User avatar
Nattvandrare
Posts: 83
Joined: Wed 20 Jun 2012, 12:00

Artefakttärningar och tre-stegs talanger i år noll? (+ lite andra husregler jag funderar på)

Fri 11 Jan 2019, 14:44

Jag älskade de nya regelyttringarna i Svärdets Sång och vill gärna överföra detta tänk till År noll. Jag har därmed börja tänka på dels hur man kan implementera artefakttärningarna men också hur talangerna skulle kunna omarbetas. Vissa talanger har jag tagit rakt av från svärdets sång. Men jag funderar också på om talangerna kan kopplas till specifika projekt så att mutanterna kan bli mäktigare om genom att låsa upp talanger successivt.


Skriver ner vad jag skrivit ihop så långt. Inte så strukturerat men kanske kan ge inspiration. Men jag undrar om ligan planerar utveckla år noll reglerna utefter de mer avancerade regler som kom till i Svärdets Sång?


Obs: Har tänkt lägga till kraftpoäng som krav för vissa talanger. Vissa projekt ska höja mängden kraftpoäng man kan maximalt ha, och ju mer kvalitativ mat, underhållning och rekreation arken erbjuder desto lättare ska det bli att återfå kraftpoäng. Har dock inte utformat någon sån talang än.


Nya talanger


Snabbskytt: Pistol


Nivå 1: Dra vapen räknas inte som en handling när du drar en pistol


Nivå 2: Du kan skjuta med pistol samtidigt som du springer


Nivå 3: Du kan skjuta med pistol som en kort handling


Per +1: Du får en extra gratis attack med pistol varje runda


Krav:Projektet "Skjutbana"


Skarpskytt: Pistol


Nivå 1: Sikta räknas inte som en handling


Nivå 2: Du får välja träffområde gratis när du lyckas träffa någon


Nivå 3:Du får lägga till en D8 när du skjuter med pistol


Krav:Projektet "Skjutbana"


Mycket bly i luften


Nivå 1: Att skjuta automateld är en kort handling för dig


Nivå 2: Du ignorerar alla ettor när du skjuter automateld


Nivå 3: Du får lägga till en D8 när du skjuter med dautomateld


Krav:Projektet "Skjutbana"


Prickskytt: Gevär


Nivå 1: Du får välja träffområde gratis när du lyckas träffa någon med en gevär attack


Nivå 2: Du kan ignorera avdrag för kort å långt avstånd (Och minska avdrag för distans med 2 om du har ett kikarsiktet)


Nivå 3: Du får lägga till en D8 när du skjuter med gevär


Krav:Projektet "Skjutbana"


Zonkock: Sanering


Nivå 1:Du kan använda färdigheten zonkock  för att tillaga rötskadad mat. För varje [Radiak] omvandlas 1 rötskadad krubb till rötfri krubb


Nivå 2: Som 1 men du kan omvandla 2 krubb per [Radiak]


Nivå 3: Som 1 men du kan omvandla 3 krubb per [Radiak]


Bödel


Nivå 1: När en fiende drar skadekort pga en skada du utdelat drar de ett  
extra och du väljer vilket av skadekorten som aktiveras.


Nivå 2: +1 extra kort


Nivå 3: Du väljer vilken skada fienden får (Men bara för den kroppsdel som blivit träffad)


Nio liv


Nivå 1: När du drar skadekort pga skada du fått tilldelas drar du ett extra och väljer vilket av skadekorten som aktiveras.


Nivå 2: +1 extra kort


Nivå 3: Du väljer skada (I den kroppsdel som blev träffad)


Ny regel: Träffpunkter

När en RP eller viktig SLP blir träffad i strid så slås en T6. Resultatet avgör vart karaktären blir träffad.

Det går att använda en slagen 6:a för att istället bestämma vart träffen tar.


Slå 1T6:


1 – Huvud
2- Arm (Udda = vänster, jämn = höger)
3-4 Bröst
5-6 Ben (5 = vänster, 6 = höger)


Nya talanger
Kirurg
Traumaläkare
Mänsklig anatomi
Träffpunkter


Ny regel:

Vårda:
Kan läka STY och KYL

Inspirera:
Kan läka SKP och KNS


Typer av skada:

Enkel
Krävs inga speciella talanger eller utrustning

Inre skada
Kräver talangenKirurgioch relevant utrustning.

Blödning
Kräver bandage

Artärblödning
Kräver talangenKirurgi. Talangentraumaläkare hjälper också
 
BrotherB
Posts: 192
Joined: Thu 11 Oct 2018, 09:10
Location: Norrköping

Re: Artefakttärningar och tre-stegs talanger i år noll? (+ lite andra husregler jag funderar på)

Fri 11 Jan 2019, 16:17

Gillar detta, kommer ta nytta av en del.
Ser gärna mera. :)
Nothing lasts, but nothing is lost.
GZIP: Off