DrDryg
Topic Author

Här leds ingen väg!?

Sat 09 Apr 2016, 16:11

Hej gott folk!

Jag har möjligen missat något i min regelläsning men jag ska spelleda för första gången i Mutant år Noll i kommande vecka och undrar om någon kan svara på följande fråga.

Om min grupp saknar zonstrykare, säg på grund av att zonstrykaren strök med en bit ut i zonen, ligger skadad hemma arken efter kritisk skada eller något liknande. Hur klarar sig gruppen då? Kommer de rent regeltekniskt vara oförmögna att hitta krubb, kulor, vatten, bli varnade om monster o.s.v.?

Jag tänker att även om jag inte har en seglarexamen men har varit ute och seglat en gång så borde jag kunna fatta att det krävs vind i seglen för att röra sig framåt, hur man kryssar och styr med rodret. (allegori över att leda vägen)
Semper in angulus irritans

soda

Re: Här leds ingen väg!?

Sat 09 Apr 2016, 17:20

Gruppen kan ju fortfarande vandra runt bäst de vill, men har ingen uppfattning om rötnivå, och lär potentiellt vandra rakt in i eventuella okända hot. Det blir helt klart tuffare och framförallt mer chansartat. Men är de ute i zonen kan de ju alltid gå hem samma väg som de kom "utan allt för stora problem" (berömda sista ord?).

Fenhorn
Moderator

Sat 09 Apr 2016, 18:49

Det som en zonstrykare hittar vad gäller patroner, vatten och krubb med sina bonuseffekter är ju just det, bonus. Vad sedan SL lägger in för patroner, vatten eller krubb i en sektor beroende på vilka som bor där, sektortyp, signifikativ ruin, etc. hittas ju förmodligen ändå.

En sak som kan göra det hårdare är att man inte längre har en guide som upptäcker ev. hit i god tid. Det kan ju innebära att spelarna får slå för Speja lite då och då om dessa ev. hot planerar bakhåll.

Zonstrykaren må vara bra att ha ute i zonen men jag tycker inte man behöver överdramatisera rollen.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

SCalvin

Thu 14 Apr 2016, 14:32

Hur skulle ni låta RP lokalisera artefakter och gods utan Leda Vägen?

Tomas
Site Admin

Thu 14 Apr 2016, 15:05

Tanken är att det zonstrykaren hittar är en "minimum guarantee" - dessa saker kommer zonstrykaren att hitta i sektorn. SL är fri att lägga in mer. Utan zonstrykaren försvinner "garantin", men SL är fortfarande fri att låta RP hitta grejer. Men låt dem kämpa för dyrgriparna. :)
Fria Ligan

Fenhorn
Moderator

Thu 14 Apr 2016, 15:21

Det beror på vad det är för artefakter och på typ av ruiner.

Först så kan ju självklart en intelligent fientlig grupp ha artefakten men om man bortser ifrån det så om ruinerna är hela så brukar jag inte låta det vara så svårt, det står där i någon hylla. Uppenbart har ingen intelligent grupp varit här förut. Om det är förfallna ruiner så kan det ju ligga under rasmassorna. Jag anser här att eftersom det finns en signifikativ ruin i varje sektor så är det den som är fokus i sektorn och som jag beskriver främst och som ev. artefakter kan finnas i. Om det är förfallna ruiner så får man ju ta krafttag för att se om det finns något intressant under rasmassorna. Söndervittrade ruiner kanske är mer kämpa på. Jag brukar lägga in x T6 antal (ofta en till två T6:or) patroner, krubb, vatten eller skrot i en sektor. Exakt vad och hur många beror på ruintyp och hotnivå. Dessa patroner/krubb/vatten har ingenting med zonstrykare att göra. Det zonstyrkaren hittar är en bonus på det.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Khan

Tue 03 May 2016, 09:56

Under ett av spelpassen var det hårdvinter och tre RP samt tre SLP skulle ta sig till en zonsektor precis hörn i hörn med Arken. Ingen av dem var zonstrykare. Eftersom det var just snöstorm, raserade hus i vägen och ingen med som kunde leda vägen gjorde jag bedömningen att de skulle behöva övernatta vid målet.

Det tog runt en halv dag att ta sig vad som idag är tjugo minuters promenad. Eftersom de släpade på en släde full med rostiga bilmotorer på väg tillbaka tog det hela nästa dag att komma hem. Hårt, men rimligt tänkte jag.

Hade det vart bra väder eller helt utan belastning hade jag nog tryckt mer på deras paranoia av att vara ute i Zonen utan att ha med sig någon erfaren person som kunde säga om det där djurlätet var en ofarlig zonsork eller ett muterat rabiessmittat mutantätande monster.

cogitare

Wed 15 Jun 2016, 09:58

Kan en sektor bli utforskad även om man inte har med en zonstrykare i gruppen?

Cog.

Tomas
Site Admin

Wed 15 Jun 2016, 14:18

Kan en sektor bli utforskad även om man inte har med en zonstrykare i gruppen?

Cog.
Japp, absolut! Om gruppen tillbringar den tid som krävs i sektorn (normalt 4 timamar) så räknas sektorn som utforskad. En zonstrykare kan dock utforska det fortare. :)
Fria Ligan

Buio

Mon 20 Jun 2016, 22:50

Du kan ju också använda dig av klipp i handlingen eller eventuellt husregler för att underlätta för en grupp utan zonstrykare. Speciellt om du känner att de boggar ner i sektorer när du vill föra handlingen framåt.