Galten75
Topic Author

Mycket detaljstyrning?

Sat 06 Apr 2013, 10:45

Jag funderade lite på hur mycket smådetaljer det är tänkt att hålla reda på. Stretch Goal 90' är för markörer av patroner, vatten etc. Kommer det vara stor fokus på denna detaljstyrning?

Såklart att en del saker är sällsynta och värdefulla i en postapokalyptisk värld men man blir ju fundersam på hur djupt det ska gå.

"Efter tre dagars hårda strapatser i Zonen men flera nära döden upplevelser är ni nu bara en och en halv dag från målet. Alla möten och strider har tagit ut sin rätt på era resurser. Ni har bara 4 patroner kvar till era vapen och ni märker att vattnet inte inte kommer att räcka för vägen tillbaka. Ni måste vända om nu för att inte dö av vätskebrist eller duka under i någon strid för att era vapen är snart odugliga. Planera bättre nästa gång."

Visst kan man SL låta RP:na hitta det de behöver om de är lite dristiga, men varför då hålla koll på detta på en extrem detaljnivå om de med lite hjälp ändå kommer att finna det de behöver?

// G
"Jump on my sword while you can Evil. Iwon't be as gentle!"

Tomas
Site Admin

Re: Mycket detaljstyrning?

Sun 07 Apr 2013, 01:16

Ditt exempel på zonfärd är ju grymt! Bortsett från den sista meningen då. Just att mat, (rötfritt) vatten och patroner går åt skapar ju spänning på zonfärden, pressar spelarna att fråga sig: Vågar vi fortsätta? Är det värt det? Men SL ska förstås inte bara tvinga RP att vända om, det ska vara spelarnas val. De kan ju alltid ha turen att hitta mat eller hjälp längre in i Zonen?
Men vill man inte lägga så stort fokus vid resursbrist kan SL helt enkelt bara se till att RP har så de klarar sig. Det finns gott om andra hot i Zonen att tampas med!
Fria Ligan

Kosta
Site Admin

Sun 07 Apr 2013, 01:41

Dessutom kan man hitta krubb, vatten och med viss tur patroner i Zonen. Är det rötfritt? Vågar rollpersonerna ta chansen. Har de en Zonstrykare med sig kanske det är lättare.

Inte att förglömma mutationer som kan hjälpa...

(Bara ett litet tillägg :) )
Fria Ligan

Galten75
Topic Author

Sun 07 Apr 2013, 15:24

Jag gillar resurshantering om det inte hämmar flytet. Jag kan ta ett exempel på taskig detaljdesign, ett exempel som inte kommer från rollspelsvärlden men något som visar på hur en liten detalj kan förstöra flytet i ett spel - FarCry 2: Malaria-pillren.

För er som inte spelat det har huvudpersonen dragit på sig malaria och måste skaffa motmedel titt som tätt. Ju längre in i spelet desto oftare måste man utöka förrådet. Om man som mig gillar att vara lite sneaky eller planera sin taktik lite kunde man helt plötsligt stå utan motmedel efter en timmes noggrann infitration. Det är bara att vända, fixa medicin och börja om igen. Denna gång kanske lite mer hands on med rykande pipor för att inte dra ut på tiden och hamna i samma situation igen. Det funkade rätt bra i början av spelet men blev bara jobbigt mot slutet. "Fan, inte malarian igen..."

Jag gillade spelet men detta, tillsammans med en extremt konstig AI förstörde upplevelsen en hel del.

Vet inte om ni är med på exemplet men resurshantering på detaljnivå kan vara kul men det är en fin balans mellan spännande och bara irriterande.

// G

Henke

Sun 07 Apr 2013, 16:16

Fast problemet med detta räknas väl som en del i AI:n ? I rollspelet så är ju AI:n ersatt med en spelledare, så det borde ju vara upp till honom/henne att sköta detta på ett sätt som inte blir lidande för rollspelet.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Galten75
Topic Author

Sun 07 Apr 2013, 16:49

Absolut, stirra er inte blinda på att jag tog upp ett datorspel som exempel. Det är pillandet med en patron hit, en liter vatten dit etc jag funderar på. Visst är det mer flexibelt med en SL men det är nog rätt många som går efter vad som står i reglerna och med allt för mycket småpetande - med saker som en driftig SL/RP kan fixa i alla fall - kan det bli fel fokus. Mer resurspillande, mindre rollspelande. Speciell då vi troligtvis når 90' strech goal med markörer med i boxen.

// G

Henke

Sun 07 Apr 2013, 17:27

Jo, jag förstår hur du menar :). Är egentligen inte speciellt förtjust i resurshantering heller men just i M0 tror jag det kan bli intressant då det hjälper till att bygga rätt stämning.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Tomas
Site Admin

Sun 07 Apr 2013, 23:06

Absolut, stirra er inte blinda på att jag tog upp ett datorspel som exempel. Det är pillandet med en patron hit, en liter vatten dit etc jag funderar på. Visst är det mer flexibelt med en SL men det är nog rätt många som går efter vad som står i reglerna och med allt för mycket småpetande - med saker som en driftig SL/RP kan fixa i alla fall - kan det bli fel fokus. Mer resurspillande, mindre rollspelande. Speciell då vi troligtvis når 90' strech goal med markörer med i boxen.

// G
Yes, förstår hur du menar. Som Henke säger avhjälps ju mycket av problemet av en flexibel och lyhörd SL. Konkreta råd för SL om detta ingår i spelet. Visst gäller det att hålla ordning på patroner och mat, men hur mycket fokus som läggs vid detta kan variera.
Fria Ligan

Pengen

Mon 08 Apr 2013, 07:49

Jag tycker personligen om resurshantering men inte onödigt pill. Jag menar att det inte behöver vara samma sak. Att hålla koll på vatten i liter, pengar i enskilda mynt, eller kulor i exakta styck är inte min grej. Däremot uppskattar jag spel där man förstår att en viktig del av att bygga stämning är att spelaren tar risker för att lyckas: Ett exempel är hur man som in Don't Rest Your Head tar fler mörka tärningar till sin pöl för att lyckas med ett slag, och riskerar att få smärttärningar som ingår i pölen på sikt medan ens huvudperson slits ner. Ett annat exempel är hur man kan koppla abstrakt pangande ("Min karaktär öppnar upp och håller inte på ammon: jag tar två extra attacktärningar för extraeld") till extra attackresurser/tärningar, men ökar risken för att tärningarna ska komma att visa att man har slut på kulor i magasinet: Då behövs en omladdningsresuts för att man skall kunna fortsätta att anfalla med sitt eldvapen. Det finns många sätt att göra det i samtida spel.

Jag har svårt att tänka mig att tanken är att systemet skall handla om bokföring. Jag hoppas att den tiden är förbi och att systemet istället skall handla om att man på regelnivå skall känna av att spänning byggs upp kring huvudpersonernas resurser.

Tomas
Site Admin

Mon 08 Apr 2013, 08:40

Javisst, det finns många utmärkta system för olika typer av abstrakt resurshantering - mekaniken med ödestärningar i Svavelvinter är ju ytterligare ett exempel. I Svavelvinter håller man heller aldrig reda på enskilda mynt, i stället hanterar man resurser via tärningsslag som visar när slantarna har sinat.

För Mutant önskar vi dock ett något mindre abstrakt system. Mutant: År Noll ska vara ett spel där varje patron är viktig, tycker vi. Det är skillnad på att veta att jag har fyra patroner kvar när jag är ute i Zonen, mot att slå ett ammoslag och plötsligt få veta att ammon är slut.

Utmaningen är förstås att inte skapa ett system som kör fast i tråkig bokföring. Hur det går till återkommer vi till!
Fria Ligan