User avatar
Robert
Topic Author
Posts: 69
Joined: Sat 23 Jun 2012, 14:44

Mutationspoängen svårt att förklara...

Fri 11 Nov 2016, 01:53

Hej. Jag har spelat såväl år noll som Genlabb Alfa och Maskinarium och jag måste säga att jag själv har svårast att smälta detta med mutationspoäng. Maskinariums energipoäng och vildsinnespoängen är ingame-mässigt bättre integrerade medan mutationspoängen för mig alltför mycket känns som bara en spelmässig regel. Mest gäller det fysiska mutationer. Mentala kan jag förklara med mental utmattning men detta att exempelvis bara kunna använda alla fyra armar om jag har en mutationspoäng... Tycker nån liksom jag att detta är svårt att smälta och har ni i så fall kommit på hur ni ska lösa detta i er kampanjvärld?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4438
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Mutationspoängen svårt att förklara...

Fri 11 Nov 2016, 03:19

Har inga som helst problem med detta. Poäng av olika slag finns i många spel så är man allergisk mot sådant så finns det nog andra spel. MÅ0 har ett abstrakt regelsystem där mutationspoäng är långt ifrån det märkligaste om man ska se det från någon form av realism. Men delvis så kan man förklara MP med att mutanterna i MÅ0 till skillnad från M1/M2 och MUA inte är stabila (än), de muterar fortfarande. Det betyder att de krafter som gör att man förändras fortfarande är aktiva. Man kan tänka sig att innan MÅ0 når den tid som är i M1/M2/MUA så har de flesta mutanter dött av dessa krafter. Några få kommer nog att stabilisera sig. Att använda sig utav en mutation kräver fokusering på dessa krafter (det är väl det som snedtänder ibland). Även en sådan simpel sak som att ha fyra armar kräver fokusering. Visst att bära fyra olika saker eller liknande är väl naturligt, men att använda två vapen i strid eller klättra likt en spindel, kräver fokusering. Det är ju så att det här är en ny kraft, som tar tid att vänja sig vid. Dessutom så blir man ju inte ambidextrisös, dubbelhänt (fyrhänt?) bara för att man har extra armar. Andra saker som pansar betyder MP kanske bara hur bra din hud är att hårdna när den behöver det, en egenskap som är ny för kroppen och inte fungerar jämt.

Men som sagt, Fria Ligans spel är abstrakta och fokuserar på berättande mer än realism och att allting ska ha en väl underbyggd förklaring.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Robert
Topic Author
Posts: 69
Joined: Sat 23 Jun 2012, 14:44

Re: Mutationspoängen svårt att förklara...

Wed 23 Dec 2020, 18:40

Tack för din tolkning av reglerna. Är inne på samma förklaringsmodell, även om jag tycker det haltar något. Kommer nog att laborera med att ta bort kraftpoängskravet på förmågorna, mer likt MUA (vilket kommer medföra en del regeländringar runt hur dessa fungerar). Får se hur det går. Om det blir bra slänger jag nog upp husreglerna här på forumet.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests