User avatar
Nattvandrare
Topic Author
Posts: 83
Joined: Wed 20 Jun 2012, 12:00

Alternativt system för kritiska skador

Tue 17 Jan 2017, 10:09

Har en idé om alternativa skaderegler. I alla regelsystem jag gillar brukar jag försöka utforma ett skadesystem som ger utrymme för permanenta men. Jag tycker ett sånt system är särskilt passande i en postapokalyptisk miljö, och även om det finns visst stöd för det i det existerande systemet känner jag att jag vill ha ännu mer råhet och brutalitet. Tanken jag hade med skadesystemet var att när en karaktär blir skadad avläser man mängden negativ skada, drar ett skadekort med samma information som det som står i tabellen nedanför och ser vad som händer. 

Exempel:

Zonstrykaren Sazd får en förlupen pil mot sig när hon redan farit illa av strapatser i zonen. Hon är på styrka 3 och tar 4 skada, vilket totalt blir -1. Skadekortet hon drar är "Öra", och eftersom hon fick -1 blir effekten: "Ringer i örat, -1 på allt i 1T6 minuter. Tärningsslaget blir 3, så i 3 minuter får Sazd -1 på allt, plus att hon nu är bruten av sin skada."

Dels ges nu fler permanenta men efter strider, men ger också en riktlinje att högre skada ökar dödligheten men garanterar inte att vissa kritiska skador automatiskt dödar karaktären. Jag hade också en tanke att explosionsskada kan bli farligare för den tvingar fler drag av kritiska skador.

Jag gillar överlag att karaktärer bara drar skador om de går ner på 0 i styrka, annars är alternativet att införa någon sorts traumatröskel för karaktärer, och att de får dra skadekort om skadan går över någon multipel av traumatröskeln. En annan idé jag har är att jag vill att arken ska vara mer beroende av vilka material den har hittat och vilka kunskaper dess läkare har, för att kunna hantera vissa skador. 

Edit: Det elegantaste är nog att helt enkelt göra regeln såhär: Om karaktären gick ner på 0 skada, räknas HELA skademängden och jämförs med kortets effekt. Det gör att karaktärer med högre styrka kommer kunna ignorera lägre skaderesultat men råka ut för samma effekter som andra om skadan blir hisnande. 

Exemplet från ovan blir då:

Om Sazd har 3 styrka och tar 4 skada, så går hon ner på noll styrka och ska läsa av resultatet för 4 på "öra": Örat är av. -2 på alla hörselrelaterade färdigheter tills läketiden gått. Örat kan räddas.

Typ av skada

Öga
0-2: Skada på ena ögat, vilket ger -2 på synrelaterade handlingar under läkeperioden.
3-4: Allvarlig skada som försämrar synen och mottagaren är dödligt sårad. Syn-relaterade handlingar får -2 och ett öga är förstört. Vårda (-2) och avancerad läkeutrustning kan rädda ögat.
5: Som 3-4 men ögat kan inte räddas. Vårda slag på -4
6+: Direkt dödlig träff.

Öra
0-2: Ringer i öronen, -1 på allt i 1T6 minuter.
3-4: Örat är av. -2 på alla hörselrelaterade färdigheter tills läketiden gått. Örat kan räddas.
5+: Örat är totalförstört, permanent. -2 på allt hörselrelaterat tills läketiden gått, sen -1 permanent.

Hjärnan
0-2: Allvarlig träff som ger -2 på alla handlingar och är dödlig. 
3+: Träffen är direkt dödlig

Käken
0-2: En tand lossnar, annars ingen effekt.
3-4: 1T6 tänder slås ur munnen, groggy med -1 på alla handlingar i 1T6 rundor.
5+: Käken slås ur led, -2 på alla handlingar och om vårda misslyckas kan karaktären aldrig äta fast föda igen.
6+: Käken slås av, dödlig men kan räddas.
7+: Direkt dödlig träff

Näsan
0-1: Lite näsblod. Ingen effekt.
2-3: Blomkålsnäsa, -2 på manipulera i 1T6 timmar
4: Näsan är krossad/av, men kan räddas om vårda lyckas inom vårdtiden. -2 på allt under läkningstiden.
5+: Direkt dödlig träff

Nacken
0-1: Tappar andan. -2 på alla handlingar i 1T6 rundor.
2-3: Skadad och om inte vård ges kommer karaktären bli förlamad.
4+: Förlamad från nacken och neråt. Dödlig.
5+: Dekapitering.

Hjärtat
0-2: Träff som rispar hjärtat, vilket ger -2 på allt personen gör i 1T6 timmar.
3-4: Farlig träff som får hjärtat att pumpa ut blod. Karaktären dör inom 1T6 rundor om inte väldigt kompetent läkevård ges med -3 i modifikation.
5+: Direkt dödande träff

Internt organ
Speciell, kräver som regel mer avancerad sjukvård.

Ryggrad/Revben

0-2: Brutet revben. -2 på alla handlingar i 1T6 timmar.
3-4: Skadad och paralyserad. Om inte vård ges kommer karaktären bli förlamad.
5+: Förlamad från midjan och neråt. Dödlig.
6+: Dekapitering.

Hand
0-1: Tappar det den håller i, allt relaterat med handen får -2 i 1T6 rundor.
2-3: Kapar/krossar 1T6 fingrar. -2 på allt i 1T6 timmar.
4: Handen är av. Dödlig. Vårda slag kan rädda den med rätt utrustning. 

Arm
0-2: Tappar det som hålls i, allt relaterat med armen får -2 i 1T6 rundor.
3-4: Artärblödning, dödlig. -2 på allt i 1T6 timmar.
5+: Armen är av. Dödlig. Vårda slag kan rädda den med rätt utrustning.

Fot
0-1: Snubblar och allt relaterat med foten får -2 i 1T6 minuter.
2-3: Kapar 1T6 tår. -2 på allt i 1T6 timmar.
4: Foten är av. Vårda slag kan rädda den (Med rätt utrustning). Dödlig.

Ben
0-2: Ramlar och allt relaterat med foten får -2 i 1T6 minuter.
3-5: Kraftig artärblödning och karaktären dör inom 1T6 minuter. -2 på allt och svårt att röra sig.
6+: Benet är av. Dödlig. -2 på vårda men benet kan räddas med rätt vård.

Skrev
0-2: Kraftig smärta. -2 på allt i 1T6 minuter. Slå kämpa -2 för att kunna agera alls.
3: Reproduktionsförmågan skadad, men kan räddas.
4: Reproduktionsförmågan förstörd, kraftig blödning som ger dödlig skada.
 
User avatar
HankTheTank
Posts: 202
Joined: Mon 08 Aug 2016, 22:23

Re: Alternativt system för kritiska skador

Tue 31 Jan 2017, 19:19

Har alltid gillat permanenta skador i spel. Det ger karaktär till äventyrare. Samt skiljer gröngölingar från veteraner. Inger respekt.
 
User avatar
Tommislav
Posts: 6
Joined: Tue 03 Jan 2017, 22:54

Re: Alternativt system för kritiska skador

Wed 01 Feb 2017, 23:35

Tycker systemet låter väldigt intressant.
Håller på kollar lite alternativ till den kritiska skadetabellen då följande hände vid senaste speltillfället:

En RP skjuter en pil med pilbåge men missar och träffar istället en annan RP som är i handgemäng med fienden.
Jag slår T66 på kritiska skadetabellen i regelboken och får "mosat öga"...  Jag har väldigt svårt att förklara hur en pil kan mosa ett öga på ett trovärdigt sätt.
Enligt tabellen har "mosat öga" en läkningstid på 3T6 dagar... Mycket märkligt! Ett mosat öga borde väl vara permanent skada?!?

Antar att man kan slå om ifall resultatet är helt bonkers, men fattar fortfarande inte läkningstiden...

Och vad är det för skadekort du nämner? Något du knåpat ihop själv?
 
User avatar
Nattvandrare
Topic Author
Posts: 83
Joined: Wed 20 Jun 2012, 12:00

Re: Alternativt system för kritiska skador

Thu 02 Feb 2017, 13:25

När jag sa "skadekort" menade jag att de skador jag skrivit i inlägget skulle göra sitt bäst i kortformat. Det går självklart att lista det i tabellform, och det vore lättare att presentera.

Jag har funderat lite efter mitt senaste spelmöte, då jag känner att skadenivåerna jag listat är ganska extrema. På spelmötet vi körde, med inledande utrustning från RP blev inte skadan så mycket högre än 1-2 per träff. Mer extrem skada än så kommer förmodligen bara komma från riktiga turslag samt mer avancerade vapen å monster. Det skulle göra att systemet jag föreslagit faktiskt är mer förlåtande än det som står i regelboken, men det vore intressant att höra om folks erfarenheter vad gäller hur höga skadenivåer de kommit upp i.
 
User avatar
HankTheTank
Posts: 202
Joined: Mon 08 Aug 2016, 22:23

Re: Alternativt system för kritiska skador

Tue 28 Feb 2017, 16:21

Tycker systemet låter väldigt intressant.
Håller på kollar lite alternativ till den kritiska skadetabellen då följande hände vid senaste speltillfället:

En RP skjuter en pil med pilbåge men missar och träffar istället en annan RP som är i handgemäng med fienden.
Jag slår T66 på kritiska skadetabellen i regelboken och får "mosat öga"...  Jag har väldigt svårt att förklara hur en pil kan mosa ett öga på ett trovärdigt sätt.
Enligt tabellen har "mosat öga" en läkningstid på 3T6 dagar... Mycket märkligt! Ett mosat öga borde väl vara permanent skada?!?

Antar att man kan slå om ifall resultatet är helt bonkers, men fattar fortfarande inte läkningstiden...

Och vad är det för skadekort du nämner? Något du knåpat ihop själv?
Vi har kört att mosat öga är pemanent. MAn får -1 på skjuta och speja när skadan är läkt pga dåligt djupseende.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests