holmstrom

Re: Är rollspel sämre med kort, markörer och figurer?

Wed 23 Apr 2014, 12:19

Intressant tråd.

Jag tror jag håller med det många säger: specialtärningar, markörer, tryckta kartor och handouts = nästan alltid positivt, tryckta kort med text på = kan vara begränsande.

Jag förstår hur ligan tänkt med korten, och jag kommer t.ex. använda mutationskorten eftersom de hjälper en nybörjare att ha koll på hur deras mutation fungerar och gör att man inte glömmer bort mutationen när kortet ligger hos en. Samma sak gäller ranson-markörerna, det blir väldigt tydligt att de är viktiga och att man inte har så många.

Jag kommer däremot inte använda artefaktkorten överhuvudtaget, detta av två anledningar:

1) De skapar en känsla av "det som finns i korthögen är det som finns i världen", vilket skapar mer en känsla av brädspel än rollspel för mig. Speciellt med en nybörjargrupp där man vill få in i det fria tänket kring rollspel tror jag artefaktkorten kan vara begränsande

2) Det står beskrivande text, stats och UN-info på dem. Detta innebär att en spelare som drar en artefakt direkt vet vad det är, hur bra/dålig den är och så vidare. Det är roligare att som SL rulla en tärning och säga "Du hittar ett gult papper med text från förr på - dum som du är har du väldigt svårt att förstå vad det skulle betyda, men kanske finns någon annan som vet?" om de hittar t.ex. en löpsedel, än att de direkt som spelare vet vad det innebär och måste anstränga sig för att "inte förstå" som karaktär. Detta gör att de (antagligen) får samma nyfikenhet som spelare som deras rollperson får, vilket engagerar dem mer i spelet för att leta upp någon som kan tyda texten och så vidare. När de som spelare direkt ser "aha det är en löpsedel från expressen" så kan det mycket väl hända att de skiter i att bry sig om det även som karaktär.

Krönikören

Är rollspel sämre med kort, markörer och figurer?

Wed 23 Apr 2014, 12:34

Bra poäng holmstrom. Jag håller delvis med om att Artefaktkorten kan verka begränsande, och är det definitivt om man använder dem som en kortlek att slumpa ur!

Jag kommer istället att använda dem på samma sätt som Mutationskort och ransoneringsbrickorna - till att belysa att detta rör sig om något ovanligt och dyrbart.

För att snabbast möjligast förankra för spelarna att kortleken inte är världens begränsning så kommer jag att till vårt nästa spelmöte plocka fram ett par egna Artefakter (kort) som de kommer finna. Ska det slumpas fynd i framtiden så blir det med tärningsslag mot en fyndtabell (om det inte är så att fyndet står mellan några få Artefakter vilka alla finns som artefaktkort..)

Rutger

Wed 23 Apr 2014, 12:46

Instämmer!

Vore supernice om Fria ligan eller någon annan händig kunde offentliggöra mallar så att man lätt själv kan skapa snygga kort. Skulle det vara funkis?

TheSpaceMan

Wed 23 Apr 2014, 13:01

Jo att låta spelare dra artifakt kort överhuvudtaget ser jag med som no no, ser det snarare som mig på ett snabbt sätt att slumpa vad som kan finnas på en plats. Det gör även att jag kan placera det på en mer logisk plats.

Kör man rakt av slumpmässiga drag som spelarna får göra så får man lätt intressant, ologiska effekter som.
"Efter att tagit dig förbi iglarna och tagit dig upp på stegen så kan du äntligen titta närmare på det lilla skåpet du såg tidigare, i den finner du en... folkabuss?"

Artifaktkorten ser jag mer som att spelaren har för att lätt hålla koll på prylar och stats på ett snabbt sätt, än att SL ska börja bläddra i boken på exakt vart det statsen står.

Att en zonletare vet att det finns fynd i zonen handlar mer om att lokalisera platser som ser ut att inte blivit plundrade eller ser ut att varit förseglade från inverkan av världen. Tanken är väl att det mesta måste varit relativt isolerat skyddat för att ens bestå. Alternativt se platser som garanterat blivit påverkade av andra intelligenta varelser och då att denna med säkerhet förvarat något smart där.

Tomas
Site Admin

Wed 23 Apr 2014, 16:03

Vettigt resonerat! Det är precis så det är tänkt att funka - varje spelgrupp kan själv välja hur (och om) korten ska användas. Och precis som du säger är den största fördelen med artefaktkorten - i mitt tycke - att artefakten blir en konkret "sak" som spelaren får, i stället för bara en notering på formuläret.
Instämmer!

Vore supernice om Fria ligan eller någon annan händig kunde offentliggöra mallar så att man lätt själv kan skapa snygga kort. Skulle det vara funkis?
Bra idé, ska kika på det!
Fria Ligan

Rutger

Wed 23 Apr 2014, 17:55

Jag gillar också idén med saker, det blir mer påtagligt för en som spelare. Till MUA gjorde vi ofta hemmagjorda kort över särskilt spännande fynd med en bild och beskrivning. Spelarna fick då korten i efterhand, SL (eller spelaren!) var ju tvungen att gå hem och göra dem. Det funkade faktiskt riktigt bra!

AON

Wed 23 Apr 2014, 18:48

När det kommer till att dra artefaktkort så tycker jag:

1. Spelledaren ska kolla i leken i förtid och se till att inga minibussar gömmer sig i bankvalv.
2. Spelledaren drar kortet och ger en beskrivning. Spelarna slår sen för Förstå Sig På. Ifall de lyckas får de kortet.
3. Gör egna kort. De behöver inte vara snygga. I början tänker jag använda mig av standardkortet men så fort jag får en idé som inte passar med dem tänker jag skapa mina egna och dela ut dem.
4. Play it fast and loose. Känn dig inte bunden av korten. I så fall skulle hela mutant-världen bara innehålla en kostym, en pistol och en cykel. Kanske gör kopior av existerande kort? (även ifall det är lite tråkigt att flera har samma artefakt så blir det lätt nödvändigt, exempelvis ifall man gemensamt kommer över mer än en bil.)
Jag har ett forum för att organisera spelgrupper i Uppsalaområdet. Forumet heter Zonögat och går att hitta här http://zonogat.swedishforum.net/.

Rutger Rex

Wed 23 Apr 2014, 21:47

Många intressanta synpunkter i den här tråden! Det verkar som flera föredrar fyndtabeller framför artefaktkorten. Själv gillar jag nytänket och kommer ge korten en rejäl chans :)

När man tänker efter är artefaktkorten riktigt smarta. Artefakter är unika föremål och en RP med en viss artefakt i sin ägo ska känna sig speciell! Hans medmutanter ska vara avundsjuka på den respektingivande kostymen eller fornpuffran - det blir inte samma sak om flera mutanter går runt med en revolver i bältet. Korten ger även spelarna känslan av att deras RP hittat något unikt om spelarna kan blunda för "brädspelskänslan" (bra liknelse förresten!). Som någon påpekade tidigare ger det också en cool känsla att sitta med det fysiska kortet istället för att ha en rad på rollformuläret.

Jag gillar också möjligheterna att kunna manipulera leken genom att låta spelarna dra kort ur en reducerad hög med kort. Behöver RP ha lite mer punch i strid? Lätt ordnat att öka chansen till att dra ett fornvapen. Ska artefakten ligga i skåpet? Förbered en lek med små föremål osv.

Så länge som spelarna inte vet vilka 50 artefakter som döljer sig bakom korten är allt lugnt - det kan ju vara vad som helst! Om de däremot lär sig vilka artefakter som finns i spelet blir det begränsande för spelkänslan och det hela riskerar att bli för mycket brädspel. Därför blir nya artefaktkort nödvändiga i framtiden vilket Fria Ligan också planerar. Men en kortmall för egna artefakter vore guld värd redan nu!

Artefaktkorten skulle vara ännu tuffare om de var illustrerade men det var kanske en kostnadsfråga.

Jag gillar mutationskorten av samma anledning - de ger unika RP och ökar chansen att en viss RP får stå i strålkastarljuset när just dennes unika talang ger en avgjord fördel. Jag tänker hålla mutationerna hemliga och låta spelarna upptäcka dem efterhand.

Så efter att inledningsvis ha varit tveksam till korten har jag ändrat mig och tänker gå all in. Om det passar min spelgrupp återstår att se, det får bära eller brista!

Jongel

Thu 24 Apr 2014, 15:42

Nu har vi ju hört en helt del tankar och funderingar!
Är det någon som hunnit testa korten/brickorna i ett spelmöte ännu? Om så är fallet, hur gick det?

Krönikören

Thu 24 Apr 2014, 18:45

Nu har vi ju hört en helt del tankar och funderingar!
Är det någon som hunnit testa korten/brickorna i ett spelmöte ännu? Om så är fallet, hur gick det?
Vi har bara hunnit köra ett spelmöte men det var väldigt smidigt med brickorna och spelarna upplevde att det satte positivt fokus på resursbristen. Det var även ett stämningsfullare sätt att hålla reda på förbrukad ammunition vid strid. Det enda klagomålet jag har är att en av mina spelare lyckades luckra upp mkt av bilden på några brickor.. nervöspillande och svettiga händer. Han får pokerpolletter i plast vid nästa möte! :)

Korten använde vi endast en gång, när gruppens skrotletare drog sin start-artefakt. Jag plockade då ut de kort som jag inte ville att hon skulle ha möjlighet att dra (fordonen, metaplot-korten, de tråkiga löpsedlarna). Till hennes stora lycka fick hon börja med en Skiftnyckel!
GZIP: Off