För att återvända till denna tråd; många insiktsfulla kommentarer, mycket mer än jag kunde hoppas på.
Det jag uppfattar som en risk är att vissa av er glömmer bort skillnaden mellan RP och SLP (karaktärer spelade av spelarna och viktiga fullödiga spelledarpersoner å ena sidan; och den stora massan av mer eller mindre endimensionella supportkaraktärer å den andra).
Jag menar att även om de flesta vargmutanter har "vargiga" drag och de flesta harmutanter har "hariga" drag, så finns det inget egentligt bra skäl att hårdkoda det i reglerna (=de regler som styr spelarna).
Att alver och orcher har hårdkodade drag är mer av gammal hävd. Ju nyare och modernare spel, desto mer nedtonade blir dessa obligatoriska karaktärsdrag. Det är närmast konservativt med ett spel där alla orcher "alltid" har huggtänder, mörkersyn, kraftiga muskler, tröghjärna etc; och där alla alver gillar musik och poesi, kan skjuta båge redan när de kommer ur mammas mage, har problem med sin sexuella identitet
etc etc.
I grunden ser jag lika lite skäl till att hårdkoda djurmutanter i Mutant som jag ser skäl för att hårdkoda att "alla" världshusvärdar ska vara rundmagade och jovialiska, all deras serveringspersonal attraktiva kvinnor, och så vidare i det oändliga (för att nu slappt slänga ur mig några fördomsfulla stereotyper).
Ni får gärna förse spelaren och spelledaren med en verktygslåda för att bygga intressanta och verkligt olika karaktärer. Men motstå frestelsen att klåfingrigt bygga oss fördefinierade modeller och sedan tvinga oss att enbart välja dessa - därigenom har ju valfriheten minskats betydligt.
Jag behöver inga regler för att som D&D DM befolka mina världshus med just sådana värdshusvärdar och serveringswenches som ovan. Men det hade blivit direkt förstörande om det funnits regler för att när en spelare slår fram en världshusvärld så blir han eller hon tjock o glad oavsett spelarens önskemål. Om ni nu överhuvudtaget ser min klumpiga jämförelse med situationen i Mutant...
Vissa av er tycker skillnaderna inte bara ska vara kosmetiska. Det innebär inte att konstruktörerna måste skriva sina spelare på näsan hur en vargmutant eller harmutant "bör" vara. I M:UAs exempel, hade man - utöver fyra "skarpa" (=riktigt användbara) mutationer - även fått, säg, två "bakgrundsfärgsmutationer" som bara var ägnade åt att accentuera valda delar av "bilden av" det slags djur du valt, hade det kunnat ta oss väldigt långt längs vägen mot att skillnader inte är enbart kosmetiska.
Avslutningsvis, angående Mutant och "arvet" från tidigare upplagor:
Det är väl snarare som att utgå från ett sagorollspel med älvor och fabeldjur och i påföljande iteration definiera dessa Älvor, Alver, Satyrer, Nymfer och talande örnar. Det känns som en onödig begränsning.
Ett jättebra exempel!
Vare sig ni gillar det eller ej så är djurmutanter i Mutant löst definierade. Underskatta inte det vanskliga i att - såhär i en tredje (fjärde? femte?) upplaga försöka snäva in denna definition. Alver och orcher är ur detta perspektiv ett väldigt vilseledande exempel - det finns ju ingen hävdvunnen definition att luta sig tillbaka mot. På gott och ont är den enda definitionen i praktiken den som folk fått från Mutant!
Det GÅR såklart att göra en lyckad "insnävning", men bara om
1) ni på allvar inser att detta i sig är en utmaning som absolut inte får tas lätt på
1) ni är VÄLDIGT tydliga med att folk med Genbas Alfa ska förvänta sig ett "cleant break" eller "reboot" jämfört med MUA och/eller lila lådan.
2) ni verkligen har någonting nytt och värdefullt att komma med - alltså att sälja in ändringen så att folk som jag inte bara gnäller "men varför lät de inte djurmutanterna vara, de var ju bra som de var"
Det som
specifikt inte räcker är: att ni ändrar bara för att "det är så här jag velat att djurmutanter skulle vara redan från början". Det vore ju att ignorera att MUTANT - vare sig ni gillar det eller ej - bland annat betyder djurmutanter så som de presenteras i de tidigare upplagorna.
Ni kan inte revidera historien. Däremot kan ni skriva ett nytt kapitel som får oss att undra hur i herrans namn vi klarat oss utan nya mutant alla dessa år!