Olika bra åsikter (sic) har framförts i denna tråd, här kommer mina två cent:
Markörer och kort är inte bra och dåliga i sig utan kan passa olika bra i olika situationer. Min upplevelse är att hjälpmedel som är just markörer, dvs ploppar, bilder och liknande fungerar bättre än kort. Ska förklara varför:
Markörer kan vara hjälpsamma, de kan höja upplevelsen och ge en starkare upplevelse av det som händer och varför. Vatten och krubbmarkörerna i M0 är bra exempel på det; det är tydligare för mig som spelare hur lite vatten jag har när jag ser mina ynka tre flaskor. Det kan också fungera bra i andra sammanhang, som en påse med markörer med fynd som beskrivs ovan. Jag gillar också markörer för skador och bonusar, ett splattermärke på formulären ger mig en tydligare upplevelse av att min rp är skadad än att jag kryssar i en liten ruta.
Men...
Jag ogillar kort med text som hjälpmedel. En av de stora poängerna med rollspel (särskilt om man kör mycket improvisation, samberättande och husregler) är att inte behöva följa texter och bestämda regler. Det blev mycket tydligt i tex WHFRPG där det i princip blev omöjligt att ändra förmågor, färdighetskort etc, allt stod redan tryckt på dem. Därför är jag också mindre förtjust i hot- och fyndkorten i M0, jag tycker helt enkelt att de begränsar friheten. Hotkorten är iofs friare än fyndkorten men i stort är jag helt för markörer och ploppar, de är hjälpmedel på riktigt medan kort med text riskerar att begränsa.
Jag tänker alltså att man får avgöra från fall till fall när det är bra med markörer och kort och anpassa till spelgruppen. Stor eloge till ligan att ni tänkte på att man kan tycka olika i frågan!