Peter

Re: Mycket detaljstyrning?

Mon 08 Apr 2013, 09:41

Mycket intresserad av att se hur det har kommer att se ut. Tror att kula for kula funkar mycket val, sarskilt om man inte har mer an en 7-10 styck att halla ordning pa. Skillnad mot cyberpunksetting dar man ofta raknar magasin och kaliber
Last edited by Peter on Mon 08 Apr 2013, 10:50, edited 1 time in total.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Galten75
Topic Author

Mon 08 Apr 2013, 10:47

Jupp, tycker att resurshantering är en viktigt, och potentialt spännande, del i en karg postapokalyptisk värld.
Ska bli mycket intressant att se hur ni balanserar detta.

// G
"Jump on my sword while you can Evil. Iwon't be as gentle!"

Peter

Mon 08 Apr 2013, 11:52

Frackt hade varit:

Patroner som raknas en och en.

Mat/vatten som raknas i dagsransoner (lite som i Ensamma Vargen)

Rota/smuts som tickar upp (1/2/5 beroende pa hur djupt in i zonen man ar) (mot en troskel)

Tror detta kan vara ganska enkelt och okomplicerat. Enda fragan ar hur man gor med pilar...

Magnus Edlund

Mon 08 Apr 2013, 11:59

Enda fragan ar hur man gor med pilar...
Man får väl använda patroner för att symbolisera alla typer av ammo. Det kan kanske vara en bra idé att ha patroner med ett par olika färger om man har flera vapen på sig.

Eller så tar man bara tändstickor. =)
Följ mig på Twitter, eller besök Piruett.

Peter

Mon 08 Apr 2013, 12:05

Enda fragan ar hur man gor med pilar...
Eller så tar man bara tändstickor. =)
Precis min tanke faktiskt :)

Och formagan "bagskytt" som gor att man slipper rakna pilar. Har din mutant inte formagan maste han rakna pilar som vanlig ammunition (antingen som patroner, eller separat med tandstickor). Har han daremot bagskytt sa behover han inte bry sig om hur manga pilar han skjuter ivag. Skapar en snygg hierarki mellan pilar och riktiga patroner.

Magnus Edlund

Mon 08 Apr 2013, 12:43

Och formagan "bagskytt" som gor att man slipper rakna pilar. Har din mutant inte formagan maste han rakna pilar som vanlig ammunition (antingen som patroner, eller separat med tandstickor). Har han daremot bagskytt sa behover han inte bry sig om hur manga pilar han skjuter ivag. Skapar en snygg hierarki mellan pilar och riktiga patroner.
Hur tänker du det funkar i fiktionen? Att en tränad bågskytt kan återanvända sina pilar? Eller göra nya?
Följ mig på Twitter, eller besök Piruett.

Peter

Mon 08 Apr 2013, 12:43

Hur tänker du det funkar i fiktionen? Att en tränad bågskytt kan återanvända sina pilar? Eller göra nya?
Båda

Pengen

Mon 08 Apr 2013, 15:44

Javisst, det finns många utmärkta system för olika typer av abstrakt resurshantering - mekaniken med ödestärningar i Svavelvinter är ju ytterligare ett exempel. I Svavelvinter håller man heller aldrig reda på enskilda mynt, i stället hanterar man resurser via tärningsslag som visar när slantarna har sinat.

För Mutant önskar vi dock ett något mindre abstrakt system. Mutant: År Noll ska vara ett spel där varje patron är viktig, tycker vi. Det är skillnad på att veta att jag har fyra patroner kvar när jag är ute i Zonen, mot att slå ett ammoslag och plötsligt få veta att ammon är slut.

Utmaningen är förstås att inte skapa ett system som kör fast i tråkig bokföring. Hur det går till återkommer vi till!
Jag gillar den grejen med Svavelvinter :)

Kula för kula låter görligt. Samtidigt har jag inte något emot att veta att ammon riskerar att ta slut i nästa strid och att jag bara har en abstrakt "kula" (en kulmarker) kvar för omladdning, det innebär att man kanske kan hamna närmare ett gestaltande av eldstrider där många kulor avlossas men inte träffar (som det brukar vara "i verkligheten"). Om varje utbyte i en strid kan vara temporärt flytande (det brukar vara bra design att inte definiera "SR:s längd", etc.) så kan det ju tänkas att det går en del skott. Spelare som faktiskt har tre kulor kvar kan dessutom bli ogina när det inte blir effekt av deras spenderande.

Svante Landgraf

Tue 09 Apr 2013, 15:16

Jag tror att man skulle kunna ha en större skala som ändå blir detaljerad till slut. Så här ungefär: när man bara har några få patroner kvar (mindre än 10) räknar man dem en och en. När man har ett magasin tar det kanske slut efter vissa situationer (när man har skjutit mycket, och då måste man börja räkna enstaka patroner. När man har flera magasin är det bara intressant om det aktuella magasinet tar slut eller inte, och det kan man sköta ganska abstrakt. Det vill säga, detaljnivån ökar med bristen. Detsamma skulle kunna gälla vatten och mat, och eventuella andra behov.

Jag gillar hur som helst hela tänket. Det gör fynden intressantare också. Tabellerna och chansen att hitta några enstaka patroner av rätt kaliber var en sak jag gillade med gamla klassiska Wasteland, till exempel. Sådant är trevligt.
(sound of spatiotemporal holocaust)

Masterfrog

Tue 09 Apr 2013, 16:13

Detaljstyrning kan ju vara intressant även om man har mycket av vissa resurser. Just exemplet med magasin är bra för även om du har flera lådor med rätt patroner så kanske du bara har ett enda fungerande magasin till ditt vapen. Då blir det det ju ändå jobbigt när du väl måste ladda om, om det är i en eldstrid.