• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Pengen

Re: Ingen friform

Thu 28 Mar 2013, 10:00

Som vän av enkla spelsystem med tydlig grundmekanik och relativt få subsystem så var jag glad över riktningen Ligan tog med Svavelvinter. Det är sällan jag hittar ett spel som inte måste lagas för att kunna spelas. Mitt problem med Svavelvinters regelsystem var främst att jag upplevde att det saknade tillräckligt utbud förmågor för sociala karaktärer trots ett vettigt system för social konflikt. I ljuset av detta är jag glad över valet att köra nya Coriolis i det mer flexibla Fate Core. Det är kanske inte överraskande att jag som är svag för rules first och relativt narrativ/gamisttunga spel verkligen inte kommer att sakna BRP-stilen i MÅN. Tvärtom, det skulle bli ett system jag skulle behöva stycka upp för att simulera samma möjligheter i ett vettigt system.

Bara mina två jyckar

Masterfrog

Thu 28 Mar 2013, 17:54

Jag är ett stort fan av strukturerade och tydliga regelsystem. I min mening var M:UA snudd på det perfekta regelsystemet. Grunden var helt klart på rätt plats. Det var mest olika missar i regelsystemet här och där, stora som små, som sänkte det en aning.

Jag gillar personligen inte alls att bara rollspela sociala konflikter. Det tycker jag är att sälja sociala konflikter alldeles för kort. Varför lägga massvis med krut på att göra stridsmekanik och intelligensbaserade konflikter eller färdigheter detaljerade med massvis av härliga regler men inte det sociala? Det förtjänar att läggas precis lika mycket kärlek på, något som man i min mening inte kan uppnå utan skapa detaljerade regler för det.

Jag ser med mycket spänning och en aning bävan fram emot vad som komma skall av M:ÅN. Säkert är att jag kommer köpa regelboken nästan vilken riktning den än tar.

Zapp

Fri 29 Mar 2013, 13:42

Mycket viktigare än reglerna är frågan om det kommer finnas "riktiga" äventyr och kampanjer. Dvs inte bara "äventyrsfröer" eller "scenarioplatser", utan rejäla historier med fullt färdiga äventyr där skribenten själv valt ett sätt att ta sig från A till C via B.

Jag är själv tradare (för att inte tala om att nästan alla mina rollspelsvänner är det) men har full förståelse för om Fria Ligan vill göra ett spel för tiotalet i tjugoförsta århundradet.

Vare sig jag gillar det eller inte måste de som gillar Justin Bieber och Yohio få lov att bjudas in de med. (Och för er i min ålder - jag menar nu "ungdomar" :ugeek: )

Skulle regelboken hamna för långt ifrån vad mitt spelgäng klarar av att anpassa sig till, so be it. Det viktiga är ändå att vi kan spela äventyren och kampanjerna, även om vi händelsevis skulle fortsätta använda MUA-reglerna.

TL;DR: Fria Ligan, vänd er inte bara till oss som redan är Mutantfrälsta och köper oavsett... :mrgreen:

Watson

Tue 02 Apr 2013, 12:34

Skulle regelboken hamna för långt ifrån vad mitt spelgäng klarar av att anpassa sig till, so be it. Det viktiga är ändå att vi kan spela äventyren och kampanjerna, även om vi händelsevis skulle fortsätta använda MUA-reglerna.
Det skriver jag och garanterat hela mitt spelgäng under på. Nya regler är givetvis kul, men det blir inte nödvändigtvis ett spel som kommer att köras för det - för oss är det kampanjmaterialet som kommer att avgöra om M:ÅN blir något vi kommer att köra. Det var Järnringens kampanjmaterial som i vårt tycke gjorde M:UA.
...Elementärt, min käre Sherlock

kjw1

Tue 02 Apr 2013, 22:31

Kalaskul! Till och med jag har vaknat! Ska försöka få tag i Fenix asap!
Det skriver jag och garanterat hela mitt spelgäng under på. Nya regler är givetvis kul, men det blir inte nödvändigtvis ett spel som kommer att köras för det - för oss är det kampanjmaterialet som kommer att avgöra om M:ÅN blir något vi kommer att köra. Det var Järnringens kampanjmaterial som i vårt tycke gjorde M:UA.
Backar Zapp å Watson!
personligen hör jag till dem som inte tycker att ett tärningsrull saboterar en social konflikt - snarare kan tärningen ge stöd åt rollspelande. Man rollspelar sina argument, når en avgörande punkt, rullar en tärning, och fortsätter rollspel med stöd av resultatet. Men smaken är förstås olika. Och vi siktar på att göra ett spel som stödjer flera olika spelstilar!
Och det Harold skriver verkar rent tekniskt inte motsäga detta :-)

Åter igen - väldigt kul!

kjw
[kJw1]
prudentia nostra constatia

Tomas
Site Admin

Wed 03 Apr 2013, 10:28

Det kommer att komma massor av kampanjmaterial till M0, lita på det!

Däremot kommer det sannolikt inte att paketeras i form av en klassisk kampanj med färdiga äventyr som ska spelas i tur och ordning. Vi tycker helt enkelt inte att det är det optimala sättet att förmedla kampanjmaterial på. Vi tror mer på ett modulärt tänk, där platser, personer, konflikter och situationer kan användas mer fritt. Det kommer att finnas en bakomliggande historia för rollpersonerna att upptäcka - men den måste inte upptäckas i en bestämd takt eller på ett bestämt sätt.

Fördelarna med detta är att SL, eller spelgruppen som helhet, får mycket större möjligheter att påverka hur omfattande kampanjen ska vara och vad den ska innehålla.
Fria Ligan

Svante Landgraf

Thu 04 Apr 2013, 18:46

Det kommer att komma massor av kampanjmaterial till M0, lita på det!

Däremot kommer det sannolikt inte att paketeras i form av en klassisk kampanj med färdiga äventyr som ska spelas i tur och ordning. Vi tycker helt enkelt inte att det är det optimala sättet att förmedla kampanjmaterial på. Vi tror mer på ett modulärt tänk, där platser, personer, konflikter och situationer kan användas mer fritt. Det kommer att finnas en bakomliggande historia för rollpersonerna att upptäcka - men den måste inte upptäckas i en bestämd takt eller på ett bestämt sätt.
<3

Jag gillar verkligen att ni vågar göra er egen grej, vare sig det gäller regelsystem (inget BRP!), upplägg (bara mutanter i grundboxen!) eller äventyrsstrukturer (inga klassiska äventyr!), även om inte alla val är de jag skulle ha gjort (och konstigt vore väl annars). Fortsätt så!
(sound of spatiotemporal holocaust)

Magnus Edlund

Thu 04 Apr 2013, 19:13

Vi tror mer på ett modulärt tänk, där platser, personer, konflikter och situationer kan användas mer fritt. Det kommer att finnas en bakomliggande historia för rollpersonerna att upptäcka - men den måste inte upptäckas i en bestämd takt eller på ett bestämt sätt.
Så länge det är material som kan användas utan större förberedelser så är jag med på tåget. Jag vill ha tydliga äventyrsstarter, så att säga. Ett vanligt problem med "äventyrsplatser" är att de är ganska blaskiga, att det finns ett gäng konflikter och flera olika möjliga äventyr, men inget som är Äventyret. Om ni förstår vad jag menar? Alla "moduler" bör ha en (1) huvudstory, som liksom är modulens kärna, och sen får det gärna finnas fler sidokonflikter etc. Problemet jag sett när t.ex. Järnringen gjorde sånna här grejer till Coriolis var att alla potentiella konflikter/äventyr/mysterier värderades lika. Det vinklades sällan på en enstaka grej – och det tror jag är ett fatalt misstag. Rollspel handlar ju om berättelser, inte om platser.
Följ mig på Twitter, eller besök Piruett.

Tomas
Site Admin

Thu 04 Apr 2013, 20:12

Ja, jag tror att jag är med på vad du menar. Vår tanke är att varje modul kommer att ha en central berättelse, eller snarare ett centralt mål och tema. Sen kan varje grupp själv välja hur hårt man följer den. Vill man lägga in mycket annat och fokusera på det så går det utmärkt, vill man hellre fokusera hårt på huvudmålet så går det också bra (fast kampanjen lär bli kortare då).
Jag tror att analogin med en tv-serie fångar spelstilen ganska bra. Tänk typ Battlestar Galactica - huvudspåret är flykten från / kampen mot cylons och sökandet efter jorden. Men det händer en jäkla massa annat också. Samma sak i M0 - det finns byggstenar av story/platser/föremål/personer som knyter an till huvudspåret. Men det finns också massor av annat att utforska och uppleva. Och varje spelgrupp (eller SL, men gärna i samråd med spelarna) väljer själv var fokus ska ligga.
Fria Ligan

kjw1

Thu 04 Apr 2013, 20:22

Låter kanonbra! Ser verkligen fram mot previewen! Men jag har fortfarande Fenix-teasern att se fram mot. Därefter hoppas jag på att ev kunna komma med mer konkreta tankar :)

kjw
[kJw1]
prudentia nostra constatia
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10