• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Kirne
Topic Author

Ingen friform

Fri 22 Mar 2013, 18:06

Hej,
Vad underbart att ni väcker liket! Har redan varit inne och crowdfundat!

Jag har inga tvivel om att ni kommer att skapa en fantastisk spelvärld. Det har ni gång på gång visat att ni klarar av.
Min största farhåga är att ni kommer för långt från vad jag kallar old school rpg. Jag är själv en gubbe som växte upp med DoD och förväntar mig att spelen ska hållas ihop med siffror och regelverk. När det blir för mycket friform och teater så tappar ni mig och min spelgrupp helt. Till exempel hände det med Riotminds Trudvang. Ett otroligt trevligt rollspel med en fantastisk spelvärld kom i en ny version och nu hade man inte längre 16 i styrka, istället var man "jättestark" ?! WTF!
Svavelvinter. Ett fantastiskt vackert spel. Jag köper allt ni producerar. Spelar vi det? Nä, tyvärr inte.

Det blir för mycket lull lull och teater.

När vi spelar orkar vi inte (kan inte?) spela teater för varandra. Vi lyckas inte ens använda karaktärernas namn eller dramatisera ett samtal. Har vi tråkigt? Nä, tvärtom! Vi lever oss in fullständigt och utagerar våra karaktärer och njuter att få rulla lite tärningar. Är vi fanatiska, regelbitande powergamers med skägg? Nä, verkligen inte.

Ge oss regler som inte är för experimentella och krångla inte till det. Fokusera på att göra en fantastisk spelvärld sen gör det inget om ni inte är så avant garde med reglerna.

Vi kanske tillhör ett utdöende släkte, men vi kanske är många? Är vi det?

Tomas
Site Admin

Re: Ingen friform

Fri 22 Mar 2013, 19:06

Hej!

Tack för ditt stöd och dina synpunkter. Vi lyssnar, och jag tror säkert att det finns många andra som tänker som du. Mutants regelverk kommer att bli något helt annat än Svavelvinters. Inte för att vi är missnöjda med Svavelvinter - tvärtom! - utan bara för att Mutant är en helt annan typ av spel, och dessutom ett spel med ett annat arv.

Inget är spikat än, men vi siktar på ett betydligt rakare och mer avskalat spelsystem för Mutant. Det betyder dock inte att det blir ett system som liknar äldre utgåvor av spelet - vi vill göra något nytt!

Mer info om reglerna kommer framöver, och vi vill gärna diskutera allt med er här på forumet!
Fria Ligan

Echo

Fri 22 Mar 2013, 21:55

Jätteroligt att ni kommer hålla dialog med oss på forumet ! jag vill redan nu slå ett slag för ett enkelt färdighetslag system. MUAs system fungerade mycket bra och jag vill gärna se ett liknande system även i framtiden. dvs procentslag baserade på grundfärdigheter. man kan kanske hämta inspiration från Fallout seriens S.P.E.C.I.A.L system annars?

nicklas

Sat 23 Mar 2013, 20:38

Jag är tvärt om. Började också med DoD i slutet av 80-talet och är nu väldigt trött på femtiotalet färdigheter och procentsatser som räknas ut enligt tabell baserat på grundegenskaper (hej Mutant 2!). Jag vill rollspela, inte sitta i timmar med att deklarera.

Regler som Fate Core är inte friform — men om man vill ha old-school hela tiden så kanske man inte ens ska titta på Fate Accelerated som saknar färdigheter helt — och man behöver inte leva ut karaktärerna mer än man gjorde när man började med rollspel. Just "jättestark" tycker jag säger mer om rollpersonen än "styrka 16", och adjektiv tar bort en hel del av problemen med att någon spelare väljer att min-max:a för att bli bäst.

Doctor_Haxman

Sat 23 Mar 2013, 23:38

Jag är också mer en efterföljare av spel i stil med de senare DoD-versionernas regelsystem. Jag föredrar att se mekaniken beskriven ur rollpersonernas synvinkel snarare än med siffror(Se exemplet "Jättestark" ovan). Men folk finner såklart nöje i sin valda form av "Roll"-spel, vare sig det är roll i formen av en karaktär eller tärningrolls. Personligen föredrar jag dock att spela min karaktär snarare än att spela mekaniken och tycker därför att den senare ska komma i andrahand.
Missuppfatta inte nu, jag talar inte om Friform, mekaniken ska fortfarande finnas där, men diskretare invävd bakom själva rollspelandet, frågan är mest VAD som ska kräva tärningsslag. Stridsregler, jakt, konstruktion och liknande behöver såklart något solitt att gå på i form av färdigheter och relevanta slag, men sociala färdigheter som övertalning och köpslå borde de inte sättas några värden på då jag militant försvarar att dessa är saker som ska rollspelas. Visst kan de finnas närliggande saker för att hjälpa till med dessa, som kunskap om kultur och etikett eller ekonomi och logistik, men dessa slag borde snarare änvändas för att fiska fram tips på tillvägagångssätt från spelledaren för att hjälpa till med rollspelandet.
In alles så brukar jag i allmänhet låta rollspelandet gå före mekaniken, men om frågor dyker upp om hur något ska gå till gillar jag att ha möjligheten att slå upp detta. Frågan är om det finns någon form av mellanväg mellan mekanikälskarna och friformarna?
Formerly known as Diemos. That's right, I'm back!

Kirne
Topic Author

Sat 23 Mar 2013, 23:55

Att rollspela sociala färdigheter innebär ju att man aldrig kan spela en karaktär som är bättre än vad man själv är. Det blir ju bara sorgligt att en person som inte har talets gåva irl inte heller ska få uppleva det i rollspel.

nicklas

Sun 24 Mar 2013, 01:04

Nejdå. det går till precis som i alla andra fall fast med lite mer krav på information bara.
Istället för "jag bluffar för att övertyga vakten att låta oss passera. *Tärningskast* Hurra!" blir det kanske "jag försöker lura i vakten att det har skett ett överfall längre ner på gatan, den skyldige är just nu temporärt instängd men det behövs mer vakter för att se till så att denne blir infångad. *Tärningskast* Jag låtsas följa med efteråt men när han gått runt hörnet vänder jag mig om och rusar in innan han upptäcker vad som hänt."

Inget av dem kräver att spelaren är ett retoriskt geni.

Kirne
Topic Author

Sun 24 Mar 2013, 08:49

Det låter som när vi spelar.

ollevarm

Sun 24 Mar 2013, 09:14

Detta problem hade även MUA och det var långa diskussioner om detta på gamla mutant.nu. Jag vet att JR gick mer åt regelhållet, men jag tyckte inte det var ett problem. Mycket kan SL lösa ut ändå.

Det handlar nog mer om att SL har en dialog med vad gruppen gillar och sedan jobba därifrån. Mitt förslag är att prova spela med många olika grupper för att prova olika vägar att spela. Att utveckla sig är alltid bra enligt mig. Att hitta folk och tid till att prova olika metoder kan vara svårt för många, men om man är en SL som vill bli bättre så behövs det. Mitt väg var att köra som SL på en rad olika konvent (BSK, GothCon, Lincon) för att träffa olika spelare med olika behov.

Jag upplever även att fri-form är mer för de som spelar mycket eftersom det kräver så mycket mer av spelarna. Det är ofta svårare att ha med nybörjare i friform, framförallt folk som aldrig har spelat rollspel.

Henke

Sun 24 Mar 2013, 09:31

Intressant diskussion. Jag sätter (precis som många andra här inne) rollspelandet före mekaniken men ser såklart brister i det när en spelare skall utföra något kommunikativt eller intellektuellt som han/hon själv inte bemästrar i verkligheten. Skulle tro att bästa sättet att lösa detta är att ge den spelaren enklare att lyckas i sin framställning medan någon som kanske är bättre lämpad i verkligheten än sin rollperson krävs på ypperligt gott rollspel.

Ett annat alternativ är att bara vara spelledare för verbalt begåvade och erkänt kreativa personer med IQ över 120. :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10