• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Tue 25 Mar 2014, 10:47

Hej! Bra frågor:

1. Ja. (med följden att en Röt-ätare är skyddad mot permanent Röta så länge hon ser till att använda alla sin rötpoäng till att aktivera sin mutation)

2. Nej och nej.

:)
Fria Ligan
 
Oskar
Posts: 106
Joined: Fri 27 Apr 2012, 13:55

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Mon 28 Apr 2014, 12:37

Vad händer om en mutant med Mental Dominans stirrar in i ögonen på en mutant som är Reptilisk? Bådas mutation kräver ögonkontakt. Är det den som offrar flest MP som vinner Arga Leken?
 
User avatar
holmstrom
Posts: 41
Joined: Fri 18 Apr 2014, 14:18

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Mon 28 Apr 2014, 12:55

Vad händer om en mutant med Mental Dominans stirrar in i ögonen på en mutant som är Reptilisk? Bådas mutation kräver ögonkontakt. Är det den som offrar flest MP som vinner Arga Leken?
Skulle gissa att det handlar om vem som agerar först (varför initiativslaget kan vara avgörande i vissa situationer).
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Mon 28 Apr 2014, 13:24

Precis!
Fria Ligan
 
Ond bråd död
Posts: 38
Joined: Tue 18 Jun 2013, 13:53

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Tue 29 Apr 2014, 16:47

Nu har jag inte regelboken här, men hur är det med Telepati egentligen. Som jag minns kunde man plantera en enklare idé hos någon som denne då trodde var sin egen. Skulle det fungera att plantera idén att telepaten är guds son eller liknande. Det känns ju lite väl kraftfullt, men det är u inte en särskilt komplicerad idé. Vilka gränser finns för telepati?
 
User avatar
VaatiHastur
Posts: 10
Joined: Sun 27 Apr 2014, 16:44

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Tue 29 Apr 2014, 17:50

Spontant så skulle iaf. inte jag tillåta det, mest för att det är en för karaktärsomdanande tanke(då det kommer påverka offrets hela liv och därmed vara en komplicerad tankeide).
"Now that I've found somewhere safe
To bury my bone.
And any fool knows a dog needs a home,
A shelter from pigs on the wing."
 
Ond bråd död
Posts: 38
Joined: Tue 18 Jun 2013, 13:53

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Wed 30 Apr 2014, 10:21

Ja, så kan man tolka "enkel" i sammanhanget. I så fall kan telepati bara användas kortsiktigt. Ge vakten idén att han måste springa och kissa NU, men inte att Nafta ska fria till sin älskade Vostok.

Jag tolkade "enkel" som att själva tanken i sig inte skulle vara för komplicerad. Dvs inga programmeringar i stil med "gå till plats a och lämna bomben, om Lack är där och hindrar dig, berätta för honom om Naftas affär med Vostok."

Det blir antagligen för kraftfullt om man kan använda Telepati till att bygga sin egen personkult. Smidigast kanske är att begränsa mutationen med att den har en tidsgräns. Å andra sidan gör det ju att man fortfarande kan få folk att begå självmord, så det kanske inte är någon bra lösning.

Vore ändå lite kul att se hur saker skulle utveckla sig om Telepati fick vara så där kraftfull ändå. Psi-mutanterna kanske är hatad av en god anledning.
 
User avatar
Carrot
Posts: 259
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:44

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Wed 30 Apr 2014, 10:33

Skulle det fungera att plantera idén att telepaten är guds son eller liknande. Det känns ju lite väl kraftfullt, men det är u inte en särskilt komplicerad idé. Vilka gränser finns för telepati?
Jag skulle nog säga "Låt gå!" och sedan göra livet ett helvete för Rollpersonen som ständigt förföjs av en fanatisk SLP som hela tiden lägger sig i diskussioner och ställer till scener.
"HUR VÅGAR NI SÄGA EMOT MESSIAS?! KÄTTARE! Du står just nu och talar med ARKENS RÄDDARE OCH ENFALDIGA HÄRSKARE! NER PÅ KNÄ!"
Dessutom är det ju inte svårt att tänka sig att den påverkade mutanten i fråga startar en sekt som dyrkar telepaten, som straffar "syndare" och som får Arkens bossar att bli nervösa och förbannade!
"Den där messiasfiguren börjar verkligen att samla anhängare! Det är nog dags att vi ger honom och hans vänner en liten läxa!" *Knäcker med knogarna*
Annars är det väl bara sjukt obehagligt i sig att en djupt fanatisk person följer efter dig var du än går, som ber vid dina fötter, som svälter sig själv halvt till döds för din skull, som offrar dyrbar teknologi, mat, djur (andra mutanter?) för din skull!
Det finns ju dessutom olika uppfattningar om Gud. Alla gudar kanske inte nödvändigtvis ses på med kärlek, utan kanske rent av tvärt om! Har Zondjävulen stigit ur smoggen och uppenbarat sig i Arken? Hur agerar någon som är totalt övertygad om att Rötan har fått en fysisk form och själv börjat röra sig i Arken?
 
TheSpaceMan
Posts: 408
Joined: Tue 07 Feb 2012, 19:04

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Wed 30 Apr 2014, 11:15

Tror jag skulle tillåta det med, men baserat på hur stor förändring det påverkar karaktärens personlighet desto längre tid tar det. Folk som sitter och dricker massa fulsprit är lätta att övertala om att dom måste lätta på trycket, är en bra idé att somna, börja slåss etc. Att få en pacifistisk sektledare att begå mord tar lång tid och mycket själaplågan medans den här viljan bränner i hans hjärna.
 
User avatar
VaatiHastur
Posts: 10
Joined: Sun 27 Apr 2014, 16:44

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Wed 30 Apr 2014, 11:35

Då måste man också fråga sig varför telepater inte redan styr allt och alla. Däremot skulle man kunna ge minus och plus för hur mycket en suggestion går emot en persons natur eller understryker den. Tex en feg person är lättare att få på Flykt, medans självmord är oi princip omöjligt då det, nästan jämt, går emot människans natur.

edit: Självklart får ju folk göra som dom vill med sina rpgn. Och en dystopi med tankemutanter kan ju vara en intressant upplevelse. :)
"Now that I've found somewhere safe
To bury my bone.
And any fool knows a dog needs a home,
A shelter from pigs on the wing."
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest