Ett par frågor angående mutationer:
Bra frågor!
MÖRKER
Påverkas mutationsanvändning av mörker?
Måste man lyckas med ett SPEJA slag för att rikta en mutationskraft mot någon i mörker på armslängds avstånd och är de helt omöjliga att använda mot mål i mörker på kort avstånd eller längre, eller gäller reglerna för Mörker enbart SLÅSS och SKJUTA?
Samma regler gäller för mutationer på avstånd (utom avdraget -2 då).
SVÄRMAR
Kan svärmar enbart skadas av Explosioner, Eld och eldmutationer (som det står på ett ställe i boken) eller explosioner, eld och mutation (behöver inte vara eldmutationer) som det står på andra ställen i boken.
En bedömningsfråga. Skulle säga att bara Eldkastare och Pyrokinesi kan skada svärmar, möjligen också Syraspott.
VILDDJUR
Vägra ge dig. – Är det tänkt att denna aspekt av mutationen ska vara reaktiv (R)? I nuläget är den inte det. Det innebär att om man blir bruten och använder Vilddjursmutationen för att återfå skada eller stress så har man då spenderat sin handling och kan bli bruten på nytt när motståndaren anfaller en igen.
Denna effekt är inte reaktiv. Det gäller att antingen invänta rätt tillfälle (när fienden har vänt ryggen tillI) eller att lägga nog med MP så att du kan tåla en smäll till.
SPRINTER
Fördubbla din förflyttning i en runda. Är denna aspekt av mutationen tänkt att räknas som användning av en mutation men inte förbruka din handling? Om inte så kan man ju åstadkomma i princip samma sak bara genom att använda 2 manövrar istället för mutationen (som i princip då fungerar som en manöver) och en manöver. Texten i beskrivningen säger att man kan slåss i närstrid i samma runda vilket antyder att mutationens aktiverande i detta fall ej förbrukar ordinarie handling. Dock är det inte lika tydligt som i fallet insektsvingar där det står att förflyttningen ersätter en manöver.
Bra påpekande, det är otydligt skrivet. Mutationen ersätter inte din handling, den gör bara att din förflyttning går snabbare. Varje manöver du lägger på förflyttning i rundan räknas som två. Mutationen i sig tar varken handling eller manöver.
SPRINTER/INSEKTSVINGAR
Om dessa två mutationer anses förbruka en manöver och ej en handling, innebär det att de kan aktiveras tillsammans med andra mutationer som inte heller förbrukar en handling? (reaktiva, sådana som förbrukar manövrar eller sådana som ev inte förbrukar vare sig manöver eller handling - hyperreflexer??)
Bra fråga. Jag skulle säga att du bara får aktivera en mutation när det är din tur i rundan. Reaktiva mutationer går alltså utanpå detta.
RÖT-ÄTARE
Kan mutationen använda permanent Röta som en aldrig sinande källa till Röta för attacker/GE återhämtning?
Nej. Du måste ha rötpoäng som du kan bli av med (icke-permanenta>) för att använda dem till mutationens effekter.
INSEKTOID
Fortsätta kämpa trots svåra skador – Är det meningen att denna förmåga ska vara reaktiv (R)? I nuläget är den inte det, men om så ska vara fallet uppstår samma problematik som för Vilddjur (se ovan) där man kan bli bruten av skada, använder upp sin handling för att resa sig, blir nedslagen igen osv.
Se Vilddjur ovan.
HYPERREFLEXER
Kostar mutationen dig din handling så att du måste betala 2 MP för att få anfalla 2 ggr eller förbrukar inte hyperreflexer din attackhandling?
Bra påpekat. Att använda hyperreflexer på detta sätt kräver inte en handling i sig. Du spenderar MP för att få angripa på nytt i samma runda.
Tack på förhand!
Tack själv!