User avatar
Phalck
Posts: 190
Joined: Thu 10 Apr 2014, 09:53

Re: Är rollspel sämre med kort, markörer och figurer?

Thu 10 Apr 2014, 17:29

Har inte kikat på WARHAMMER 3 och vet inte hur det funkade där. Med anledning av andras kommentarer i tråden verkar det dock ha gått för långt.

I min spelgrupp har en stor del av upplevelsen inför spelmöten som spelledare varit att leta stämningsbilder på nätet för att illustrera de egna kampanjerna. Inte helt sällan har bilderna gett upphov till egna story-arcs och SLP:s. Vi är ett gäng som alternerar som spelledare och tycker även det är lika inspirerande att som spelare få en bild som visar skeenden, platser eller personer. Att ha sådana hand-outs i tryckta äventyr är det nog ingen som inte tycker ska finnas med. Att ta det lilla steget längre att även göra dem till kort i en initiativlek och / eller som SL-hjälpmedel under det att man rollspelar en konflikt. Två flugor på smällen. Vore kanon.
------------------------------------
Mattias Falck
www.phalck.com
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Är rollspel sämre med kort, markörer och figurer?

Fri 11 Apr 2014, 18:08

Har inte kikat på WARHAMMER 3 och vet inte hur det funkade där. Med anledning av andras kommentarer i tråden verkar det dock ha gått för långt.
Som helhet är WH3 för pilligt, men det hade kort för platser (iäventyren) med stämningsbilder och vissa regeldata och detsamma för viktiga artefakter - det var det jag syftade på :)
Fria Ligan
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Är rollspel sämre med kort, markörer och figurer?

Fri 11 Apr 2014, 20:42

Riktigt bra ideér Phalck!
Jag gillar idén om kort för "monster" (och generiska SLP?) samt viktiga SLP från zonsektorerna!
Även kort för slumpmöten är en bra idé - då med längre kompletterande beskrivning i bok/häfte.

En initiativlek eller snurra (med namnbrickor att placera i ordningsföljd?) som kan hjälpa en att hålla reda på initiativordning vore helt klart användbart! Korten med monster och SLP kan ju användas + några blanka kort för övriga inkl. RP.

Min gräns för markörer och hjälpmedel går vid kort för platser! :) Jag tror det blir för begränsat med utrymme på ett kort för att få med något vettigt och det är ju sällan regelteknisk information såsom med varelser?
 
User avatar
Phalck
Posts: 190
Joined: Thu 10 Apr 2014, 09:53

Re: Är rollspel sämre med kort, markörer och figurer?

Fri 11 Apr 2014, 23:33

Precis spelkort i det här avseendet om det är en del av framtida produkter bör göras för att användas även i en vidare mening, inte bara för en strid under just det där äventyret. Det betyder att:

- Det inte får finnas något namn eller annan beskrivning i ord på artworksidan på korten
- Baksidan ska ha samma design som alla andra kort.

Om korten görs enligt ovan så kommer SL att efter ett par M0-produkter ha ett batteri med koola kort som kan användas inte bara i äventyret som nu spelas utan även i egensnickrade möten.

Personkort kan då användas som:
- Visas för spelarna om de ser en person innan de vet närmare vem det är
- Slumpmässigt dra fram rollperson eller SLP som drabbas av elakheter eller träffslag (om det finns kort för RP dvs)
- Hålla ordning på initiativ i konflikter
- Visa/illustrera ordningen som RP färdas

Det finns givetvis en oerhörd vinning att stoppa stats på baksidan av SLP-kort men jag tror nyttan av detta inte är tillräckligt stor om man inte även kan använda korten enligt ovan. Den stora vinsten att inte alls ha information på korten är framförallt att korten då inte blir bundna till just det specifika äventyret. Det blir verktyg i SL:s verktygslåda istället.
------------------------------------
Mattias Falck
www.phalck.com
 
User avatar
Rymdhamster
Posts: 297
Joined: Sat 11 Jan 2014, 16:40

Re: Är rollspel sämre med kort, markörer och figurer?

Wed 16 Apr 2014, 20:09

En tanke som slog mig när jag satt och ploppade ut markörer för vatten, krubb, patroner och röta var ett koncept för att hantera skrotletning:

Ta en ogenomskinlig påse, släng ner ett antal rötmarkörer tillsammans med några patroner och konservburkar och låt spelarna dra en slumpvis vald marker ur påsen. Fler rötmarkörer för mer rötsjuka områden. Man hittar det man drar, eller så låter man de olika markörerna representera något annat. Rötmarkörerna skulle kunna vara motsvarigheten till drakborgens "tomt". Alltså varken röta eller något annat. Konservburkarna skulle kunna motsvara skrot i största allmänhet.
 
User avatar
Phalck
Posts: 190
Joined: Thu 10 Apr 2014, 09:53

Re: Är rollspel sämre med kort, markörer och figurer?

Wed 16 Apr 2014, 21:36

Påse och markörer för att slumpa fynd när man letar är en skön idé. Skulle kanske kunna kompletera din idé med att patroner inte är patroner utan fynd. Exempelvis kan varje patron man drar motsvara ett slag på fyndtabell. Blir det röta så finns inget på platsen.
------------------------------------
Mattias Falck
www.phalck.com
 
Rutger
Posts: 49
Joined: Thu 04 Aug 2011, 12:23
Location: Uppsala

Re: Är rollspel sämre med kort, markörer och figurer?

Thu 17 Apr 2014, 07:30

Olika bra åsikter (sic) har framförts i denna tråd, här kommer mina två cent: :)

Markörer och kort är inte bra och dåliga i sig utan kan passa olika bra i olika situationer. Min upplevelse är att hjälpmedel som är just markörer, dvs ploppar, bilder och liknande fungerar bättre än kort. Ska förklara varför:

Markörer kan vara hjälpsamma, de kan höja upplevelsen och ge en starkare upplevelse av det som händer och varför. Vatten och krubbmarkörerna i M0 är bra exempel på det; det är tydligare för mig som spelare hur lite vatten jag har när jag ser mina ynka tre flaskor. Det kan också fungera bra i andra sammanhang, som en påse med markörer med fynd som beskrivs ovan. Jag gillar också markörer för skador och bonusar, ett splattermärke på formulären ger mig en tydligare upplevelse av att min rp är skadad än att jag kryssar i en liten ruta.

Men...

Jag ogillar kort med text som hjälpmedel. En av de stora poängerna med rollspel (särskilt om man kör mycket improvisation, samberättande och husregler) är att inte behöva följa texter och bestämda regler. Det blev mycket tydligt i tex WHFRPG där det i princip blev omöjligt att ändra förmågor, färdighetskort etc, allt stod redan tryckt på dem. Därför är jag också mindre förtjust i hot- och fyndkorten i M0, jag tycker helt enkelt att de begränsar friheten. Hotkorten är iofs friare än fyndkorten men i stort är jag helt för markörer och ploppar, de är hjälpmedel på riktigt medan kort med text riskerar att begränsa.

Jag tänker alltså att man får avgöra från fall till fall när det är bra med markörer och kort och anpassa till spelgruppen. Stor eloge till ligan att ni tänkte på att man kan tycka olika i frågan! ;)
 
TheBigBadPanda
Posts: 8
Joined: Tue 22 Apr 2014, 13:18

Re: Är rollspel sämre med kort, markörer och figurer?

Tue 22 Apr 2014, 13:28

Jag är positiv till de små verktyg som ligger i boxen. Samtliga känns för mig genomtänkta och "upplevelseförhöjande", från att tärnignarnas symboler kopplas till temat (och ändå är enkla och lättlästa, till skillnad från tex WFRP) till att plupparna förvandlar spelarnas resurser till något fysiskt och "äkta".

Jag är också lätt allergisk mot t.ex. DnD's figurer och rutnät, men i små doser kan sådana tillbehör vara förhöjande. T.ex., strider i 3:16 - Carnage Amongst the Starts spelas med hjälp av en enkel karta som endast visar hur många fiender som finns samt vilket avstånd individuella spelare befinner sig från nämnda fiender, och det fungerar fantastiskt.
 
User avatar
Pingas
Posts: 131
Joined: Mon 10 Mar 2014, 18:23

Re: Är rollspel sämre med kort, markörer och figurer?

Tue 22 Apr 2014, 16:27

Persongalleri för SLP: Ena sidan är artwork andra sidan är stats och annan information till SL.
Vybilder/stämningsbilder: Artwork på platser, händelser, artefakter på ena sidan. Information till SL på baksidan om slumpmöten på platsen, SLP på platsen, stats för artefakten osv.
Slumpmöten: Äventyrets slumpmöten (precis som hotkorten för arken) som dras av SL eller spelarna

Kommande äventyrsmoduler skulle då innehålla initiativkort för de hot/möten som ingår i äventyret. På så sätt skulle SL under M0:s livslängd till slut bygga upp en lek med schysst artwork som kan representera spelare, SLP, grupper av SLP (om regel om att samtliga motståndare agerar på samma initativ) osv.

THIS! :)
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Är rollspel sämre med kort, markörer och figurer?

Tue 22 Apr 2014, 17:52

Massor av kul idéer här. Vi läser och klurar. Det gäller att hitta bra grejer som vi bedömer att tillräckligt många är intresserade av. :)
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests