se om rötan blir permanent).

Eftersom RP fortfarande måste spenadera MP tycker jag inte att det skulle vara för kraftfullt.
 
schnurra
Posts: 20
Joined: Sun 29 Jun 2014, 23:52

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Thu 10 Jul 2014, 13:49

Jag har en fundering kring Patokinesi och hur jag ska hantera den som SL. Det gäller den sista punkten på patokinesi, alltså möjligheten att påverka en sinnestämning i en grupp. Det som har hänt i min spelgrupp är följande:
Vi har en krossare som har patokinesi och vill använda sig av denna effekt och skapa rädsla i en stridsituation innan han anfaller. Hittils har jag hanterat detta på klassisk SL manner; gör någon form av bedömning om huruvida det är fega motståndare etc., så egentligen är det inget problem för mig regeltekniskt. Men jag är endå nyfiken kring hur denna effekt ska gestaltas regeltekniskt. Jag kan inte ge gruppen stress eller tvivel för då borde spelaren använt patokinesi första effekt. Är det någon som har ett förslag på en regeltekniskt gestaltning av patokinesis tredje användningsområde?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Thu 10 Jul 2014, 15:37

Välkommen till forumet!

Ska inte ställa mig i vägen för tips från övriga, men tänkte bara flika in att den "sista effekten" som du nämner är tänkt att skapa mindre förändringar i stämningen i en grupp - inget så drastiskt som att ge trauma. Alltså en effekt som är mer "fluff" och rollspel, än någon konkret regelteknisk effekt. :)
Fria Ligan
 
simon
Posts: 58
Joined: Sat 07 Jun 2014, 17:18

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Fri 01 Aug 2014, 07:04

Ska Reaktiva (mutations)effekter användas som ett slag i Parera?

På s.82 i Bok 1 kan man läsa om detta. Ta t.ex. mutationen Amfibisk. Där en av mutationseffekterna är att du kan absorbera skada med din hud. Där varje MP du spenderar tar bort en poäng skada.

Om fienden börjar. Och jag som SL säger, fienden måttar ett slag mot dig(färdigheten SLÅSS). Om RP ska PARERA i det här läget måste han säga det innan jag som SL rullar tärningarna för fiendens SLÅSS. Gäller samma princip för reaktiva mutationer? Alltså att, RP måste redan innan han vet om det där slaget kommer att träffa och potentiellt göra skada, chansa och göra en övervägning. Och redan innan slaget lyckats eller misslyckats använda sin reaktiva effekt från sin mutation amfibisk som absorberar skada. Och om fienden skulle missa skulle också RPn spendera mutationspoäng helt i onödan, lite som om man använder parera mot ett slag som kanske missar så har man använt sin handling i onödan?

Hur tänker ni?
 
User avatar
Jurij 1138
Posts: 329
Joined: Fri 29 Apr 2011, 09:15
Location: Zonen på Öarna

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Fri 01 Aug 2014, 07:45

Jag tolkar det som att det är just reaktivt i den formen att man reagerar på det som faktiskt inträffar (dvs. skadan som kommer), och att man "betalar" bort skadan med MP.

Värt att komma ihåg är att mutationerna är oerhört kraftfulla i den meningen.
________________________
Meka Extraordinaire
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Fri 01 Aug 2014, 11:13

Japp, Jurij har helt rätt!

Den enda osäkerhetsfaktor som finns när du använder en mutation är risken för snedtändning.
Fria Ligan
 
simon
Posts: 58
Joined: Sat 07 Jun 2014, 17:18

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Fri 01 Aug 2014, 12:20

Ja det låter ju vettigt! Tack för svaret.
 
Nightsorrow
Posts: 23
Joined: Sun 24 Apr 2011, 11:36

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Sun 24 Aug 2014, 23:14

En fråga angående mutationen Eldsprut, mer specifikt kombinationen av två effekter, nämligen:

-Spruta eld mot en fiende på upp till nära avstånd. Han tar skada lika med antalet mpdu lägger. Rustning skyddar.
-Spruta eld mot ett antal fiender lika med antalet mp. Alla tar en poäng skada var. Pansar skyddar.

Kan man kombinera dessa två? Lägga 6 poäng totalt, och göra 3 i skada på 2 fiender? Eller 3 skada på en, 2 på en annan, och 1 på en tredje?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Mon 25 Aug 2014, 01:54

Hej!

Reglerna säger inte uttryckligen det, men jag skulle tillåta det. :)
Fria Ligan
 
schnurra
Posts: 20
Joined: Sun 29 Jun 2014, 23:52

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Tue 26 Aug 2014, 18:53

En fundering kring snedtäningstabellen och resultatet om man slår en fyra.
Det står ju följande:
"Mutationen du just använt går i
baklås – du kan inte använda den
igen under resten av spelmötet."

Under förra spelmötet hade vi en diskussion kring huruvida det gäller mutationen som helhet(alltså hela kortet) eller den enskilda effekten. Det är ju troligare att det handlar om mutationen som helhet. Frågan är om det finns ett skäl till att begränsa det till just den effekten som användes. En spelare som har en mutation begränsas rätt mycket av denna snedtändnings effekt osv? Hur har andra tänkt kring detta?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests