User avatar
Gurgeh
Topic Author
Posts: 1
Joined: Sat 23 Jun 2012, 16:26

(Mungo) Jerry-rigging

Fri 22 Mar 2013, 21:30

I Mutant: Undergångens Arvtagare finns en antydan till regler för att konstruera egna skjutvapen från reservdelar. Något jag verkligen skulle vilja se i Mutant är ett system som låter den kreative och kunnige prylsamlaren koppla ihop halvtrasiga fynd för att skapa hyggligt fungerande makapärer, eventuellt med oväntade effekter. Framför allt bör man kunna koppla in nya energikällor för att få trasiga fynd att fungera en eller två gånger innan de ger upp fullständigt, typ koppla ett bilbatteri till hologramkamouflaget för att ge det tillräckligt lång livslängd för att kunna gömma sig från huligangänget, eller ett lasergevär som drivs av ett enormt roterande hjul som bärs som en ryggsäck, där två små muterade illrar springer som skållade bävrar.

Alltså ett modulärt system för att reparera och/eller bygga om trasiga eller halvfungerande fornfynd.

/tobias
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: (Mungo) Jerry-rigging

Fri 22 Mar 2013, 23:40

Kul idéer! I det utkast som nu ligger finns något liknande, om än inte lika långtgående. Helt klart nåt att klura på!
Fria Ligan
 
Doctor_Haxman
Posts: 4
Joined: Wed 18 Jan 2012, 15:44

Re: (Mungo) Jerry-rigging

Sat 23 Mar 2013, 23:14

Skulle gärna se ett helt kapitel tillägnat hemmabyggen, prylreparation och andra godsaker för den händige, eller iallafall ett ordentligt stycke om det. Jag saknar mina skrotkanoner, vägskyltssköldar och konservgranater!
Mitt absoluta favoritelement inom allt postapokalyptiskt är hur man måste improvisera med sina bristfälliga resurser för att överleva så jag hoppas helt klart på att visst fokus läggs på detta =)
Formerly known as Diemos. That's right, I'm back!
 
User avatar
Masterfrog
Posts: 29
Joined: Thu 28 Mar 2013, 17:31

Re: (Mungo) Jerry-rigging

Thu 28 Mar 2013, 18:06

Jag skriver helt under på detta. Hembyggesreglerna i M:UA var en god tanke, men allt som oftast var det alldeles för mycket arbete med på tok för lite förtjänst. Dessutom var de, som en del annat, lite luddigt och förvirrat formulerade. Helst av allt ska det ju vara ett regelverk för hemmaplånkande som är enkelt att förstå och sätta sig in i för spelaren (om än inte kanske enkelt att utföra för karaktärerna nödvändigtvis).
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: (Mungo) Jerry-rigging

Thu 28 Mar 2013, 20:33

Hemmabyggen har definitivt en central roll i M:Å0, så där blir ni nog bönhörda. :)
Fria Ligan
 
zarkow
Posts: 14
Joined: Fri 13 Apr 2012, 00:27

Re: (Mungo) Jerry-rigging

Thu 04 Apr 2013, 14:30

... eller ett lasergevär som drivs av ett enormt roterande hjul som bärs som en ryggsäck, där två små muterade illrar springer som skållade bävrar. ...
Haha! Lysande idé! Det lasergeväret måste jag ha med i nästa M0-kampanj! :-D
 
User avatar
LXEagle
Posts: 69
Joined: Thu 04 Apr 2013, 21:40

Re: (Mungo) Jerry-rigging

Fri 12 Apr 2013, 00:13

Detta låter coolt.

Kanske om man har ett slags kortsystem. Lite finurligt drar man ett antal fyndkort från en hög lika många som ens skrotingenjörskunskaper tillåter. Sen bygger man lite och det kan ju mycket väl sluta som exemplet med den bäverdrivna laserkarbinen.

Jag kommer att tänka på ett kortspel vi lekte i förskolan där man skulle para ihopa olika kort föreställande djur. Gjorde man fel så fick man väldigt konstiga djur.
 
Rutger Rex
Posts: 48
Joined: Tue 13 Dec 2011, 14:51

Re: (Mungo) Jerry-rigging

Tue 16 Apr 2013, 11:38

Skulle gärna se ett helt kapitel tillägnat hemmabyggen, prylreparation och andra godsaker för den händige, eller iallafall ett ordentligt stycke om det. Jag saknar mina skrotkanoner, vägskyltssköldar och konservgranater!

Mitt absoluta favoritelement inom allt postapokalyptiskt är hur man måste improvisera med sina bristfälliga resurser för att överleva så jag hoppas helt klart på att visst fokus läggs på detta =)
Absolut! Hemmabyggen och reparation/underhåll av slitna föremål är ju ett centralt tema i Mutant, särskilt med tanke på den kommande kampanjvärldens låga utvecklingsnivå och relativt dåliga kunskap om zonernas under. Det kommer knåpas mycket för att få teknologin att fungera och för att fixa hemmabyggen. Ett omfattande system för hemmabyggen är nog ett starkt önskemål från många av oss.

I MUA har vi konstruerat ett system för hemmabyggen där föremålen riskerar att få några i en lång rad av både positiva och negativa egenskaper. Det är roligt med omväxling och skapar unika föremål.
 
Rutger
Posts: 49
Joined: Thu 04 Aug 2011, 12:23
Location: Uppsala

Re: (Mungo) Jerry-rigging

Tue 23 Apr 2013, 12:53

Bra åsikter allt!

I MUA hade vi ett hemmabyggt (!) regelsystem där spelare kunde kombinera generiska reservdelar med unika föremål för att skapa prylar, tex ta en tratt, en mekanisk reservdel och en kemisk reservdel för att skapa en vattenrenare. Det fungerade ganska bra och reservdelar blev en åtråvärd resurs i spelet. Dessutom var det kul att se spelarna kreativt hitta användningsområden för konstiga unika prylar som SL lät dem hitta (visp, telefonlur, badanka, konfetti, tuggummi, etc)

ps. Rutger och Rutger Rex är två olika personer men jag tror att vi spelat samma äventyr ;)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests