Peter

Re: djurmutanter

Thu 16 Jan 2014, 17:33

Det ar klart att M0's djurmutanter inte skall vara Beatrix Potterfigurer - poangen ar att lata de representera det djuriska, det vilda, och manniskans tafatta forsoka att kontrollera detta (tycker jag) :)
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Henke

Thu 16 Jan 2014, 20:38

Jag tycker både och... Mutant har ju en tradition av djur på två ben. Jag var själv emot "susar i säven" innan det blev klart att Ligans post-apokalyptiska spel skulle bli Mutant, men nu när det även handlar om att föra en tradition vidare så vill jag nog ändå se just intelligenta djur. Ekorren med en järnsexa liksom ... :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Ismeno

Thu 16 Jan 2014, 21:17

Av alla de mängder av rollpersoner jag haft genom åren minns jag Elon bäst och med mest kärlek av dem alla. Fattas annat när vi talar om 3 meter och 500kg elefant med silverskinn och den i kombination med detta sådär-praktiska förmågan till osynlighet.

Åh, det finns så många pretto-seriösa rollspel i världen, lite knasigheter kan det väl ändå få vara!

Tomas
Site Admin

Thu 16 Jan 2014, 21:19

Definitivt ekorre med järnrör! Intelligenta djur är ju vad allt detta handlar om. Men djuren kan ändå representera det djuriska. Det är ju just den dualiteten som är intressant. Muterade djur är både mänskliga och djuriska.
Fria Ligan

Henke

Fri 17 Jan 2014, 07:27

Definitivt ekorre med järnrör! Intelligenta djur är ju vad allt detta handlar om. Men djuren kan ändå representera det djuriska. Det är ju just den dualiteten som är intressant. Muterade djur är både mänskliga och djuriska.
Mitt inlägg gällde Peters kommentar om att inte göra det till "Beatrix Potter"-djur och då tog jag det som att vi pratade utseendemässigt, för det är väl ungefär så jag tänker mig Mutant (tror jag?). Psykologiskt så ser jag absolut gärna en mix. Tycker det är kul i V0 när djuriska sidan slår över vid bakslag t.ex. och kan man lyfta in det på ytterligare sätt i reglerna så vore det jättekul.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Tomas
Site Admin

Fri 17 Jan 2014, 10:50

Rent utseendemässigt håller jag helt med dig, Beatrix Potter är inte alls fel. Däremot har ju hennes bilder en annan ton och känsla än vad vi tänker oss i Genlab Alfa, minst sagt. :)
Fria Ligan

Peter

Fri 17 Jan 2014, 11:54

För mig är Beatrix Potter helt rätt för MUA och, vad skall man kalla det - "Pyrisk Mutant". Det som är mer Dickens, ånga och salong - och jag älskar det! Nu tänker jag visserligen mest på hur hon klär sina djur (det är ju lite hennes grej) - men även i fysik är de väl lite gulligare, lite tillrättalagda?

Så långt MUA - M0 har ju ett annat koncept :)
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Galten75

Fri 17 Jan 2014, 13:07

Jag ser framför mig en skara djurmutanter som är mer raggiga och slitna, lite mer djuriska än Beatrix Potters dito. För befolkningen i Arken bör de te sig skrämmande såväl som främmande, initalt ett klart hot innan sanningen bakom dem uppdagas. En rädsla som kommer att prägla relationen mellan de olika "raserna" långt framöver.

Tycker inte det passar med att det kommer en räv och knackar på i frack, monokel och fickur med ett muntert "Goder afton mitt damer och herrar, låt mig presentera mig..." ;)

// G
"Jump on my sword while you can Evil. Iwon't be as gentle!"

Tomas
Site Admin

Fri 17 Jan 2014, 15:03

Indeed. Det är inte så mycket anatomin som är fel för M0, utan klädseln, tonen, stämningen.
Fria Ligan

Rymdhamster

Sat 18 Jan 2014, 03:23

jag smågillar i och för sig tanken på att de flesta djurmutanter av en art har rätt liknande attribut, men att man även kan göra något helt avvikande. Dvs de flesta kaninmutanter är rätt små, hoppiga och kanske lite nervösa. Men man kan även stöta på (oftast i form av en rollperson) en två meter lång (utan öron) muskelkanin som svingar en slägga i vardera handen och inte hoppar för fem öre. Eller att björnar ofta är stora bestar, men man har också den lilla teddybjörnen som springer omkring i snickarbyxor och måste klättra på en pall för att nå upp till bardisken.

Sen finns det vissa djurmutanter där jag verkligen inte har någon förväntning på saker som storlek eller beteende. Grisar kan vara skitstora våldsamma bestar, små och gemytliga eller mellanstora matvrak som bara älskar lyx och dekadens. Får och getter passar för mig även ypperligt att dra åt vilket håll som helst.