776

Re: Är rollspel sämre med kort, markörer och figurer?

Sat 15 Feb 2014, 23:10

Kul med en box - kul med lite fluff - kul med nya svenska rollspel!

Clercon

Sun 16 Feb 2014, 00:49

Jag ser enormt fram emot Mutant år 0. Då det gäller fluff tror jag att det kan vara en fördel för nyare spelare som kanske tidigare bara spelat flashiga rollspel på datorn. Men vad vet jag, vi får se när spelet släpps hur användbart det är me fluff.

Palle

Sun 16 Feb 2014, 13:46

Ser också enormt mycket fram emot År Noll. Gillar idén med kort och pluppar, tillbehör som dessutom är frivilliga. Fattar inte att man klagar när man själv kan välja hur materialet används. Det går inte att göra alla nöjda. Tycker Fria Ligans vision av Mutant rockar!

Masterfrog

Mon 24 Feb 2014, 20:14

Jag ser inte problemet med att det följer med markörer och kort om de är helt frivilliga att använda eller inte så länge allt funkar lika bra ändå. Jag önskar snarare att fler rollspel försökte nå ut till en bredare publik på det här sättet eftersom jag tycker att det är precis vad rollspelsgenren behöver, en bredare publik.

Nu kommer jag antagligen inte använda dessa hjälpmedel så mycket själv, även om jag förstås håller tillbaka ett absolut utlåtande tills jag fått kladda lite på dem och läsa mig till hur de kommer fungera. Däremot så ser jag absolut fördelen med idén och det är något som jag själv har funderat på att inkorporera i ett hemmabyggt rollspels som jag sakteliga knåpar ihop. Skillnaden där är att korten inte skulle användas för att representera utrustning eller karaktärer öht, utan egentligen bara vara ett hjälpmedel för att komma ihåg sådana där saker som man allt för ofta glömmer när man rollspelar. Vilken puffra man har eller vilken rustning man har håller man rätt så noga reda på enligt min erfarenhet men däremot temporära förändringar till ens karaktär kan vara nog så lättglömda. Ett exempel som jag och min spelgrupp ofta misslyckades med är att komma ihåg hur mycket -% man fick på färdighetsslag av att bli skadad i M:UA. Själv tycker jag ofta det är svårt att hålla reda på vilka skador man ådragit sig i Eon. Eller, oavsett system, om man skulle få någon sorts "buff", om det så skulle vara att en magiker kastar besvärjelsen "stenhård rustning" på dig eller om din karaktär lyssnar på en en väldigt inspirerande Kapten som håller tal inför en hård strid, så kan det ofta vara lätt att glömma bort mitt i allt annat.

Allt som passar in i det som jag skrev ovan är sådant som jag tycker passar allra mest ypperligt att representera med kort som man ger ut till de relevanta spelarna medans man rollspelar. Då bara i syfte att det ska vara lättare för dem att komma ihåg alla temporära effekt som påverkar deras karaktär. Och då är de fortfarande såklart helt valfria att använda. Om en grupp tycker att de kommer ihåg allt liknande utan problem och att korten bara stjälper så kan man helt sonika välja bort dem.

Nu blev det lite långrandigt men det är vad jag tycker om kort som hjälpmedel.

Skytteslusken

Thu 20 Mar 2014, 20:31

Jag gillar hela id'een med korten. Det tror jag kommer att göra spelet snabbare och minimera regelboksanvändandet under spelet.

Av vad jag läst i pdf:erna, så kan jag bara säga att Fria ligan har gjort ett riktigt bra jobb.

Bernuz

Thu 20 Mar 2014, 21:31

jag har aldrig lirat rollspel förut. men har nu förbeställt allt man kan tänka sig i M0 väg. krimskramset är det som fick mig intresserad av att testa detta rollspel och bli SL för första gången. <3 krimskrams!

ekofest

Thu 20 Mar 2014, 22:11

jag har aldrig lirat rollspel förut. men har nu förbeställt allt man kan tänka sig i M0 väg. krimskramset är det som fick mig intresserad av att testa detta rollspel och bli SL för första gången. <3 krimskrams!
Härligt :D
Välkommen till en kul hobby!

Pingas

Thu 20 Mar 2014, 22:38

Jag tycker att det är skitbra att markörer och kort medföljer. Vill man inte använda kort och markörer så kan man ju bara låta dem ligga i lådan. :roll:
Det är ju inget att klaga på iallafall...

Phalck

Thu 10 Apr 2014, 13:02

Själv som stor brädspelare och rollspelare ser jag gärna en mix av de två, inte som ett sätt att göra spelarnas rollpersoner till en figur med en tillhörande kortlek utan som verktyg för spelledaren att visualisera en spännande historia och som ett hjälpmedel för att hålla historieberättandet roligt. Att sedan introducera slumpelement även för spelledarens historieberättande tycker jag är ett roligt element som gör att även spelledaren får en mysig spelupplevelse, precis som att spelarna kan ta över ansvaret att beskriva skeenden vid lyckade och misslyckade fördighetsslag.

En dröm som jag har är att framtida äventyrs/kampanjmoduler har med följande i spelkortformat:

Persongalleri för SLP: Ena sidan är artwork andra sidan är stats och annan information till SL.
Vybilder/stämningsbilder: Artwork på platser, händelser, artefakter på ena sidan. Information till SL på baksidan om slumpmöten på platsen, SLP på platsen, stats för artefakten osv.
Slumpmöten: Äventyrets slumpmöten (precis som hotkorten för arken) som dras av SL eller spelarna

Ett annat användande av kortlek som jag tror kan vara ett bra verktyg för SL och spelarna är en initiativlek. Den är uppbyggd med artwork som representerar spelarna och SLP/monster/annat som blandas slumpmässigt eller ordnas efter resultatet av initiativslag. Kortleken vänds upp genom stridsrundan för att visa vems tur det är.

Kommande äventyrsmoduler skulle då innehålla initiativkort för de hot/möten som ingår i äventyret. På så sätt skulle SL under M0:s livslängd till slut bygga upp en lek med schysst artwork som kan representera spelare, SLP, grupper av SLP (om regel om att samtliga motståndare agerar på samma initativ) osv.

Jag tror absolut att sådana här saker kan om det görs rätt tillför massor till historieberättandet och inlevelsen, inte tvärtom.
------------------------------------
Mattias Falck
www.phalck.com

Kosta
Site Admin

Thu 10 Apr 2014, 15:58

Kul idé - gillar också tankarna. En del har ju gjorts av det i WARHAMMER 3. Det funkade rätt ok då.
Fria Ligan