BrotherB

Tämja husdjur?

Tue 21 May 2019, 09:08

Tjabba,

En av mina RP vill tämja ett djur och ha med sig som sällskapsdjur. Man kan tämja riddjur men det står inget om tamdjur. Någon som vet hur man ska gå vidare med detta? Jag lät honom försöka tämja ett betesdjur men en av de andra RP dödade djuret av rädsla, så det lyckades inte.. hur ska jag göra i framtiden?
Nothing lasts, but nothing is lost.

Dorantee

Re: Tämja husdjur?

Mon 03 Jun 2019, 06:16

Jag skulle säga att du använder samma regler som för att tämja ett ridjur. Kanske att man bara behöver klara 1-2 slag istället för 3/ändra svårighetsgrad på slagen eftersom man inte kan rida på djuret och det därför inte har lika stor nytta. Ett relativt värdelöst betesdjur kanske har 1 i svårighetsgrad medan riddjur, stridsdjur osv. Ökar i svårighetsgrad typ.

Sen får man givetvis också ha hänsyn till rollspelsaspekten i spelet. Ett djur kanske inte har så stor nytta men den är i sin natur väldigt vildsint/tjurig och då får man väll höja svårighetskravet utifrån det också.

Det är min femma i frågan iaf.

BrotherB

Re: Tämja husdjur?

Mon 03 Jun 2019, 07:08

Jag skulle säga att du använder samma regler som för att tämja ett ridjur. Kanske att man bara behöver klara 1-2 slag istället för 3/ändra svårighetsgrad på slagen eftersom man inte kan rida på djuret och det därför inte har lika stor nytta. Ett relativt värdelöst betesdjur kanske har 1 i svårighetsgrad medan riddjur, stridsdjur osv. Ökar i svårighetsgrad typ.

Sen får man givetvis också ha hänsyn till rollspelsaspekten i spelet. Ett djur kanske inte har så stor nytta men den är i sin natur väldigt vildsint/tjurig och då får man väll höja svårighetskravet utifrån det också.

Det är min femma i frågan iaf.
Löste det på exakt det sättet, att låta det ha samma gång som med riddjur. Sen addera jag krubb, han vart tvungen att mata djuret två gånger om dagen för att inte behöva slå om slagen.
Nothing lasts, but nothing is lost.
GZIP: Off