• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
 
TheSpaceMan
Posts: 408
Joined: Tue 07 Feb 2012, 19:04

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Wed 30 Apr 2014, 12:16

För att speltekniskt kräver det mutationspoäng och ev risk, så antal personer man kan påverka snabbt minskar, och effekterna tar tid, är förändringen stor så är det osäkert på hur det kommer slå ut i slutänden. En telepatisk person drar då mer i strängarna rent politiskt på en annan nivå om dom vill.

Sedan återgår det ju till att din mutation inte styr dig, alla strävar inte efter kontroll av arken eller andra, en del kanske bara vill bli lämnade i fred.

Rent tekniskt så, så ser jag inte den rakt av starkare än andra mutationer. Dessutom, tanken finns där och mal, men jag ser det inte som att offret är tvungen att agera på den. Däremot som sagt kanske personens synsätt på världen ändras sakta på grund av den malande tanken.

Vad det gäller självmord så som du säger, så ter det sig antagligen som en längre växande depression.

Precis som att döda en bruten fiende kräver ett lyckat kyla slag, så anser jag att plantera tankar som kraftigt skadar någon eller resulterar i säkerhet med död skulle kräva precis samma sak.

Ett annat allternativ är ju att tanken är motsatsen, näst intill omöjlig att motstå, men bara sitter i en kort stund.
 
Ond bråd död
Posts: 38
Joined: Tue 18 Jun 2013, 13:53

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Wed 30 Apr 2014, 17:33

Vad säger Fria Ligan, hur hade ni tänkt?
 
Ond bråd död
Posts: 38
Joined: Tue 18 Jun 2013, 13:53

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Thu 01 May 2014, 14:28

Bump

Fria ligan, hur tänkte ni?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Thu 01 May 2014, 21:57

Med "enkel tanke" i mutationsbeskrivningen avsågs något i stil med "these aren't the droids you're looking for" (Star Wars) - alltså något som a) är kort formulerat och b) inte rubbar offrets livsåskådning eller självuppfattning i grunden.

Men - det är helt i reglernas anda att tillåta plantering av mer fundamentala tankar, så länge det för berättelsen framåt och RP:n tvingas offra eller riskera något på kuppen. I slutänden är det upp till SL att avgöra var gränsen går. :)
Fria Ligan
 
Andres
Posts: 11
Joined: Mon 26 May 2014, 14:12

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Thu 29 May 2014, 12:25

Ett par frågor angående mutationer:

MÖRKER
Påverkas mutationsanvändning av mörker?
Måste man lyckas med ett SPEJA slag för att rikta en mutationskraft mot någon i mörker på armslängds avstånd och är de helt omöjliga att använda mot mål i mörker på kort avstånd eller längre, eller gäller reglerna för Mörker enbart SLÅSS och SKJUTA?

SVÄRMAR
Kan svärmar enbart skadas av Explosioner, Eld och eldmutationer (som det står på ett ställe i boken) eller explosioner, eld och mutation (behöver inte vara eldmutationer) som det står på andra ställen i boken.

VILDDJUR
Vägra ge dig. – Är det tänkt att denna aspekt av mutationen ska vara reaktiv (R)? I nuläget är den inte det. Det innebär att om man blir bruten och använder Vilddjursmutationen för att återfå skada eller stress så har man då spenderat sin handling och kan bli bruten på nytt när motståndaren anfaller en igen

SPRINTER
Fördubbla din förflyttning i en runda. Är denna aspekt av mutationen tänkt att räknas som användning av en mutation men inte förbruka din handling? Om inte så kan man ju åstadkomma i princip samma sak bara genom att använda 2 manövrar istället för mutationen (som i princip då fungerar som en manöver) och en manöver. Texten i beskrivningen säger att man kan slåss i närstrid i samma runda vilket antyder att mutationens aktiverande i detta fall ej förbrukar ordinarie handling. Dock är det inte lika tydligt som i fallet insektsvingar där det står att förflyttningen ersätter en manöver.

SPRINTER/INSEKTSVINGAR
Om dessa två mutationer anses förbruka en manöver och ej en handling, innebär det att de kan aktiveras tillsammans med andra mutationer som inte heller förbrukar en handling? (reaktiva, sådana som förbrukar manövrar eller sådana som ev inte förbrukar vare sig manöver eller handling - hyperreflexer??)

RÖT-ÄTARE
Kan mutationen använda permanent Röta som en aldrig sinande källa till Röta för attacker/GE återhämtning?

INSEKTOID
Fortsätta kämpa trots svåra skador – Är det meningen att denna förmåga ska vara reaktiv (R)? I nuläget är den inte det, men om så ska vara fallet uppstår samma problematik som för Vilddjur (se ovan) där man kan bli bruten av skada, använder upp sin handling för att resa sig, blir nedslagen igen osv.

HYPERREFLEXER
Kostar mutationen dig din handling så att du måste betala 2 MP för att få anfalla 2 ggr eller förbrukar inte hyperreflexer din attackhandling?

Tack på förhand! :)
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Thu 29 May 2014, 17:44

Ett par frågor angående mutationer:
Bra frågor!
MÖRKER
Påverkas mutationsanvändning av mörker?
Måste man lyckas med ett SPEJA slag för att rikta en mutationskraft mot någon i mörker på armslängds avstånd och är de helt omöjliga att använda mot mål i mörker på kort avstånd eller längre, eller gäller reglerna för Mörker enbart SLÅSS och SKJUTA?
Samma regler gäller för mutationer på avstånd (utom avdraget -2 då).
SVÄRMAR
Kan svärmar enbart skadas av Explosioner, Eld och eldmutationer (som det står på ett ställe i boken) eller explosioner, eld och mutation (behöver inte vara eldmutationer) som det står på andra ställen i boken.
En bedömningsfråga. Skulle säga att bara Eldkastare och Pyrokinesi kan skada svärmar, möjligen också Syraspott.
VILDDJUR
Vägra ge dig. – Är det tänkt att denna aspekt av mutationen ska vara reaktiv (R)? I nuläget är den inte det. Det innebär att om man blir bruten och använder Vilddjursmutationen för att återfå skada eller stress så har man då spenderat sin handling och kan bli bruten på nytt när motståndaren anfaller en igen.
Denna effekt är inte reaktiv. Det gäller att antingen invänta rätt tillfälle (när fienden har vänt ryggen tillI) eller att lägga nog med MP så att du kan tåla en smäll till.
SPRINTER
Fördubbla din förflyttning i en runda. Är denna aspekt av mutationen tänkt att räknas som användning av en mutation men inte förbruka din handling? Om inte så kan man ju åstadkomma i princip samma sak bara genom att använda 2 manövrar istället för mutationen (som i princip då fungerar som en manöver) och en manöver. Texten i beskrivningen säger att man kan slåss i närstrid i samma runda vilket antyder att mutationens aktiverande i detta fall ej förbrukar ordinarie handling. Dock är det inte lika tydligt som i fallet insektsvingar där det står att förflyttningen ersätter en manöver.
Bra påpekande, det är otydligt skrivet. Mutationen ersätter inte din handling, den gör bara att din förflyttning går snabbare. Varje manöver du lägger på förflyttning i rundan räknas som två. Mutationen i sig tar varken handling eller manöver.
SPRINTER/INSEKTSVINGAR
Om dessa två mutationer anses förbruka en manöver och ej en handling, innebär det att de kan aktiveras tillsammans med andra mutationer som inte heller förbrukar en handling? (reaktiva, sådana som förbrukar manövrar eller sådana som ev inte förbrukar vare sig manöver eller handling - hyperreflexer??)
Bra fråga. Jag skulle säga att du bara får aktivera en mutation när det är din tur i rundan. Reaktiva mutationer går alltså utanpå detta.
RÖT-ÄTARE
Kan mutationen använda permanent Röta som en aldrig sinande källa till Röta för attacker/GE återhämtning?
Nej. Du måste ha rötpoäng som du kan bli av med (icke-permanenta>) för att använda dem till mutationens effekter.
INSEKTOID
Fortsätta kämpa trots svåra skador – Är det meningen att denna förmåga ska vara reaktiv (R)? I nuläget är den inte det, men om så ska vara fallet uppstår samma problematik som för Vilddjur (se ovan) där man kan bli bruten av skada, använder upp sin handling för att resa sig, blir nedslagen igen osv.
Se Vilddjur ovan.
HYPERREFLEXER
Kostar mutationen dig din handling så att du måste betala 2 MP för att få anfalla 2 ggr eller förbrukar inte hyperreflexer din attackhandling?
Bra påpekat. Att använda hyperreflexer på detta sätt kräver inte en handling i sig. Du spenderar MP för att få angripa på nytt i samma runda.
Tack på förhand! :)
Tack själv!
Fria Ligan
 
User avatar
Nattvandrare
Posts: 83
Joined: Wed 20 Jun 2012, 12:00

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Thu 29 May 2014, 18:10

Nej. Du måste ha rötpoäng som du kan bli av med (icke-permanenta>) för att använda dem till mutationens effekter.
Jag är på gränsen till att tycka att det gör mutationen rötätare lite för dålig. Jag hade redan bedömt att rötätaren inte kan göra något åt andras permanenta röta men vill nog att de ska kunna "äta" sin egna permanenta röta om det är så. Som jag tänker så kan många klasser göra skada med bara MP men om rötätaren inte kan göra sig av med alla sina poäng röta är den mer begränsad. Dessutom så vet man inte om rötan är permanent förrän man är hemma i arken igen (Eller har massor med rötfritt vatten) så då är det bäst att utnyttja den mutationen innan man har kommit till ett rötfritt område för då är fortfarande ingen röta permanent (Man slår väl bara för om röta är permanent när man ska bli av med den?). Förväntar mig ett motargument mot det vilket jag skulle uppskatta.

Edit: Alternativt kan det kosta två MP för rötätaren att nyttja sina permanenta poäng röta.
 
Akhôrahil
Topic Author
Posts: 66
Joined: Tue 28 Jan 2014, 13:58

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Wed 18 Jun 2014, 16:00

Jag är på gränsen till att tycka att det gör mutationen rötätare lite för dålig.
Whoa, snacka om att tycka olika -- jag ser Rötätare som litet väl bra. Du är i princip immun mot röta, en av de saker som tenderar att få din rollperson att degenerera över tid (den andra är att använda mutationerna för mycket).
"Those who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night."
―Edgar Allan Poe, Eleanora
 
Akhôrahil
Topic Author
Posts: 66
Joined: Tue 28 Jan 2014, 13:58

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Wed 18 Jun 2014, 16:30

[Dubbelpostning]
Last edited by Akhôrahil on Fri 27 Jun 2014, 16:11, edited 1 time in total.
"Those who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night."
―Edgar Allan Poe, Eleanora
 
User avatar
soda
Posts: 166
Joined: Thu 24 Oct 2013, 10:54
Location: Göteborg

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Wed 18 Jun 2014, 16:42

Jag är på gränsen till att tycka att det gör mutationen rötätare lite för dålig.
Whoa, snacka om att tycka olika -- jag ser snarare Rötätare som litet väl bra. Du är i princip immun mot röta, en av de saker som tenderar att få din rollperson att degenerera över tid (den andra är att använda mutationerna för mycket).
Jag är kluven - samtidigt som att den är ruskigt bra är det ju väldigt farligt att använda mutationer, alls.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests