• 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Sun 15 Feb 2015, 00:37

OMLADDNING
Hemmabyggda skjutvapen laddas normalt med en patron åt gången. Varje gång du har avlossat ett skott måste du ägna en manöver åt att ladda om vapnet innan du kan skjuta igen. Även pilbågar och slungor måste förberedas med en manöver innan de kan avlossas på nytt.
Man måste spendera en manöver efter man har skjutit med en pilbåge slunga innan man kan skjuta med den igen. Det kommer att komma en ny Talang i Mutant Genlab Alfa som tillåter dig att förberedda en pil och skjuta samtidigt (Snabbskytte) men utan den talangen så går det inte.

Rent bokstavligt så står det att man kan spendera MP för att Slåss eller Skjuta igen. En snäll SL skulle kunna tillåta en mutant att först Skjuta, sedan för1 MP förbereda en ny pil, sedan för ytterligare en MP skjuta igen.

Alternativt ha en pistol eller ett gevär med flera pipor eller med magasin.


Fyra armar är väl ingen jättehit. Fördelen är väl att man kan ha flera vapen samtidigt plus sköld. Man slipper dra vapen i ett kör.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Ifrit
Posts: 52
Joined: Sat 16 Apr 2011, 01:57

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Sun 15 Feb 2015, 11:36

Nu när diskussionen handlar om just hyperreflexer;

Jag startade en tråd för en månad sedan där jag berättade om hur vår spelare med hyperreflexer blivit ett veritabelt eldstridsmonster tack vare kombinationen hyperreflexer och revolver. Det vill säga att han utnyttjat nya MP som han fått av trauma från tidigare attacker till att köpa fler attacker. Vi tog till oss Fenhorns förslag och införde en husregel om att spelaren måste bestämma hur många attacker han vill köpa när han aktiverar mutationen men är nyfiken på hur ni andra ser på saken!
 
Prisoner13
Posts: 68
Joined: Fri 02 Jan 2015, 11:54

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Sun 15 Feb 2015, 19:12

Jag gillar inte begränsningen mutationen ger. Vi har fört diskussioner om hur vi ska tolka regeln kring Hyperreflexer och kommit fram till följande:

1 mp kan användas till att köpa en attack eller en omladdning. Dvs att blåsa iväg en jävla massaskott kostar en jävla massa mp om man inte har magasin. Det känns mer logiskt än min ursprungliga tolkning. Visserligen är inte det som står i reglerna utan bara att man får en attack men då man i en runda tillåts en handling(ex. attack) och en manöver eller två manövrar känns det vettigt att kunna ersätta sin attack med en omladdning om så önskas.

Så rullar vi.

Vad tror ni?
 
Ifrit
Posts: 52
Joined: Sat 16 Apr 2011, 01:57

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Mon 16 Feb 2015, 14:42

Ju mer jag tänker på Hyperreflexer desto mer obalanserad tycks den vara i jämförelse med andra mutationer. Steget är aldrig särskilt långt till ett vapen med magasin och när det väl sker så är den helt sjukt mycket bättre än någon av dom andra offensiva mutationerna där 1MP oftast = 1 Skada.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Mon 16 Feb 2015, 15:06

Vad gäller hyperreflexer så skulle man kunna köra något slags kumulativ kostnad. Så om du vill göra en bonusattack så kostar det 1 MP, en andra bonusattack kostar 2 MP (totalt 3 alltså), osv.

Man får också ta med i beräkningen att man, till skillnad från andra mutationer, måste träffa. Skadan är inte automatisk. Och en miss kan vara ödesdiger, för i M:0 så kan ju miss vara lite mer än bara en miss.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Ifrit
Posts: 52
Joined: Sat 16 Apr 2011, 01:57

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Mon 16 Feb 2015, 16:18

Man får också ta med i beräkningen att man, till skillnad från andra mutationer, måste träffa. Skadan är inte automatisk. Och en miss kan vara ödesdiger, för i M:0 så kan ju miss vara lite mer än bara en miss.
Fast det gäller ju för fyrarmad också, och fyrarmad är begränsad till en enda bonusattack (och då enbart för Slåss). Och i min spelares fall så gick det ju definitivt åt pipsvängen, med sänkt prylvärde för pistolen och trauma men lyckades samtidigt dela ut 19 skada i en spelrunda.

Jag gillar idén om en stegrande kostnad dock. Antingen det eller köra samma begränsning som för fyrarmad (dvs två attacker).
 
User avatar
Xunin
Posts: 41
Joined: Mon 18 Aug 2014, 12:32

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Mon 16 Feb 2015, 16:21

Tänkte också på kumulativa kostnader men tycker det känns rätt onödigt och riskerar att göra spelet mer gonzo än jag föredrar. En attack extra per runda får mina spelare nöja sig med. Hyperreflexer är dessutom rätt bra i övrigt.
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Tue 17 Feb 2015, 01:28

Vi har kört med att hyperreflexarna i början av sina handlingar då anslår hur många mp de bränner på extra handlingar, och vad de använder dem till. 1 mp per handling eller manöver, i vald ordning. Förflytta dig fram, avfyra bågen, ladda om, avfyra igen t ex. Och ju mer flitigt du bränner mp, desto fler mutationstärningar behöver det slås. Vanligtvis i kombination med att autovinna initiativ. Att autovinna initiativ är fö något man kan ha roligt med i många andra situationer än strid.
 
Ifrit
Posts: 52
Joined: Sat 16 Apr 2011, 01:57

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Thu 26 Feb 2015, 00:42

Vet inte om fria ligan är okej med att man saxar regler från den nya svenska regelboken, men jag tänkte bara säga att hyperreflexer har fått sig en rejäl justering som nog kommer tilltala dom allra flesta!
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Tråden för regelfrågor om mutationer

Thu 26 Feb 2015, 00:44

Det är fritt fram att diskutera (och avslöja) regler här! :)
Fria Ligan
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests