User avatar
HankTheTank
Topic Author
Posts: 202
Joined: Mon 08 Aug 2016, 22:23

Sysslorna specialfärdigheter!

Tue 20 Sep 2016, 09:28

Vilka är era favoriter? Vilka anses obalanserade? Osv.

Vår spelgrupps åsikter:

Mucka: rolig idé, men känns lite. Lam om man jämför med andra sysslorna. Dessutom så tycker min spelgrupps att Krossaren borde ha lite mer slagsmål orienterad färdighet.

Leda vägen: Mycket bra! Kanske lite för viktig för gruppen. Spelet blir genast mycket svårare utan en Zonstrykaren.

Meka: passar mycket bra till sysslan och ger bra stämning i spelet.

Inspirera: Extremt bra färdighet, passar bättre som boss färdighet. Vi har nerfar ner den, att den ger plus träningar (gröna) ist för träffar. Kändes för kraftfull.

Bussa på: Rolig och annorlunda. Dock ingen favorit hos spelarna. Tycker nog att färdigheten behöver en översikt. Mina spelare tycker att hunden bör kunna agera på egen hand efter att den fått instruktioner, dvs har en Egen handling i strid.

Uthärda: Väldigt kraftfull, men det balanserars upp av slavens sociala handikapp. Tycker den funkar bra.

Kommendera: Ingen i spelgrupoen gillar den här sysslan färdighet. Dem tycker att det borde vara mer likt krönikörens färdighet. Spelarna upplever färdigheten som regeltekniskt tråkig, så vi har slopat denna syssla helt.

Shackra: Rolig och användbar färdighet. Vi har kört att det händer riktigt jobbiga och intressanta saker om slaget för färdigheten misslyckas ( i ett av fallen kidnappades vår fixare av dem han handlade med, och resten av rp fick sedan försöka lista ut vad som hänt) Däremot så blir den kanske lite obalanserad ihop med talangen Storhandlare.
Last edited by HankTheTank on Tue 20 Sep 2016, 11:22, edited 1 time in total.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Sysslorna specialfärdigheter!

Tue 20 Sep 2016, 10:10

Bra tråd!

Ett snabbt inkast - tänk på att sysslan inte bara är sin specialfärdighet, den avgör också bästa grundegenskap samt avgör vilka talanger man kan välja från start. Tex är det bara Krossaren som kan ha STY 5 - en rätt stor fördel.

Inser att Inspirera kan uppfattas som OP. Den är skriven som den är för att göra en support-RP riktigt användbar. Krönikörens stora nackdel är ju att hon inte har någon nytta av sin specialfärdighet alls om hon inte har någon i närheten att inspirera! :)
Fria Ligan
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Sysslorna specialfärdigheter!

Tue 20 Sep 2016, 11:26

Mucka är väl ingen hit i min spelgrupp.

Mecka är en bra att ha färdighet men mina spelare har ofta planerat in den som en "andra yrke".

Leda vägen anses för viktig för att en grupp ska skippa den. Även om de har sprungit omkring utan zonstrykare så (och fått det att funka) så tycker min grupp inte det är värt det.

Bussa på är en kul färdighet. Den är användbar, speciellt nu efter regeländringen om vad som händer när hunden dör.

Schackra är en slags metafärdighet som mina spelare tycker är helt oviktig. Dock så finns det spelare som har planerat att bli Fixare som andra yrke. Färdigheten blir bättre när arken blommar upp mer och det blir mer arkspel.

Kommendera är en knepig färdighet. Yrket är lite knepigt. Första utgåvans version av färdigheten är en ren metafärdigheten och mycket konstigt skriven. Andra utgåvans version är bättre. Dock så är yrket ett typiskt SLP yrke. Mina spelare tycker likadant. Dock så skulle yrket kunna bli lite mer intressant när arken har blommat ut lite och det blir lite mer arkspel av.

Inspirera, en av spelets två mest kraftfullaste färdigheter. Krönikören har varit ett strikt SLP yrke i våran kampanj tills vi ändrade hur den används. Färdigheten i min kampanj är numera omskriven och ger bonustärningar som målet får istället för direkta    resultat.

Uthärda är den andra av spelets två mest kraftfullaste färdigheter. Vi hade inga slavar i arken och därför har yrket inte varit aktuellt. Dock så var lite oklart när vi startade vår kampanj så när en spelare dog så gjorde han en ny karaktär medan vi andra spelade vidare. Han gjorde då en slav och vek som jag (SL) var så sa jag "jaja". Vi hade fyra spelare vid den här tiden så min spelbalans var för fyra spelare. För att dra en lång historia kort. Det här var den mest OP karaktären som vi någonsin har haft med i något spel någon gång (vi har spelat många rollspel och vi har spelat sedan 83'). Då jag inte vet hur jag ska skriva om färdigheten så är yrket ett rent SLP yrke i våra kampanjer. En idé som för färdigheten som jag har haft är att använda den Engelska versionen. Där har färdigheten Styrka istället för Kyla. Det tror jag skulle försämra färdigheten mer än vad man tror (har dock inte provat det).


från Genlab Alpha (baserat på spel i Zonen, inte i Paradisdalen).

Skärskåda. Färdigheten passar det lite österländska tänket bakom yrket. I vår grupp så har vi haft krigare, både som spelare och SLP men färdigheten har glömts bort. Mycket tack vare att effekten är lite meh.

Sia är inte lika OP som krönikörens Inspirera då det är lite begränsat hur man använder den men å andra sidan så har färdigheten en viss talang som man undra hur Fria Ligan tänkt när de skrev den. Krönikören har varit och kommer att förbli ett strikt SLP yrke i våra kampanjer även om den är omskriven så att den bonus istället för rena .

Brygga dekokt är en bra färdighet men yrket är inte intressant som första yrke har jag märkt.

Samla är ett kul yrke var bra i Paradisdalen. Dock så anses den vara lite tårta på tårta med Mecka och Mecka har i vår grupp ansetts vara bättre och mer användbar.

Jaga var en utav nyckelfärdigheterna i Genlab Alfa. I Zonen så är den bra men lite för smal. Det har funnits spelare som har planerat att ta jägare som andra yrke.


Även om vi är klara med maskinarium (precis klara faktiskt) så har vi för liten erfarenhet utav de specialfärdigheterna men en första blick säger:

Tillverka är en bättre variant utav Mucka. Dock så går den på Servo (Sty) och det är inte så kul. En sak till som är ett problem med tillverka i zonen är energi. Roboten har inte så mycket energi ute i zonen och ska man tillverka någonting så behöver man kunna pressa. Något som inte är kul med en Servo- (Sty-) färdighet och om man går på energi i en farlig zon utan elnät.

Skydda är säkert populärt bland övriga spelare. Meh.

Kalkylera är mycket bättre balanserad och inte lika OP som Inspirera och Sia är. Skulle kunna vara användbart ute i zonen.

Målsöka är bättre än skärskåda men det bästa med färdigheten är att man inte längre kan kommenderas.

Manipulera. Kommer säkert vara användbart om man har mänsklig hud och försöker smälta in. Så lite senare i spelet då det finns flera arker och det blir ett lite mer utökat socialt spel så kommer säkert färdigheten väl till pass.

Koordinera är bättre balanserad är Inspirera och Sia och är lite roligare tycker jag nog. Dock så har vi inte haft med den i spel någon gång.

Rengöra är ju extremt användbart ute i zonen då man kan attackera svärmar men även att städa en liten bit mark ren kan bli bra ute i zonen. Den enda robotmodellen som tillför något till de "vanliga" yrkena och som dessutom har energiproblemet löst (till viss del i alla fall).

Återanvända är som Samla. Del två till den här färdigheten är att man handlar med skrot ute i zonen (för patroner då, inte för energi) så bör man ju tillåta det till samlaren också. Men Mecka och Tillverka är bättre (åtminstone enligt min grupp).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
HankTheTank
Topic Author
Posts: 202
Joined: Mon 08 Aug 2016, 22:23

Re: Sysslorna specialfärdigheter!

Tue 20 Sep 2016, 11:37

Absolut Tomas, det förstår vi. Men i jämförelse med Leda vägen, Inspirera eller Uthärda så känns Mucka lite "Klen" oavsett sty 5 fördelen. Dem andra har ju högre i sina bästa Grundegenskaper, vilket också är fördelar.

Krossaren är ju År Nolls närstrids expert, om man får använda dem orden. Men Mucka känns mer som en indrivare än slagskämpe
Djurens krigare har en mycket bättre färdighet anpassad till klassen.
 
User avatar
HankTheTank
Topic Author
Posts: 202
Joined: Mon 08 Aug 2016, 22:23

Re: Sysslorna specialfärdigheter!

Wed 19 Oct 2016, 20:48

Tycker kanske att Mucka skulle kunna funka som ett stridsvrål också. Att Krossaren vråla som sin första handling, sen får han bonus tärningar på nästa SLÅSS slag beroende på hur många träffar han gör. Alternativt att motståndaren får minus på grund av rädsla, eller att han får stress.  Som jag tidigare skrivit känns MUCKA lite lam jämfört med de andra färdigheterna.

Bossens färdighet tycker jag skall ses över helt,

Mutant med Hund borde få en ansiktslyftning också. Kanske att om man offrar sin manöver så kan Hunden agera själv (alltså har en egen handling) eller att hunden kan störa en motståndare i strid, så han får minus att träffa Hundföraren.
 
Terraz
Posts: 27
Joined: Thu 21 May 2015, 20:31

Re: Sysslorna specialfärdigheter!

Sun 23 Oct 2016, 22:28

Bussa På stora fördel är ju inte att du får extra handlinger medelst en minion utan att du får ersätta många användbara färdigheter med din sysslo färdighet.

Du behöver knappt ha något i att slåss, för du har en hund, behöver inte ha något i kämpa på, för att du har en hund, behöver inte ha något i speja för att du har en hund, plus att han kan hjälpa dig att fly.

Det är en stor fördel. Sen är det ju en okej risk också om du kommer bort från din hund eller din hund dör. Särskilt om man kör grund reglerna att du måste ersätta talangerna kopplade till den döda hunden.

Men överlag tycker jag den fungerar väldigt bra.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Sysslorna specialfärdigheter!

Mon 24 Oct 2016, 00:39

Vad gäller hunden så kostar det ju bara att kommendera hunden till att attackera ett visst mål. Man behöver ju inte stå och kommendera hunden varje runda. Ja, när den ska ha ett nytt mål. Kostar en manöver att få den att avbryta ett anfall om man tycker att de barkar åt fanders. Bra färdighet tycker jag.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Sysslorna specialfärdigheter!

Fri 10 Feb 2017, 02:07

Mucka ger en klass som i vanliga fall står sig slätt mot sociala manipulationer en chans att låta den nakna aggressionen övertrumfa karisma och reson. Alla kan säga "Jag slår den där" men du kan inge hot om makalösa mängder stryk utan att behöva utdela det.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests