User avatar
CalvinStandardDroid
Topic Author
Posts: 8
Joined: Sun 19 Jun 2016, 23:37

Skillnad mellan mutationer i år noll och genlab alfa

Tue 18 Oct 2016, 23:31

Sitter och planerar en kort kampanj i zonkompendium 3 med karaktärer från både "År N0ll" (M0) samt "Genlab Alfa" (MGA) men när jag jämför mutationerna kan jag inte undgå att se viss obalans mellan regelböckerna.
Jämför hoppförmåga (samma namn i båda) eller löpsnabb (MGA) mot sprinter (M0)  så kan mutanterna i M0 göra samma som djurmutanterna men även automatiskt fly. Jämförelsen går även att göra mellan blixtsnabb (MGA) och hyperreflexer (M0) som i grunden har samma funktion men här kan också mutanterna utöka sina handlingar eller öka sitt skydd. Antar att det finns fler liknelser men ni förstår vad jag menar.
Självklart är inte detta slutet på världen och det går att lägga husregler som buffar de nedtryckta djuren men då spelen ska gå att köra tillsammans är jag lite fundersam över om det finns en orsak till snedvridningen.

Kan någon klok ge lite råd till en vilsen över designbesluten som tagits.
Tack på förhand!
Ensamströvande robot med drag från en nu glömd men på sin tid ökänd muskelbjässe sprungen ur vad som då kallades Österrike.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Skillnad mellan mutationer i år noll och genlab alfa

Tue 18 Oct 2016, 23:45

Djurens djurförmågor är sämre än mutanternas mutationer för att de får välja djurförmågor och kan således synka bättre med vilka färdigheter de har valt och mellan djurförmågor sinsemellan. Djurens djurförmågor bryter heller inte ned djuret. Mutanter får sina mutationer slumpmässigt och dessutom så bryts deras kroppar ned utav mutationen (edit: som dessutom fortgår även om man når maxantalet mutationer).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Blatifagus
Posts: 172
Joined: Thu 17 Dec 2015, 12:43
Location: Marjura

Re: Skillnad mellan mutationer i år noll och genlab alfa

Tue 18 Oct 2016, 23:47

Själv tycker jag det är lite obalanserat att djuren börjar med två förmågor och inte förlorar grundegenskaper när de får fler.  ;)
Enligt mig är det en bra balans. Djuren är starkare rent GE-mässigt, medans mutanternas förmågor är kraftfullare och mer flexibla.

Djurförmågorna Grävare, Klättrare och Flyktsinne möjliggör automatisk Flykt. Om inte i regelboken så åtminstone i erratan. Fler förmågor med auto-flykt skulle bli för mycket tycker jag.
Image
 
User avatar
HankTheTank
Posts: 202
Joined: Mon 08 Aug 2016, 22:23

Re: Skillnad mellan mutationer i år noll och genlab alfa

Wed 19 Oct 2016, 14:21

Vi har en Utter som är befläckad. Han har dubbelhjärna.
Då undrar jag, bryts han ned som mutanterna? eller kör man med djurreglerna?
Kan han få fler mutationer, eller stannar det vid en?
Hur har ni gjort?

Som svar på tråden.
Tycker det är bra balans, mutationerna är kraftigare men om det går snett så får det katastrofala följder.
Djurförmågorna är lite sämre, men som redan påpekats så kan dem ha två vid start samt välja själv för optimering. Dessutom så har djuren Extra GE eller extra FV beroende av ålder.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Skillnad mellan mutationer i år noll och genlab alfa

Wed 19 Oct 2016, 15:10

En befläckad använder mutationsreglerna när han använder mutationer och djurförmågereglerna när han använder djurförmågor. Så om han muterar och får en ny mutation så sänks GE ett steg. Han kan ha fyra mutationer/djurförmågor totalt dock och han använder VP för både mutationer och djurförmågor.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
HankTheTank
Posts: 202
Joined: Mon 08 Aug 2016, 22:23

Re: Skillnad mellan mutationer i år noll och genlab alfa

Wed 19 Oct 2016, 17:01

En befläckad använder mutationsreglerna när han använder mutationer och djurförmågereglerna när han använder djurförmågor. Så om han muterar och får en ny mutation så sänks GE ett steg. Han kan ha fyra mutationer/djurförmågor totalt dock och han använder VP för både mutationer och djurförmågor.
Så tänkte vi också, men vart lite osäker.
 
User avatar
CalvinStandardDroid
Topic Author
Posts: 8
Joined: Sun 19 Jun 2016, 23:37

Re: Skillnad mellan mutationer i år noll och genlab alfa

Sun 23 Oct 2016, 23:13

Tack för kloka inlägg, blir ibland lite insnöad i egna spår och då är det väldigt skönt med andras vinklar i frågan. Huruvida mutanternas starka utgångsläge men svajigare framtid väger upp det mer balanserade djuret vet jag inte men samtidigt går det att tolka som en del av storyn och deras ursprung.
Skönt även med inflikningen om hur blandningen ska fungera (ta regeln efter det system mutationen hör till).
Ensamströvande robot med drag från en nu glömd men på sin tid ökänd muskelbjässe sprungen ur vad som då kallades Österrike.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests