User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: djurmutanter

Sat 13 Apr 2013, 17:01

Intressanta tankar!
Tomas: Kudos till att ni lyssnar in oss mutantfans. Bra att skaffa så stort beslutsunderlag som möjligt.
Absolut! Dessa diskussioner är en viktig del av processen för att skapa ett så bra spel som möjligt. :)
Fria Ligan
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: djurmutanter

Sun 14 Apr 2013, 13:14

Ett rovdjur kanske går till anfall medans en växtätare springer och gömmer sig.
Precis - detta var en tanke jag fick runt vildsinne - att det är instinktsbeteende snarare än raseri. Vi spelade vargmännens Hamchall på samma sätt i Svavelvinter - fight or flight. Beroende på situation i det fallet, men även växtätare/rovdjur/allätare kan ju spela in.
Om man vill göra ytterligare skillnad på djur och djur så kan man ge dom kosmetiska drag t.ex. en svans eller klor som man inte riktigt kan göra så mycket med.
Nja, jag kan hålla med om att man bör röra sig bort mot att det bara är kosmetiska drag som gör djuriskheten. Jag tycker bara inte att DM djuriskhet består i en katalog av djurarter, utan i deras djuriska, instinktsbaserade natur.

Regelmodellmässigt skulle man kunna tänka sig ett helt öppet system där djurförmågor väljs som förmågor. För att definiera dem från mutationer kunde de vara något man inte behöver aktivera och som är en permanent förmåga. Jfr. fjällpansar, päls, klor, flockvarelse.

En annan modell vore att utgå från ett antal fysiska grundpaket som avgör "grundegenskaper" (eller vad spelet nu kommer att ha). Ett litet förslag:

Jägare
Mutanten härstammar från ett rovlystet jaktdjur som använder sin smidighet och livsfarliga naturliga vapen för att fånga sina byten
Ex. Varg, Lokatt, Hyena, Mårdhund

Bjässe
Mutanten härstammar från ett stort, lufsande djur som använder sin storlek och styrka för att överleva
Ex. Björn, Buffel, Ko, Vildgalt

Smygare
Mutanten härstammar från smidiga jägare som förlitar sig på reflexer, förmåga att gömma sig och precision.
Ex. Mungo, Katt, Vessla

Småtting
Mutanten härstammar från små gnagare eller asätare som överlever genom att smyga sig fram igenom undervegetation.
Ex. Mus, Råtta, Hamster,

Löpare
Mutanten överlever genom att fly snarare än att illa fäkta
Ex. Hare, Kanin, Rådjur


För att ytterligare definiera djuriska förmågor kan man sedan välja olika instinkter (Blodhund, Flockdjur, Rovdjur) och förmågor/mutationer (Naturliga vapen, flygförmåga, naturligt pansar).
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
Hevane
Posts: 19
Joined: Mon 08 Apr 2013, 20:29
Location: Umeå

Re: djurmutanter

Sun 14 Apr 2013, 14:38

För att ytterligare definiera djuriska förmågor kan man sedan välja olika instinkter (Blodhund, Flockdjur, Rovdjur) och förmågor/mutationer (Naturliga vapen, flygförmåga, naturligt pansar).
Intressant förslag.
Det låter som en bra lösning på hur MD och ev. MMD skulle bete sig då dom går in i vildsinne.
Jag föreställer mig att dom här instinkterna kan baseras på djurets kost, beteende mot andra individer o.s.v.
Förmodligen kan man ha flera av dessa "instinkter" så länge dom inte motsäger varandra.

t.ex. flockdjur och rovdjur men inte flockdjur och enstöring.
 
Rutger Rex
Posts: 48
Joined: Tue 13 Dec 2011, 14:51

Re: djurmutanter

Tue 16 Apr 2013, 11:14

Intressant diskussion!

Jag har svårt att se hur specifika egenskaper inte skulle hänga med vissa arter. Nu tänker jag inte på karaktärsdrag som bygger personligheten (hariga harar eller glupska ulvar för att ta exemplet från tråden) utan snarare fysiska egenskaper. Att spela ett rovdjur utan huggtänder, ett pälsdjur utan päls eller en älg med dvärgväxt kan lätt bli märkligt. För mig är det styrd personlighet och på förhand givna reaktionsmönster inbyggda i arketypen som begränsar spelupplevelsen, inte fysiska egenskaper.

Givetvis finns det undantag från de flesta regler. En ärrad zonveteran kan ha tappat pälsen av röta, är karaktären gammal kan tänderna ha trillat ut etc. Men som grundregel ligger mina jyckar på regelstyrda fysiska karaktärsdrag (alternativt riktlinjer) som skiljer arterna (stammarna) från varandra men att karaktärens personlighet kan utvecklas fritt av spelaren.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: djurmutanter

Tue 16 Apr 2013, 11:30

Jag har svårt att se hur specifika egenskaper inte skulle hänga med vissa arter. Nu tänker jag inte på karaktärsdrag som bygger personligheten (hariga harar eller glupska ulvar för att ta exemplet från tråden) utan snarare fysiska egenskaper. Att spela ett rovdjur utan huggtänder, ett pälsdjur utan päls eller en älg med dvärgväxt kan lätt bli märkligt. För mig är det styrd personlighet och på förhand givna reaktionsmönster inbyggda i arketypen som begränsar spelupplevelsen, inte fysiska egenskaper.

Givetvis finns det undantag från de flesta regler. En ärrad zonveteran kan ha tappat pälsen av röta, är karaktären gammal kan tänderna ha trillat ut etc. Men som grundregel ligger mina jyckar på regelstyrda fysiska karaktärsdrag (alternativt riktlinjer) som skiljer arterna (stammarna) från varandra men att karaktärens personlighet kan utvecklas fritt av spelaren.
Typ så har vi också tänkt. Men det finns ett antal olika modeller vi jobbar med, så vi följer diskussionen här noga!
Fria Ligan
 
Andy Jansson
Posts: 15
Joined: Mon 15 Apr 2013, 15:12

Re: djurmutanter

Tue 16 Apr 2013, 16:15

Håller med om det Rutger säger. Som jag nämnt i "världstråden" om muterade djur ser jag gärna en tanke med de muterade djuren bortom "fablernas värld". Om de muterade djuren har en genomtänkt (eller flera potentiella) bakgrund så borde vissa saker te sig ganska självklara. Som Rutger nämnde: päls på pälsdjur, vassa tänder för rovdjur etc.

Om man ska dra saker till sin extrem så skulle man ju såklart kunna tänka sig olika former av djurhybrider där man helt kan frångå det enskilda djurets genetiska arv men det känns inte "Mutant" för mig... Min vision av Mutants muterade djur sträcker sig än så länge till att ett specifikt djur är dominant i individens uppsättning med gener (Ex muterad varg). Detta sätter också vissa ramar för respektive art även om man såklart kan tänka sig att vissa egenskaper förändrats, lagts till eller försvunnit.

Sen är det ju så att de muterade djurens intelligens gör att de kan ha individuella personligheter som skiljer sig från "art-normen" av olika skäl och det är definitivt sådant som kan skötas med rollspel men jag gillar ändå tanken på att de har ett tydligt arv som djur styrt av instinkter.

Även vi människor styrs till stor del av instinkter under stressade situationer och vår förmåga att handla rationellt och uppfatta omgivningen förändras under stress. Ett muterat djur som har en kortare evolutionshistoria än människan borde rimligen ha en ännu starkare koppling till instinkt under stress.
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: djurmutanter

Tue 16 Apr 2013, 19:38

Att spela ett rovdjur utan huggtänder, ett pälsdjur utan päls eller en älg med dvärgväxt kan lätt bli märkligt.
Definitivt, och detta är heller inte meningen i förslaget ovan. Inte ens i MUA var väl det riktigt meningen - en muterad varg utan naturliga vapen - huggtänder eller en sork utan naturligt skydd - päls hade givetvis fortfarande gaddar och päls, bara inte kraftiga nog för att ha effekt i spel.

Min tanke är bara att man istället för att presentera en fördefinierad, begränsad lista av f djurfolkslag ger spelarna en verktygslåda och friheten att bygga sina egna djurmutanter.

Möjligen kan man basera detta på ett antal grundtyper av djur (stora allätare, rovdjur, gnagare/växtätare) etc som ger djurmutanten en grundstruktur. Detta skulle täcka din farhåga ovan - så att vargar blir rovdjursaktiga med huggtänder och styrka och uthållighet och kaniner blir snabba gräsätare med löparförmåga och god hörsel. Samtidigt ger det spelarna friheten att variera och spela sin favoritdjur.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: djurmutanter

Tue 16 Apr 2013, 19:42

Om de muterade djuren har en genomtänkt (eller flera potentiella) bakgrund så borde vissa saker te sig ganska självklara.
Det här tycker jag skall vara i fokus - jag hoppas på en Dr Moreauliknande situation i Genlab Alpha - det är konflikten mellan DMs "humanisering" och deras djuriska instinkter som är i fokus. Där tycker jag att modulerbara Djurmutanter passar bra - de är verkligen förlöpna labbråttor, inte medlemmar i enhetliga djurfolkslag.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
Andy Jansson
Posts: 15
Joined: Mon 15 Apr 2013, 15:12

Re: djurmutanter

Tue 16 Apr 2013, 19:54

Jag tänkte faktiskt själv på Dr Moreau då jag skrev mitt förra inlägg. Har dock inte sett filmen (måste givetvis göra det som referensmaterial om inte annat!). Som jag skrev så har jag själv inte riktigt sett djurhybrider framför mig i Mutant och heller inte den typ av djurliknande människor som återfinns i den filmen (åtminstone om man utgår från de bilder som dyker upp om man googlar...). Däremot är det egentligen mer trovärdigt att de muterade djuren skulle vara avsevärt mer människolika än djurlika om de förväntas ha händer och gå upprätt... Det är bara inte min bild av den klassiska Mutant-världen.

Jag är såklart nyfiken på vad en sådan tolkning skulle ge likväl som den klassiska Mutant-tolkningen och nu har vi ju en anledning att se över de gamla normerna kring Mutant och utforska nya infallsvinklar så varför inte?
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: djurmutanter

Tue 16 Apr 2013, 20:08

Jag tänkte faktiskt själv på Dr Moreau då jag skrev mitt förra inlägg. Har dock inte sett filmen (måste givetvis göra det som referensmaterial om inte annat!). Som jag skrev så har jag själv inte riktigt sett djurhybrider framför mig i Mutant och heller inte den typ av djurliknande människor som återfinns i den filmen (åtminstone om man utgår från de bilder som dyker upp om man googlar...).
Oj, nej, nu menar jag inte 90-talsfilmen med Val Kilmer och massa dålig makeup, utan boken - och själva temat (djur mot civilisering och att leka gud med skapelsen) snarare än deras utseende.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests