User avatar
Ooiman
Topic Author
Posts: 31
Joined: Tue 20 Jun 2017, 14:08
Location: Göteborg
Contact:

Nådastöt

Thu 06 May 2021, 18:26

Hade en session igår när en regelfråga om Nådastöten dök upp.
Regelboken säger att en person som är bruten kan bli dödad med en lyckad attack. Det är inte specificerat i vilken grundegenskap man ska vara bruten, men känns mest rimligt om det gäller Styrka. Hur ser ni andra på det? Hur spelar ni med den regeln?
I live for misfires.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4438
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Nådastöt

Thu 06 May 2021, 18:34

I Mutant År Noll så spelar det ingen roll vad du är bruten i, är du bruten så kan du bli måltavla för en nådastöt. I Mutant Hindenburg så måste man vara bruten i styrka eller kyla för att kunna bli utsatt för en nådastöt.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Shads
Posts: 72
Joined: Sat 09 Feb 2019, 15:51

Re: Nådastöt

Thu 06 May 2021, 21:18

Jag spelar väldigt fast and lose med nåddtöt faktisk.
Den finns mest för att symbolisera att ta ett liv ska vara jobbigt , känns det som,
om jag inte minns fel får man väl skada i tvivel eller liknande om man inte lyckas?

Den är relevant i början för nya äventyrare men efter man skaffat sig vana och erfarenheter så tycker jag den är mindre relevant och tar mest fram den när jag tycker det passar mer än " måste nödstöta var NPC*

Min senaste session kom det faktiskt på tal, dem smög sig på en person dem misstänkte var dubbelagent och sköt ,jag frågade samtliga för att döda eller oskadliggöra?

Samtliga sa shoot to kill

Så när dem gjorde 5 skada på stackars Rolles 3 styrka och alla sköt för att döda blev dem snabbt varse om att det är bra svårare att förhöra lik ,än folk som fortfarande har puls !


3 skada då hade han överlevt för att kunna bli förhörd och överleva om dem så vill men om du använder en laser pistol och 2 pilar och vill döda och gör nästan dubbel skada av personens hela styrka...yeh no his brain is on the floor xP

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests