spexidor
Topic Author
Posts: 5
Joined: Tue 21 Jun 2016, 09:40

Misslyckade "Känna zonen" slag

Sun 09 May 2021, 09:52

Hej! Ny spelledare här.

Har ni några bra tips på roliga effekter av misslyckade Känna Zonen slag? Exempelvis, rollpersonerna ser ett nyligen dött djur med hål i magen. I närheten finns ett vattendrag. Ett lyckats slag avslöjar att hålet nog kommer från en magtorsk. Tittar man noggrant på marken kanske man ser slemmiga spår ner i vattnet.

Ett misslyckats slag skulle kunna avslöja att det är magtorsk, men rollpersonen får trauma från ett obehagligt minne. Men det vore också kul att kunna ge falsk eller missvisande information: "Djuret har nog blivit anfallet av en Stick-slok som sticker in sin tunga i offret och äter de godaste organen. Förresten ser vattnet där borta väldigt uppfriskande ut."

Men vet inte riktigt hur det ska hanteras om spelarna vet att slaget misslyckats? Hur spelar ni?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Misslyckade "Känna zonen" slag

Sun 09 May 2021, 10:03

Att komma på misslyckanden är nog bland det svåraste i spelet måste jag säga. Ibland är jag så tråkig så att jag bara ger spelaren tvivel- eller förvirring-trauma.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Oddball_E8
Posts: 442
Joined: Sat 14 May 2016, 20:13

Re: Misslyckade "Känna zonen" slag

Mon 10 May 2021, 13:40

Sist det hände i mitt spel så sa jag bara till spelarna (med en väldigt illvillig min) att de var jättesäkra på att det inte fanns något farligt alls i denna delen av zonen och att de kunde slappna av och gå i lugn och ro :)
 
User avatar
Shads
Posts: 72
Joined: Sat 09 Feb 2019, 15:51

Re: Misslyckade "Känna zonen" slag

Tue 11 May 2021, 21:32

Misslyckade slag varianter.
Ta tvivel skada (Eller skada i den relevanta statsen förutom styrka och Kyla såklart)
Ljug dem rätt up i ansiktet, eller missleda låter bättre : Du är övertygad om att det är en ofarlig X,
Ska dock nämnas att som du säger vet dem ju om du ger dem information trots att dem misslyckades med ett slag, så med det får man ha lite tillit till sina spelare att dem reagerar propert därefter.

Eller ge dem rätt info men inte all. " du tror att det är en magtorsk, men det är allt du kan lista ut." Fast det själva verket är kanske 5 torskar, eller något helt annat monster.

Personligen gillar jag missinformation, eller också den simpla " Du har inte det blekaste aning" varianten, jag har relativt bra spelare, så dem erkänner att dem inte vet, eller så rollspelar dem att deras karaktär har full koll på vad det är för något (fast dem inte har det)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests