User avatar
deusexmatteo
Topic Author
Posts: 70
Joined: Tue 17 Jul 2012, 19:47

Version Noll och År Noll

Wed 24 Apr 2013, 10:31

Hej! Jag kollade på "Version Noll" för ett tag sedan och försökte sätta mig in i reglerna. Har inte spelat med dem men tror att jag har ett hum om hur de fungerar. Rent spontant känns det inte som att de är så lika de regler som ni har diskuterat till "År Noll", men med namnen som är så lika så vill jag ändå fråga; hur likt kommer År Noll vara Version Noll? Är det några regler som ni tyckte fungerade bra och vill behålla?

Jag har letat runt på forumet och utan att hitta någon tråd om detta - så jag hoppas att det betyder att det inte finns någon och att det inte bara är jag som är kass på att leta. Om så ändå skulle vara fallet skulle jag uppskatta en länk till aktuell tråd.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Version Noll och År Noll

Wed 24 Apr 2013, 10:44

Frågan har varit uppe men jag tror inte att det finns någon direkt tråd.

I korthet kan väl säga att det finns vissa likheter i grundtänket, men det faktiska utförandet är ganska annorlunda.

Några likheter:
*Mutationer är kraftfulla men riskabla.
*Strider är korta och dödliga.
*Spelvärldens utvecklingsnivå kan variera, vilket (bland annat) påverkar förståelse av fynd.

Några skillnader:
*Helt annan tärningsmekanik
*M0 har grundegenskaper, vilket V0 inte hade
*Mindre fokus på karaktärsmekanik (övertygelser osv) i M0 än i V0.
Fria Ligan
 
User avatar
deusexmatteo
Topic Author
Posts: 70
Joined: Tue 17 Jul 2012, 19:47

Re: Version Noll och År Noll

Wed 24 Apr 2013, 11:08

Tack för ditt snabba svar Tomas! Det är så jag har förstått det från era texter också, att MÅN kommer använda en del "teman" från VN men mer "klassiska" regler. Kul att ni kan använda delar av det, speciellt de du nämnde eftersom att de var några av de jag gillade. En annan del jag kommer ihåg som lovande var alla former av elände, även om systemet skulle kunna vara enklare för att hålla reda på dem.

Gött att det inte fanns en tråd, då gjorde jag inte bort mig totalt!
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Version Noll och År Noll

Fri 26 Apr 2013, 11:46

Du har ingenting att skämmas för. Jag tycker också namnen är alltför lika.

Inte så att M0 behöver döpas om, men tillräckligt lika för att FL inte kan utgå från att utomstående fattar skillnaden, eller ens att det handlar om två olika saker. Det har jag f.ö. påpekat, men jag tycker fortfarande FL gjort minsta möjliga ansträngning skilja på spelen snarare än att på allvar tydliggöra detta. Antagligen ett exempel på hemmablindhet, men bara för att det är självklart för FL innebär inte att det är självklart för allmänheten...

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests