kindtand

Re: Mycket detaljstyrning?

Wed 10 Apr 2013, 15:59

Resurshantering kan bidra till spänning och spelstil. Men de gäller också att veta när den ska användas. Att sitta och anteckna och sudda sönder sitt rollformulär är aldrig kul när det är handlingen som är viktig. Men det är en viktig påminnelse. Det är som sagt en balanskonst.

Patroner bör antecknas om dessa är en bristvara. Vill man skjuta monstret på långt håll och råka slösa en kula eller väntar man tills den är tätt inpå med alla risker det innebär?

Vatten och mat däremot. Har spelarna fått tag på en bil eller en vagn och har med sig en tank eller dunk bör det inte behöva antecknas förrän bilen eller vagnen blir stulen eller sprängs. Jag tänker på saker som hur man transporterar vattnet också. Jag har alltid haft svårt för det gamla BEP-systemet. Men det finns en tanke med det. Hur många fältflaskor och vattenskinn får man plats med på kroppen? Eller har man gjort någon slags camelbacks? Det ständigt återkommande problemet med mycket prylar är att man får blunda lite grann för logistiken för att allt ska gå lite smidigare.

LXEagle

Sun 14 Apr 2013, 00:38

Brickor till allt låter faktist smartare och smartare, dessutom estetiskt tilltalande. Man kan alltid utesluta regler som man har svårt för. Men jag tror att många skulle uppskatta utmaningen att hantera ett "spel" som i taktiskt spel så länge som det är praktiskt, enkelt och inte gör spelandet trögt och långsamt.

För belastningsregler brukar jag använda enkla multiplikationsmodereringar som är situationsbundna. T ex man har ett viloläge, ett marschläge och ett stridsläge /vapen dragna. Är föremål packade och ihopavikta i t ex en väska som är avsedd att bära saker i så får all vikt 1/4 belastning. Har man föremål, redo att dra från hölster osv...så får dom 1/2 belastning. Har man dom i händerna och använder dom så är det x1.

Ett avlångt bökigt och konstigt föremål kan ändå räknas som en kg-vikt om man modererar det för låt oss säga : Otympligt föremål x2(kg). Sätter man samma föremål i en kärra.(Avsedd att transportera) ger det 1/4 moderation. Om föremålet är en människa som man bär på axeln som dessutom gör visst motstånd så låt oss ge det x4 mod..osv osv..

Utmattning och brist på rörlighet p ga överbelastning är ju viktiga saker att tänka på.

Rutger

Tue 23 Apr 2013, 12:31

Jag gillar också resurshantering, särskilt i efter katastrofen-spel. Resurser kan bli en bra drivkraft, tänk bara på hur RP kan behöva väga riskerna för att skaffa lite rent (?) vatten mot effekterna av uttorkning.

Sedan gillar jag också hur resurser ibland kan användas på ett högre plan, tex förbrukas för att förflytta sig långa sträckor. Om RP exempelvis vill ta sig till en avlägsen plats så kanske det kostar x vatten och x patroner. Det kan ibland vara ett bra alternativ mot att lägga in intermezzon under vägen (jag ogillar scener som inte driver historien).

Min erfarenhet är också att fysiska föremål fungerar bättre för de flesta spelare när det gäller resurshantering, vi människor har inte riktigt samma relation till abstrakta resurser (undrar hur stora huslånen skulle vara om man var tvungen att göra transaktionerna i sedlar och mynt ;) ). Fysiska markörer kan nog, om de används förnuftigt (blänger på WHFRPG), förstärka känslan av begränsade resurser.

Sakara

Wed 24 Apr 2013, 12:13

Så länge det inte blir en DnD 4.0 av det hela så är jag nöjd.

ollevarm

Mon 08 Jul 2013, 19:36

Resurshantering kan vara jättekul men det borde ligga som ett alternativ. Alla kanske inte vill hamna på grisodlarnivå (Tänk Metro 2033). Postapokalyptiska boskapsstölder?

Borde nog vara mer upp till den lokale SL

kjetilkverndokken

Sun 26 Jan 2014, 01:10

I PA spill synes jeg at ressurser er en veldig viktig del av stemningen. PA spill handler for meg ofte om det å kunne overleve fra dagctil dag. Hva gjør du hvis du har brukt den siste kulen, eller det har gått to dager uten vann.

Dette er med på å skape en desperat stemning, som er en viktig del for meg når det gjelder dystre PA settinger.