Khan
Topic Author

Vad ska Folket med kultur till?

Mon 04 Jan 2016, 15:49

Hej alla glada!

Jag leder en relativt nystartad spelgrupp och vi har efter en del trevande försök kommit igång med en del projekt i Arken. Men en av spelarna lyfte en fråga om Kultur.

Teknologi ger tillgång till nya häftiga prylar, Försvar och Krubb ger regeltekniska fördelar. Men vad ska Folket med kultur till?? Vad tjänar egentligen alla mutanter på att kunna läsa?

Jag ser det som att de behöver hög kultur för att förstå den gamla världen och för att göra livet mer uthärdligt - min tolkning av dödssiffran är att den till viss del består av självmord. Alla orkar inte med det hemska och ångestframkallande livet i Zonen/Arken och gör slut på sitt lidande. En hög kultur skulle kunna motverka detta genom att livet inte känns så meninigslöst eller hopplöst trots allt.

Vad säger ni? Har någon av er eller några spelare ni känner referat till Kultur som Arkens "dumpstat"?

Fenhorn
Moderator

Re: Vad ska Folket med kultur till?

Mon 04 Jan 2016, 16:50

Det är nog många spelare som ser det som en "dumpstat".

I min första kampanj med MÅ0 så dök det upp andra bosättningar som även blev ett hot mot spelarnas Ark. Spelarna behövde försvar och det fort. De hade redan förlorat många mutanter. Mina spelare hade fram tills dess satsat på krubb och teknologi. Mina spelare började snabbt att bygga upp en milis och även en palissad. När spelarna hade fått nys om en sector som kunde innehålla en utav ledningscentralerna så körde dem en expedition dit. Den var lång och besvärlig, men det kunde ju lösa upp "metaplotten" så de tyckte det var värt det.

Under de spelmöten som spelarna var borta från Arken så spelade jag som SL rådet och vad som byggs. Arken var fortfarande under hot (från kannibaler, motorfolk och zongastar) så bossarna bestämde att fortsätta på den inslagna linjen och byggde en tribunal (spelarna själva hade faktiskt nämnt att de ville det också) men även tortyrkammare och ett övervakningssytem. Arken hade nu ett ganska gott försvar.

När spelarna kom tillbaka till Arken så såg de vad som hade hänt. De såg också projektet Envälde hade påbörjats - en utav bossarna (han som hade hand om milisen) hade sett sin chans. Rent regelmässigt så är det ju spelarna som slår arbetsslag och agerar rådet men bara om det är hemma. Problemet är att den militanta bossen som försöker ta över, nu har många instrument för att oskadliggöra spelarna. Motmedlet mot detta är givetvis kultur och framför allt de projekt som det kan leda till. Problemet är att deras Ark knappt har någon kultur att prata om. Deras Ark har blivit en rövarkula med en rövarhövding som ingen spelare vågar vända ryggen åt.

Denna kampanj dog ut för att Arken helt enkelt dog ut (dessutom så hade MGA just kommit ut). Det var våran första kampanj trots allt. I våran nya kampanj så hör jag när spelarna diskuterar Ark-strategi att de inte nervärderar kultur igen.

Med andra ord, SL har verktyg att ta till för att verkligen visa vad det kan innebära att bo i en Ark med värderingar som är i obalans.
Last edited by Fenhorn on Mon 04 Jan 2016, 17:37, edited 1 time in total.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Tomas
Site Admin

Mon 04 Jan 2016, 17:33

Bra skrivet av Fenhorn!

Att Kultur är lite av en "dumpstat" är avsiktligt. Om man bara ser till den råa nyttan är det sannolikt bättre att satsa på andra UN. Men vilken sorts samhälle blir det då, i förlängningen? Tanken är att spelarna delvis ska ställas inför mellan "hårda" och "mjuka" värden.
Fria Ligan

SCalvin

Mon 04 Jan 2016, 19:32

Kultur är något av staten för anti-barbari. Er förståelse för de ideal den gångna civilisationen hade, och vad den Gamle försöker lära er liksom er egen förmåga att forma någon sorts kulturella uttryck.

Rent mekaniskt kan det säkert ges en effekt. Bonus i interaktion med andra intelligenta varelser? Att Folket är mindre av en skränande hop som lever ur hand i mun?

Fenhorn
Moderator

Mon 04 Jan 2016, 19:38

Kommer nog att ge en bonus baserad på Kultur (till Manipulera) när spelarna är ute på diplomatiska uppdrag för att förhandla fram ett samarbete eller när spelarna hittar kringströvande mutanter som saknar hem och de försöker att få dem att flytta hem till deras Ark.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Khan
Topic Author

Tue 05 Jan 2016, 10:50

Att Kultur är lite av en "dumpstat" är avsiktligt. Om man bara ser till den råa nyttan är det sannolikt bättre att satsa på andra UN. Men vilken sorts samhälle blir det då, i förlängningen? Tanken är att spelarna delvis ska ställas inför mellan "hårda" och "mjuka" värden.
Det låter vettigt att lyfta för spelgruppen, tack så mycket.

Min tanke är att Arkens sinnesstämning i stort är samma som i filmen Children of Men eller Jacob the Liar, dvs. ren misär och ångest och att det inte finns något egentligt hopp om morgondagen. Att göra livet värt att leva känner jag är ett starkt argument för kultur, men att försvara Arken mot despotism och onda bossars övertagande känns som ett som är lättare att kommunicera till äventyrslustna mutantspelare. VI kör på det.