Ett rovdjur kanske går till anfall medans en växtätare springer och gömmer sig.
Precis - detta var en tanke jag fick runt vildsinne - att det är instinktsbeteende snarare än raseri. Vi spelade vargmännens Hamchall på samma sätt i Svavelvinter - fight or flight. Beroende på situation i det fallet, men även växtätare/rovdjur/allätare kan ju spela in.
Om man vill göra ytterligare skillnad på djur och djur så kan man ge dom kosmetiska drag t.ex. en svans eller klor som man inte riktigt kan göra så mycket med.
Nja, jag kan hålla med om att man bör röra sig bort mot att det bara är kosmetiska drag som gör djuriskheten. Jag tycker bara inte att DM djuriskhet består i en katalog av djurarter, utan i deras djuriska, instinktsbaserade natur.
Regelmodellmässigt skulle man kunna tänka sig ett helt öppet system där djurförmågor väljs som förmågor. För att definiera dem från mutationer kunde de vara något man inte behöver aktivera och som är en permanent förmåga. Jfr. fjällpansar, päls, klor, flockvarelse.
En annan modell vore att utgå från ett antal fysiska grundpaket som avgör "grundegenskaper" (eller vad spelet nu kommer att ha). Ett litet förslag:
Jägare
Mutanten härstammar från ett rovlystet jaktdjur som använder sin smidighet och livsfarliga naturliga vapen för att fånga sina byten
Ex. Varg, Lokatt, Hyena, Mårdhund
Bjässe
Mutanten härstammar från ett stort, lufsande djur som använder sin storlek och styrka för att överleva
Ex. Björn, Buffel, Ko, Vildgalt
Smygare
Mutanten härstammar från smidiga jägare som förlitar sig på reflexer, förmåga att gömma sig och precision.
Ex. Mungo, Katt, Vessla
Småtting
Mutanten härstammar från små gnagare eller asätare som överlever genom att smyga sig fram igenom undervegetation.
Ex. Mus, Råtta, Hamster,
Löpare
Mutanten överlever genom att fly snarare än att illa fäkta
Ex. Hare, Kanin, Rådjur
För att ytterligare definiera djuriska förmågor kan man sedan välja olika instinkter (Blodhund, Flockdjur, Rovdjur) och förmågor/mutationer (Naturliga vapen, flygförmåga, naturligt pansar).