Buio

Starta med djur i zonen

Sun 22 May 2016, 20:33

Jag har tänkt låta spelarna välja rollpersoner fritt i min kampanj och sen låta dem börja med Mutant År Noll i zonen på en ark. Det finns ett par sätt att få in djur och robotar i arken, så det är inget problem. Robotar är så speciella, så de fortsätter att vara unika som rollpersoner. Men djur i zonen ska få börja med alla sysslor och tvärsom.

Jag har pillat lite på ett startdokument för mina spelare och (de har inte skapat karaktärer än) och funderar då på dessa saker.

1) Vad har mutanternas sysslor för rang för ett djur? Nu är kanske inte rang så viktigt i zonen längre, men inbördes mellan andra djur på arken och mot andra de möter i zonen. Så tycker det borde finnas där i alla fall.
2) I paradiset har djuren ingen valuta, men om de börjar i zonen borde de få ta del av valutan. Så vad får djurens sysslor för antal patroner (valuta).
3) Ska man låta någon djursyssla få börja med skrotgevär, skrotpistoler eller liknande?

Mina första förslag nedanför.

Syssla, Rang (djur)
Krossare, +1
Skrotskalle, ±0
Zonstrykare, ±0
Fixare, +2
Mutant med hund, -1
Krönikör, +1
Boss, +3
Slav, -1

Syssla, Utrustning
Helare, T6 patroner
Jägare, T6 patroner
Krigare, T6 patroner
Nåjd, T6 patroner
Samlare, 2T6 patroner

Kanske ge Jägare möjligheten att börja med Skrotgevär? Andra åsikter?

Fenhorn
Moderator

Re: Starta med djur i zonen

Sat 28 May 2016, 12:24

Jag kör med, vad gäller rang:

Fixare -1, Krönikör +1, Boss +3, Slav -2 (övriga +0)

När det gäller utrustning så låter jag alla djur starta med T6 patroner och jag låter de som startar med skrotgevär få välja att starta med pilbåge och T6 pilar istället. De djur som startar med pilbåge och T6 pilar kan starta med skrotgevär i stället. Man får höfta lite när det gäller utrustning.
“I’d say thistles, but nobody listens to me, anyway.” - Eeyore

Buio

Sat 28 May 2016, 13:55

Nu började mina spelare lite konservativt och tog inga mixade sysslor, så det blev ingen större grej. T6 patron som valuta blev bra i alla fall.

När det gäller fixare tänkte jag att eftersom djur har byteshandel så borde en fixare ha relativt hög rang. Nu är Svarthand en mutant, men verkar vara bra tillsammans med djuren i Svarthands Bar (ZK4).

SCalvin

Fri 10 Jun 2016, 18:32

Vad gör rang? Jag har inte kollat Genlabb Alpha, men i längden vill jag kunna köra en uppblandad zon. Är det något som spelar in mellan djurmutanterna och andra varelser?

Hur robotar ska integreras i en zon blir intressant. :D
GZIP: Off