vicvolta

Resa-sig-på-nio-paradoxen

Fri 13 May 2016, 08:43

Vi hamnade i en intressant situation under gårdagskvällens spelmöte.

En RP blev skjuten och tog så pass mycket skada så att hen blev bruten. Inte nog med detta. Spelaren slog dessutom 66 på tabellen för Kritiska Skador! Dvs resultatet blev "Krossad skalle", död på fläcken.

MEN!

RP:n har talangen Resa sig på nio och en vild diskussion utbröt. Verkar talangen efter att man blivit Bruten, som om man blir regenererad så att säga, eller gör talangen att man aldrig blev bruten. Detta förutsatt naturligtvis att spelaren lyckas slå tillräckligt många radiak för att plocka upp STY från 0.

Vad säger Folk?

Edit: Eftersom vi inte klargjort detta innan, lät jag udda vara jämnt och tillät hen överleva om någon lyckades med Vårda. Det gjorde man inte.

Fenhorn
Moderator

Re: Resa-sig-på-nio-paradoxen

Fri 13 May 2016, 08:52

Eftersom det står att talangen inte påverkar kritiska skador så tycker jag att det låter som om att karaktären har blivit bruten, tagit en kritisk skada men fått tillbaka lite styrka så han kan kämpa lite till. Eventuella kritiska skador har ju redan hänt. Jag ser det ungefär som om man skulle göra ett vårda slag mitt i en strid för att få en person att bli obruten eller läkemedel för den delen. Det förändrar ju inte vad som har hänt, bara att han har tydligen läkt ohyggligt fort (oavsett om det är tack vare talanger, vård, mutationer eller läkemedel).
“I’d say thistles, but nobody listens to me, anyway.” - Eeyore

vicvolta

Fri 13 May 2016, 08:58

Eftersom det står att talangen inte påverkar kritiska skador så tycker jag att det låter som om att karaktären har blivit bruten, tagit en kritisk skada men fått tillbaka lite styrka så han kan kämpa lite till. Eventuella kritiska skador har ju redan hänt. Jag ser det ungefär som om man skulle göra ett vårda slag mitt i en strid för att få en person att bli obruten eller läkemedel för den delen. Det förändrar ju inte vad som har hänt, bara att han har tydligen läkt ohyggligt fort (oavsett om det är tack vare talanger, vård, mutationer eller läkemedel).
Men då skulle alltså den kritiska skadan gälla? I detta fallet död på fläcken.

Fenhorn
Moderator

Fri 13 May 2016, 09:13

Jag ser talangen som om man hade högre smärttröskel inte att han har någon magisk helande kraft. Smärttröskel symboliseras i MÅ0 men trauma på Styrka. Det står ju på talangbeskrivningen att den inte påverkar kritiska skador. Det betyder ju att vad kritisk skada du än har fått så gäller den, tärningsslag 65-66 är en kritisk skada, en väldigt ödesdiger sådan men fortfarande en kritisk skada.

Edit: Talangen är fortfarande bra, den gör att du har en chans att resa på dig och slåss lite till ungefär 92% utav alla gånger du har blivit bruten av skada.
“I’d say thistles, but nobody listens to me, anyway.” - Eeyore

vicvolta

Fri 13 May 2016, 09:33

Jag ser talangen som om man hade högre smärttröskel inte att han har någon magisk helande kraft. Smärttröskel symboliseras i MÅ0 men trauma på Styrka. Det står ju på talangbeskrivningen att den inte påverkar kritiska skador. Det betyder ju att vad kritisk skada du än har fått så gäller den, tärningsslag 65-66 är en kritisk skada, en väldigt ödesdiger sådan men fortfarande en kritisk skada.

Edit: Talangen är fortfarande bra, den gör att du har en chans att resa på dig och slåss lite till ungefär 92% utav alla gånger du har blivit bruten av skada.
Jag har bara första utgåvan och där specificeras det inget om kritiska skador. Kritiska skador är ju något som tillkommit i efterhand, och jag antar att det finns med i senare utgåvor av spelet.

Men vi var också inne på det som du beskriver. Maximal otur med slaget helt enkelt. Dessutom var det en kamrat som sköt. Efter att ha blivit mentalt dominerad av en Novasektmedlem.

Edit: Så paradoxen uppstod alltså bara på grund av att jag använder 1 ed.

Blatifagus

Fri 13 May 2016, 13:14

Jag ser talangen som om man hade högre smärttröskel inte att han har någon magisk helande kraft. Smärttröskel symboliseras i MÅ0 men trauma på Styrka.
Precis!
Man ska inte se värdet i Styrka som kroppspoäng (KP) i "vanliga" svenska rollspel, utan mer som en buffert för skador. Lite som Toughness i det gamla Warhammer Fantasy Roleplay.
Den egentliga SKADAN som RP får är just de kritiska skadorna.
Så när du blir bruten av skada (STY=0) så orkar du helt enkelt inte längre. Du är för utmattad av blodförlust, har för ont eller helt enkelt "helt slut i kroppen". Därför kan du återfå STY när du vilar och käkar lite. Men du "läker" inte av att äta! Läkning tar tid som beror på vilka kritiska skador du har.

Reser sig på nio gör helt enkelt att efter du blivit bruten och fått eventuella kritiska skador så kan du (om du lyckas med Kämpa på och om den kritiska skadan inte dödat dig rakt av) skaka av dig smärtan, bita ihop, ta ett djupt andetag och fortsätta slåss lite till. (Kombinera det med Nio liv från Genlab Alfa så får du en typisk Bruce Willis karaktär.)
Image

GimdringWutz

Thu 19 May 2016, 13:50

Lite korrigering kanske inte förändrar det hela, men...

En spelare (jag) hade tidigare pressat en RP's attackslag vilket resulterade i 2 st "STY-utmattnings-skador". Sedan blev RP'n skjuten av en kamrat och fick 2 i skada så att RP'n blev bruten (STY 4 med ytterligare 2 i skada). Inte nog med detta. Spelaren (jag) slog dessutom 66 på tabellen för Kritiska Skador! Dvs resultatet blev "Krossad skalle", död på fläcken.

MEN! Antar att faktumet att det var en mutation istället för en talang inte förändrar diskussionen.

RP:n har mutationen vilddjur och ville läka upp alla skadepoäng genom att offra 4 mp. Dock utbröt en vild diskussion. Verkar mutationens tredje förmåga trots att man fått ett "död på fläcken"? Isåfall skulle man aldrig kunna dö - om inte mutationspoängen för tillfället var slut.

Diskussionen gällde bl.a följande: Ska man slå på kritiska skador om man blir attackerad av en myggsvärm?
Känns lite konstigt att få "krossad skalle" när en myggsvärm tillfogar tillräckligt med skada för att orsaka ett slag på tabellen för kritisk skada.
Vi behöver fler som vill spela i norra Dalsland / sydvästra Värmland. Hör av dig!

Tomas
Site Admin

Thu 19 May 2016, 14:42

Hej!

Mutationer fungerar inte när man är död, så nej, det går inte att rädda sig mot en direktdödande kritisk skada med hjälp av Vilddjur. Det står även under mutationens tredje effekt att den inte har någon effekt mot kritiska skador.

Angående myggsvärm - i samtliga fall där de kritiska skadorna i tabellen inte riktigt passar (även tex eld, syra, gas osv) slås inget slag, i stället används effekten för "icke-typisk skada" i slutet av kritisk skada-tabellen. Läs mer på sid 112 i Regelboken, alternativt sid 50 i Spelarboken i Startboxen.
Fria Ligan

Nibbleberget

Thu 19 May 2016, 18:35

Myggen suger så mycket ur huvudet att det imploderar.
GZIP: Off