Desarius
Topic Author
Posts: 25
Joined: Mon 13 Aug 2012, 19:10

Husregel Slav

Mon 01 Feb 2016, 18:29

Det finns många som upplever att slav är allt för OP och personligen har jag motverkat detta genom rollspelande där slaven förväntas mer av men jag funderade på vägen hem idag på om man kan införa en husregel som gör slaven lika bra på sin egenskap men ge hen en svaghet.
Min fundering var om Slaven alltid kan a -1 i manipulera mot personer som förväntas kunna beordra denna. Ägare och andra som bör kunna beordra slaven har även +1 i manipulera slaven. Dessa värden nollställs dock om samhället inför fristyre.
Kanske förvärras de av att man börjar med slavhandel?

Detta var bara en tanke som slog mig på vägen hem så skriv gärna era tankar. Det är alltså inget som har prövats i spel.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Husregel Slav

Mon 01 Feb 2016, 18:59

Jag kör med "sociala klasser". Eftersom min tanke är att expandera detta allt eftersom Arken utvecklas. Män än så länge så har jag gjort följande:

5 - Den Gamle
4 - Bossar
3 - Äldre djurmutanter.
2 - Mutanter och mogna djurmutanter.
1 - Arbetare (Mutanter utan någon särskild roll), Unga djurmutanter.
0 - Slav

Status har bra effekt vid Manipulation och den som har högst får en bonus på skillnaden mellan de två.

Som en "vanlig" mutant försöker att manipulera en slav så får han +2. Om en slav försöker att manipulera en "vanlig" mutant så får denne +2 på Genomskåda (motståndsfärdigheten till Manipulera).

Innan det fanns en motståndsregel så körde jag med att det var plus eller minus på Manipulera. Nu kör jag istället med plus för den som har högst på den färdighet de använder.
Också, värt att nämna att djur är med på listan för att de kan försvara sig mot manipulera.
Status har givetvis bara effekt inom samhället.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests