terraforma

Re: Ingen friform

Fri 05 Apr 2013, 13:40

Det kommer att komma massor av kampanjmaterial till M0, lita på det!

Däremot kommer det sannolikt inte att paketeras i form av en klassisk kampanj med färdiga äventyr som ska spelas i tur och ordning. Vi tycker helt enkelt inte att det är det optimala sättet att förmedla kampanjmaterial på. Vi tror mer på ett modulärt tänk, där platser, personer, konflikter och situationer kan användas mer fritt. Det kommer att finnas en bakomliggande historia för rollpersonerna att upptäcka - men den måste inte upptäckas i en bestämd takt eller på ett bestämt sätt.

Fördelarna med detta är att SL, eller spelgruppen som helhet, får mycket större möjligheter att påverka hur omfattande kampanjen ska vara och vad den ska innehålla.

Kommer det att medfölja en någorlunda tänkt tidslinje från er?

Alltså där ni pekar på events som kommer att hända inom en satt tidsram, som knyter an till kommande expansioner och whatnot?

Tomas
Site Admin

Fri 05 Apr 2013, 14:13

Där får vi nog be att få återkomma med tydligare svar.

Men syftar du på en tidslinje över stora händelser som förutbestämt ska inträffa vid vissa tidpunkter, så är förmodligen svaret nej. Utvecklingen beror till stor del på vad rollpersonerna gör, och vilka val spelledaren gör medan kampanjen fortskrider.
Fria Ligan

Zapp

Wed 10 Apr 2013, 14:07

Ja, jag tror att jag är med på vad du menar. Vår tanke är att varje modul kommer att ha en central berättelse, eller snarare ett centralt mål och tema. Sen kan varje grupp själv välja hur hårt man följer den. Vill man lägga in mycket annat och fokusera på det så går det utmärkt, vill man hellre fokusera hårt på huvudmålet så går det också bra (fast kampanjen lär bli kortare då).
Jag tror att analogin med en tv-serie fångar spelstilen ganska bra. Tänk typ Battlestar Galactica - huvudspåret är flykten från / kampen mot cylons och sökandet efter jorden. Men det händer en jäkla massa annat också. Samma sak i M0 - det finns byggstenar av story/platser/föremål/personer som knyter an till huvudspåret. Men det finns också massor av annat att utforska och uppleva. Och varje spelgrupp (eller SL, men gärna i samråd med spelarna) väljer själv var fokus ska ligga.
Efter att ha studerat Fria Ligans produktion de senaste åren tror jag tyvärr vi som hoppas på (nej, behöver) traditionellt äventyrsmaterial bör ha låga förväntningar på År Nolls äventyr.

Jag vet att för att jag som SL ska bli "hookad" måste det finnas en tydlig röd tråd att förhålla sig till. Som jag kan älska eller hata, som jag kan köra som den är eller modifiera/utöka till oigenkännlighet.

Nyckelordet är detaljer. Det är detaljerna jag betalar pengar för när jag köper ett äventyr.

Det räcker då inte med en äventyrsplats, ett scenariofrö e dyl. Med ovanstående analogi räcker det inte med en pitch till en tv-serie (beskrivningen av skeppet, besättningen, fiender, etc), jag behöver också färdiga avsnitt att förhålla mig till aka "äventyr".

Inte bara att konflikterna och problemen är klarlagda, utan exakt vad som händer (tills äventyrarna kullkastar alla planer iallafall). Scen efter scen, med detaljerade SLPs och (snudd på obligatoriskt) detaljerade kartor. Sorry Tomas, men ett centralt mål räcker inte. Ett centralt tema... well, jag svarar "show, don't tell". Säg m.a.o. inte vad temat är - visa mig det istället i form av ett färdigt exempel! (Så kan jag själv snappa upp vilka teman jag tycker äventyret handlar om).

Det viktiga är berättelsen, köttet på benen, den blåkopia som sedan blir verklighet (eller helt kullkastad...) under spel som är rollspel för mig. Att snacka om "det är som Battlestar Galactica" räcker inte. Jag behöver säsong 1 avsnitt 7 - det specifika avsnittet.

Alla ideer som syftar till att minska arbetsbördan för äventyrskonstruktören minskar framför allt detaljnivån till en så låg nivå att det känns alldeles för abstrakt för att min fantasi ska tända på alla cylindrar. Jag fungerar helt enkelt så.

Med andra ord, jag behöver att författaren struntar i att hans/hennes val gör äventyret specifikt, och därmed inte längre kan användas av alla möjliga spelgrupper, vilket väl är själva grundproblemet som lett fram till "karaktärsstyrt rollspel", "scenarioplatser" och andra grepp som alla (så som jag uppfattar det) är ägnade minska arbetsbördan för konstruktören/SL för att öka sannolikheten att det alls finns någon SL att spela med...

(Det får mer än gärna finnas kampanjmoduler som jag kallar "scenarioplatser" och "äventyrsfrön" med. Men det är inte vad jag vill köpa - jag är ute efter "färdiga äventyr").

Nu tror jag inte Fria Ligan primärt valt sin stil av kommersiella skäl utan helt sonika för att det är så ni själva gillar att spela. Så ni ska inte lyssna på mig utan fortsätta göra vad ni tror på. Om så bara av det enkla skälet att det aldrig kan bli bra annars.

Bara ni inte blir överraskade när ni märker ni måste skola in en ny generation Mutantspelare. Att skapa någonting helt nytt (som Svavelvinter) är en sak. Det är först när ni kläcker ur er Coriolis version 2 eller Mutant År Noll ni kommer bli varse att det är väldigt svårt att lära gamla hundar nya tricks.

Tomas
Site Admin

Wed 10 Apr 2013, 14:24

Vi tar det som en utmaning! :)

Well, smaken är delad och vi kan aldrig göra alla nöjda. Men, två saker:

Precis som du också gissar har vi definitivt inte valt den här modellen för att bespara oss arbete, utan för att det är det sättet av rollspela som vi - och många andra - helt enkelt gillar att spela på. Det är också en modell som passar bra i M0:s utforskande och byggande tema.

Det kommer inte att saknas detaljer eller välgjorda kartor - tvärtom! Det enda vi inte vill göra är att spika exakt vad som ska hända i scen efter scen, utan hellre plantera centrala konflikter och teman och ge spelare och SL en arsenal av verktyg för att skapa sina egna scener och specifika händelser om saker i världen som de tycker är de coolaste.

Handen på hjärtat - vore det verkligen så kul om vi bara gjorde precis likadant som andra har gjort innan?
Fria Ligan

Magnus Edlund

Wed 10 Apr 2013, 14:56

Tolkar jag det rätt att utforskandet av zonen kommer att ske på hexcrawl-manér?
Följ mig på Twitter, eller besök Piruett.

Tomas
Site Admin

Wed 10 Apr 2013, 15:04

Inte just i hexagoner, men lite åt det hållet, ja.
Fria Ligan

Peter

Wed 10 Apr 2013, 15:12

Inte just i hexagoner, men lite åt det hållet, ja.
Oh - vad ar detta? Typ en levande karta?
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Tomas
Site Admin

Wed 10 Apr 2013, 15:24

Tanken är att spelarna själva ritar eller skriver in platser, ruiner och annat spännade som de stöter på direkt på kartan, som blir ett slags levande dokument och krönika över deras vandringar. Kartan är uppdelad i ett enkelt rutnät.
Fria Ligan

Peter

Wed 10 Apr 2013, 15:42

Tanken är att spelarna själva ritar eller skriver in platser, ruiner och annat spännade som de stöter på direkt på kartan, som blir ett slags levande dokument och krönika över deras vandringar. Kartan är uppdelad i ett enkelt rutnät.
Spannande. Tror att det ar sarskilt slugt att kora pa en oppen karta (snarare an hexagoner) sa att man komma tillbaka och upptacka nya platser i omraden man tidigare tackt - med hexagoner far man ju mer en kansla av att ha upptackt och avverkat av en yta (fyllt i en hexagon) - men en oppen karta finns det alltid utrymme i marginalen for mer upptackter! (antar jag)
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Watson

Re: Sv: Ingen friform

Wed 10 Apr 2013, 17:04

Intressant. Min spelgrupp har hittills inte varit direkt överväldigade av vad som framkommit (läs avsaknaden av en färdigskriven äventyrskampanj). Själv är jag försiktigt positiv.

Jag har utan större framgång kört "sandlådespel", men det ska bli intressant och se hur År Noll ser ut.

När får vi se något konkret från spelet (dvs när öppnar den speciella forumsektionen)?
...Elementärt, min käre Sherlock