Page 1 of 1

M0 till MUA

Posted: Sat 02 Jan 2016, 12:54
by Henke
Har länge funderat kring möjligheterna att spela MUA-kampanjen med M0-regler när väl alla standardklasser finns utgivna (2017 ?). M0 som regelverk istället för Järnringens BRP-regler skulle säkert bli succé, men jag skulle vilja lyfta in regelstöd för "mutantfrågan" och rasismen i spelet.

En tanke är att mutantens grundegenskap Tvivel skulle kunna symbolisera detta. När man som mutant drabbas av rasism så skulle det kunna bli en attack på Tvivel. Eventuellt med tillägget att man även skulle kunna välja att gå in i bärsärk-raseri mot den/det som utför attacken.

Någon som haft liknande tankar/idéer?

Re: M0 till MUA

Posted: Mon 11 Jan 2016, 20:34
by KimKhan
Jag har själv lekt tanken med att om man får till en långlivad och lyckad kampanj i M0 så ska jag försöka göra en "framspolning" ett par eller tre generationer till "Gryningsvärlden" som den är beskriven i M:UA.

Givetvis blir miljön annorlunda med nya grupperingar men samma känsla skulle vara kvar. Det blir upp till spelarna om de lägger grunden till ett nytt "Arkoniska Samfundet" eller ett "Skauniska Riket" osv. =)
Själv funderar jag bara på om jag ska direkt gå över till M:UA-regler eller stå fast vid M0:s regler - och för han skriva nya regler och karaktärstyper. Ett satans projekt blir det - speciellt med tanke på att jag ska flytta till Kanada och utsätta några vänner för ett nytt rollspel.

Tanken att bli triggar till våldstendenser skulle fungera utmärkt om man hade - i M:UA:s regler - Mutationen Bärsärk. Kanske resterande djurmutanterna har föds upp i en annan miljö så de blir mindre djuriska? Det blir mycket upp till - tror jag - till vilken stil av djurmutanter man vill ha. Skillnaderna med hur primaterna i Apornas Planet är OERHÖRT stora om man jämför 1960-1970-talets filmer med Rise of the Planets of the Apes.